Jump to content

Glykolbyte


MeduzaPeter

Recommended Posts

Alltså, det är en vanlig bil, när bytte du i din dailydriver ? Glykol har jag i princip aldrig bytt i någon bil om jag inte bytt motor eller rivit toppar. Dessutom brukar jag återanvända 60% på alumotorer om den ser fin ut. Värre med gamla gjutjärnsspisar. 

Men på vanligt gulligull Mustangvis bör du byta varje år, innan du ställer av. Minst var femte, om du kör mer än 500mil /år för att det kommit nya läckra färger.

🙂

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

När jag lämnade in min bil på Fordverkstaden för service och glykolbyte så svarade verkstan att man aldrig hade gjort detta förut och rekommenderade att inte göra det.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigaste är att den är rätt typ, rätt nåvå, ser fräsch ut, inget olja i och håller lagom köldskydd för ändamålet.

Googlar man runt om detta finns det lika många tycken och rekommendationer från biltillverkare och glykoltillverkare där meningarna är delade om vitsen att byta. Oklart när "longlife" glykolen kom in i bilden och om det är sådan i Gen 5 Mussar från fabrik. Men helt klart, det verkar oavsett inte ha någon negativ inverkan på gen5 motorerna om den byts eller inte så länge det inte blir för lite eller frostskyddet fryser. Min egen killgissning är att många gamla problem med glykol härstammar från tiden med gjutjärnsmotorer och tiden då grejerna kokade emellanåt. Sen kom alumotorer och lite olika typer av frostskydd, som vi kallar glykol av gammal hävd. Det är som vax eller tvättmedel, nya formulas och fantastiska egenskaper hittas på hela tiden. Produktutveckling 🙂

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...