runeC August 25, 2022 Report August 25, 2022 Fick denna felkod: P0340: Camshaft Position Sensor "A" Circuit (Bank 1 or Single Sensor Men jag läste på forumet att det inte är kamaxel givaren utan generatoren som är problemet vilket är mycket dyrare. Hur säker kan man vara att det generatorn som är problemet ? Bilen är en 2005 cab med 4.7 liters motor. Citera
Corvette August 26, 2022 Report August 26, 2022 ta loss generatorn och se om koden kommer när du startar å kör en kortare sväng Citera
runeC August 26, 2022 Author Report August 26, 2022 Jag reseta felet och körde en runda på 7 km men med generator fortfarande på plats. I slutet av rundan så misstände den engång. Felkoden kom tillbaka efter att jag stängt av motorn. Generatorn ger 13.8 - 14.1 volt så det känns som generatorn är ok. Jag är nog inne på att testa att byta kamaxelsensorn. Nån som vet om det är samma sensor på båda sidorna och vad den kostar inklusive oring ? Citera
Mustangmike August 26, 2022 Report August 26, 2022 Det vanliga Generatorfelet brukar orsaka störningar på radion, och inte alltid felkoder, eller mins jag fel Citera
Corvette August 26, 2022 Report August 26, 2022 korrekt den stör på canbussen så man får felkoden 1W7Z6B288AB finns på hyllan kostar 908:- och är samma på hö som vä Citera
Wallentin August 28, 2022 Report August 28, 2022 Generatorn kan vara sönder även om den laddar som den ska. Det är oftast en diod som går sönder i generatorn som gör att den inte skickar ut ren likspänning. Då leder det till felkoder. Elektronik klarar inte att matas med dessa störningar för länge. Så bäst att reda ut problemet innan det skadar någon box eller liknande Citera
runeC September 1, 2022 Author Report September 1, 2022 Jag bytade kamaxelsensorn men felet kom tillbaka efter en runda på 2 mil. Är väl generatorn i alla fall. Jag skall åka till USA nästa vecka så jag hade tänkt att köpa en ny där. Nån som har erfarenhet av denna Generator Duralast Gold Alternator DLG3650-6-2 ? Den säljs av auto zone som har fysiska butiker i hela USA så det är lätt för mig att köpa där. Citera
charlie 15 Juli Report 15 Juli On 2022-09-01 at 18:59, runeC said: Jag bytade kamaxelsensorn men felet kom tillbaka efter en runda på 2 mil. Är väl generatorn i alla fall. Jag skall åka till USA nästa vecka så jag hade tänkt att köpa en ny där. Nån som har erfarenhet av denna Generator Duralast Gold Alternator DLG3650-6-2 ? Den säljs av auto zone som har fysiska butiker i hela USA så det är lätt för mig att köpa där. Hej! Jag undrar om det hjälpte att du bytte generator.För jag har bytt kammaxelgivare och det hjälper inte. Citera
runeC 16 Juli Author Report 16 Juli Ja det hjälpte att byta generator. Jag köpte en ny på Autodoc.se Citera
Recommended Posts