robert March 20, 2005 Report Share March 20, 2005 Hej!Har börjat att konvertera om min musse fr. trumbromsar utan bromsservo, till en med bromsservo och skivbromsar. Min undran är: mitt bromservo som är en BENDIX skall tydligen ha någon sorts distans mellan servot och torpedväggen, finns det någon som vet vilken tjocklek det skall vara på denna, eller finns det någon vänlig själ som kan tänkas sälja en sådan ? Jag förmodar att jag även måste byta bromspedal med, enl. tidigare inlägg.En fråga till innan jag lägger av. Kan jag använda endast huvudcylindern med tillhörande bromsvätskefördelare om jag skulle vilja vara utan bromsservot, och då slippa byta bromspedal ? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 March 20, 2005 Report Share March 20, 2005 Hej.Vad jag vet så är det samma H-cylinder med ellerutan servo däremot så är det olika till skivbromsareller trumbromsar. Samma typ av H-Cylinder används från 67-73. :wink: Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse cmc625 March 20, 2005 Report Share March 20, 2005 Det här skall vara ett Bendix som jag just har monterat i min 66:a.Hoppas det kan vara till någon hjälp.Jag har inte behövt byta bromspedal utan bara bultat på direkt.Distansen mellan torped och servo är ca 5 cm, om du vill kan jag mäta mera exakt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
robert March 21, 2005 Author Report Share March 21, 2005 Ja tack !Det vore en lättnad om jag fick veta mer exact, så jag kan tillverka en själv. ..Robert. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse cmc625 March 23, 2005 Report Share March 23, 2005 Jag har mätt att det är ganska precis 40 mm mellan torped och servo.Nu är ju min en 66:a och om jag förstår rätt är din en 69:a, jag vet inte om det stämmer. Hoppas du kan få ut något av bilden och mina uppgifter trots allt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders CMC601 March 23, 2005 Report Share March 23, 2005 Hej Lasse,Den kombination av servo och bromscylinder som syns på bilden antar jag att det är vad du har monterat på din 66:a??Jag undrar var du har inhandlat detta och om det bara var att bulta på.Hur har du handterat bromstrycksfördelning fram/bak?Jag skulle vara tacksam för info då min 66:a står inför en skivbromskonvertering och ombyggnad till två-krets.Mvh/Anders Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse cmc625 March 24, 2005 Report Share March 24, 2005 Den här köpte jag via e-bay i höstas, han har signaturen "mustang271hp". Har sett att någon annan firma också har haft på e-bay men då har själva servoklockan varit svart. Enligt säljaren skall detta vara av märket Bendix, men det står ingenstans på den.Montering: Då jag har en GT så har jag bara gjort två nya rör från huvudcylindern där det ena röret går till reduceringsventilen och det andra till förgreningen. Jag har bilder på det hela och hur jag gjort, så jag kan skicka till den som är intresserad. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jimmy_the_1 March 26, 2005 Report Share March 26, 2005 Hej Jag är också lite fundersam angående fördelningen av bromstryck Bak/fram. Jag köpte mina skivor och bromsservo hos roland då fick jag även med en justerskruv till bakbromsarna så att man kan ställa in trycken själv. Jag vet dock inte hur man ställer in den, om det är bara prova att köra och bromsa eller?Blev också konfunderad över bromspedalen på min 69, fick med en ny av roland och han sa att den gamla inte skulle stämma eftersom jag inte hade bromsservo innan. Men till min förvåning så var den nya pedalen precis samma som den gamla... förutom att det står disc på pedalen..Mvh Jimmy Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 March 27, 2005 Report Share March 27, 2005 Hej.Pedalen är samma men tryckstången är en annanom du byter till servo, den är längre. Justering av bakbromsar, åk ut på en grusväg närden är torr på ytan och bromsa till snabbt och släpprulla en bit. Stanna gå ur och kolla spåren efter inbromsningenlånga spår efter framhjulen och korta efter bakhjulen,du måste göra detta fler gånger för att se vad somhänder när du skruvar på reduceringen. Viktigt är att få bra bromsbalans på fram och bak,den skall vara ungefär 60-40 i bromskraft 60 framoch 40 bak. Jag är ingen expert men har själv prövat metodenmed grusväg och det blev bra med bromsarna tillslut. :wink: Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jimmy_the_1 March 27, 2005 Report Share March 27, 2005 HejDet låter som en bra ide...Ska ut och leta grusväg :wink: Mvh Jimmy Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NightMaaN March 27, 2005 Report Share March 27, 2005 om det bara blir långa spår efter bakhjulen då... kan det varit så att man trampat på fel pedal då... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leffe N cmc712 March 27, 2005 Report Share March 27, 2005 om det bara blir långa spår efter bakhjulen då... kan det varit så att man trampat på fel pedal då... Ska man stanna så e de pedalen till vänster eller i mitten, beroende på om man har automat eller manuell låda, som man ska använda... :wink: Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.