Jump to content

Vad ska jag ha för komp? NOZ bl.a.


Recommended Posts

Som topicen lyder. Jag har en 460 ´68-´71 och behöver veta vilket comp jag skall lägga mig på om jag ska köra med lustgas. D blir nya kolvar (antagligen smidda) och en lite vassare kam. Men när man kollar kolvar så står ju kompet där me... Mitt förbränningsutrymme är 75cc.

mvh

Anders.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kompressionen beror inte så mycket på Lustgas.

Laddar du med mycket lustgas kan det vara bra att ha en liten separat dunk med högoktanig soppa när lustgasen går i. Det viktigaste är att vrida tillbaka tändningen när lustgasen går på. Detta är viktigare ju mer gas du laddar.

Jag har inte exakt hur mycket man skruvar tillbaka men jag tror det är ca 2 grader per 75hk. Detta bör du kontrollera innan du laddar typ 250hk.

En annan viktig del om du tar isär motorn är att kontrollera kolvringsgapet. Om du laddar mycket gas ska det inte vara för tätt motorn kan nypa. Mått på detta finns om du tittar på olika tekniska sidor om lustgas. Laddar du mycket gas bör du även ha smidda kolvar.

Kompresseionen ska du välja utifrån vilken kam du ska ha till motorn. Du kan även ha lite högre kompression i ett par aluminiumtoppar mot gjutjärn. Ju vassare kam du väljer desto högre kompression bör du ha. Köp aldrig en vass kam och montera i en standardmotor med grenrör. Det slutar bara i låg effekt och hög bränsleförbrukning.

Lagom kompression i en bil att köra med på gatan med en vassare kam är 10,5:1 ev 11:1 med aluminiumtoppar. Du bör dock mäta upp förbränningsutrymmen toppackning samt hur kolvarna sitter i loppet innan du bestämmer vilka grejjer du köper. Viktigt att du hamnar rätt med alla kolvarna i förhållande till förbränningsutrymmet. Här kan lite maskinbearbetning behövas I annat fall kan du riskera att få problem med sprikningar. Ökar man kompressionen så ska man se till att det blir lika överallt. En standardmotor tål lite variationer i komp men en trimmad motor tål inte detta. Den går dessutom bättre om alla kolvar jobbar under samma förutsättningar.

Link to comment
Share on other sites

jesus va mycket att tänka på!

Fastnade när du skrev att jag skulle välja kammen omsorgsfullt., Jag har just beställt ett renoveringskit från USA med en lite vassare kam i... Kanske bet mig själv i högra pungkulan där då... Det fick bli Hyperereutectic kolvar. Och jag ger fanken i att borra upp och köra överdim. kolvar så det blir någ rätt lagom glapp för kolvarna då! :D

Speed Pro kolvar e d förresten.

Ska inte ladda mer än 150BHp lustgas. Kompet kommer inte bli annorlunda än original d.v.s. 10.5:1.

E verkligen snålt med utrymme i en ´69:a om man har 460 och vill ha ner nåt annat än original grenrör... Får jaga headers som inte bygger nått utåt mer än vad original gör då...

Tackar för alla råd och tips. Har du fler så e d bara att överösa mig! :)

mvh

Anders.

Link to comment
Share on other sites

Har du överdimensionskolvar så är det inte fel att borra.

Måttet på kolvringsgapet mäter du enkelt med ett bladmått efter att ha monterat dem i resp cylinder.

Hoppas du får en rolig motor 10,5:1 är ett bra förhållande för en lite vassare kam. vill du kan du alltid plana toppen eller decka blocket för att få mer kompression.

Mvh Peter Hed

Link to comment
Share on other sites

Hejsan hejsan. Jag har inte överdim. kolvar. Vad jag menade var att om jag nu kör std storlek på kolvarna i mitt block som inte är för slitet men inte heller nytt så borde glappet mellan kolv-cylinder vara rätt bra, utan att medvetet ha gjort nått åt det! :)

Plana toppen e jag med på, men hur gör man när man deckar? Är inte det när man planar kolvarna?

mvh

Anders.

Link to comment
Share on other sites

En deckning kan man göra för att få Blocket helt plant. Dessutom kan det skilja någon tiondels millimeter hur högt kolvarna går i loppet. Detta fel kan tas bort vid en deckning. Kompressionen är dessutom beräknad under förutsättning att kolvarna har en viss position i loppet. Ett vanligt läge är s.k nolldeckning dvs att kolvens översida ligger helt plant med blockets yta. Kompressionen är dessutom beroende av volymen i förbränningsutrymmet samt topplockspackningens tjocklek.

Det jag beskrivit ovan är inte fel att ha kontroll över om man ska trimma motorn kraftigt. Men vill du bara bustrimma lite så fungerar det ändå. Kör då inte med högre kompression än det du nu valt.

En fördel med att decka blocket är att du kan få en bra och jämn yta på blocket och se till att alla kolvar jobbar lika. Dessutom kan det vara bra att spara material i topparna om man väljer att plana fram mer kompression.

Mvh Peter Hed

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...