Jump to content

Distans på bromsservot. 2 frågor.


robert

Recommended Posts

Hej!

Har börjat att konvertera om min musse fr. trumbromsar utan bromsservo, till en med bromsservo och skivbromsar. Min undran är: mitt bromservo som är en BENDIX skall tydligen ha någon sorts distans mellan servot och torpedväggen, finns det någon som vet vilken tjocklek det skall vara på denna, eller finns det någon vänlig själ som kan tänkas sälja en sådan ? Jag förmodar att jag även måste byta bromspedal med, enl. tidigare inlägg.

En fråga till innan jag lägger av. Kan jag använda endast huvudcylindern med tillhörande bromsvätskefördelare om jag skulle vilja vara utan bromsservot, och då slippa byta bromspedal ?

Link to comment
Share on other sites

Det här skall vara ett Bendix som jag just har monterat i min 66:a.

Hoppas det kan vara till någon hjälp.

Jag har inte behövt byta bromspedal utan bara bultat på direkt.

Distansen mellan torped och servo är ca 5 cm, om du vill kan jag

mäta mera exakt.

Link to comment
Share on other sites

Hej Lasse,

Den kombination av servo och bromscylinder som syns på bilden antar jag att det är vad du har monterat på din 66:a??

Jag undrar var du har inhandlat detta och om det bara var att bulta på.

Hur har du handterat bromstrycksfördelning fram/bak?

Jag skulle vara tacksam för info då min 66:a står inför en skivbromskonvertering och ombyggnad till två-krets.

Mvh/Anders

Link to comment
Share on other sites

Den här köpte jag via e-bay i höstas, han har signaturen "mustang271hp". Har sett att någon annan firma också har haft på e-bay men då har själva servoklockan varit svart. Enligt säljaren skall detta vara av märket Bendix, men det står ingenstans på den.

Montering: Då jag har en GT så har jag bara gjort två nya rör från huvudcylindern där det ena röret går till reduceringsventilen och det andra till förgreningen. Jag har bilder på det hela och hur jag gjort, så jag kan skicka till den som är intresserad.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag är också lite fundersam angående fördelningen av bromstryck Bak/fram. Jag köpte mina skivor och bromsservo hos roland då fick jag även med en justerskruv till bakbromsarna så att man kan ställa in trycken själv. Jag vet dock inte hur man ställer in den, om det är bara prova att köra och bromsa eller?

Blev också konfunderad över bromspedalen på min 69, fick med en ny av roland och han sa att den gamla inte skulle stämma eftersom jag inte hade bromsservo innan. Men till min förvåning så var den nya pedalen precis samma som den gamla... förutom att det står disc på pedalen..

Mvh Jimmy

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Pedalen är samma men tryckstången är en annan

om du byter till servo, den är längre. :)

Justering av bakbromsar, åk ut på en grusväg när

den är torr på ytan och bromsa till snabbt och släpp

rulla en bit. :?

Stanna gå ur och kolla spåren efter inbromsningen

långa spår efter framhjulen och korta efter bakhjulen,

du måste göra detta fler gånger för att se vad som

händer när du skruvar på reduceringen. :roll:

Viktigt är att få bra bromsbalans på fram och bak,

den skall vara ungefär 60-40 i bromskraft 60 fram

och 40 bak. :roll:

Jag är ingen expert men har själv prövat metoden

med grusväg och det blev bra med bromsarna tillslut. :wink:

Link to comment
Share on other sites

om det bara blir långa spår efter bakhjulen då... kan det varit så att man trampat på fel pedal då... ;)8);)

Ska man stanna så e de pedalen till vänster eller i mitten, beroende på om man har automat eller manuell låda, som man ska använda... :lol::lol::lol: :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...