EMS Posted March 20 Report Share Posted March 20 Tänkte byta olja i bakaxeln, men det saknas dräneringsplugg, och att suga genom påfyllningshålet i det gjutna diffsupporthuset borde inte gå eftersom kronhjulet sitter alldeles bakom hålet. Jag lurar på att borra ett hål i banjons underkant och gänga i en 1/8 NPT plugg. Min tes är att med axeln fylld med olja när man borrar borde spån fångas upp och direkt rinna med oljan ut när borren går igenom. Bilen är en 1968 med original 9" bakaxel. Någon som gjort detta tidigare? /Martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted March 21 Report Share Posted March 21 Huruvida du får med alla spånor ut vågar jag inte gissa, jag hade aldrig gjort på det sättet. Det är inte mycket till plåt i banjon, att det blir tätt och sitter bra ställer jag mig också tveksam till. Jag svetsade AN-nipplar i min banjo när jag renoverade bakaxeln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tungelsta HT-67 Posted March 22 Report Share Posted March 22 (edited) https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/motorstyrning/avgasreglering-ovrigt/svetsmutter-med-plugg--2000028554 Kräver tyvärr demontering av bakaxeln , när det skall svetsas / hårdlödas . Edited March 22 by Tungelsta HT-67 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.