Jump to content

Motorolja mm inför service


UffeR

Recommended Posts

Hej, 

Jag har läst ett antal trådar om motorolja och att det behöver vara hög nivå av zink i oljan. Var drar man gränsen för hög nivå om man tittar på moderna oljor?

Tips på bra olja att köpa?

Jag tänkte även passa på att byta glykol men hittar ingen uppgift på vilken spec. som ska uppfyllas. Någon som har koll på det?

För växellådan kan efter att ha sökt lite här på forumet se att det ska vara ATF F, om ingen har andra uppgifter.

 

Har en -66a med rak 6a och C4 automat.

 

//Uffe

Link to comment
Share on other sites

  • UffeR changed the title to Motorolja mm inför service
20 timmar sedan, UffeR said:

Kanoners, tack för svar och bra länkar.

Har du en frisk motor håll dig helt undan från oljan i länken ovan!

Den försämrar bara smörjningen och gör att drivningen i fördelaren slits ut i förtid.
Tjockolja ska enbart användas på utslitna maskiner med stora lagerspel.

Du ska använda olja Ford specat enligt fabriksmanualen runt 10W-30-40 inte tjockare än så.
Tillsats kan du köpa separat om du vill men inte hyperviktigt på en gammal motor.

Fabrikat spelar ingen roll.

Viktigt som sagt om motorn är tämligen nyrenoverad med viskositet enligt Ford spesifiaktion 10W-30

Typ denna är väldigt populär
https://www.forspeed.se/olja/ams-zrtqt-ams-oil-z-rod-10w-30-hog-zink-halt-synthetic-motor-olja/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för ytterligare ett tips på olja. Motorn är frisk så vitt jag kan se och känna.

Då får det bli en 10W-30-40 olja istället, med hög zinkhalt så behöver jag inte fundera på tillsatser.

Jag funderar fortfarande på vad som anses vara en hög nivå av zink. Vid en sökning ser man att de flesta moderna oljor inte anger zinkhalt och någon har 0,11% och en annan 0,21% och en tredje anger 2200 ppm. Svårt det där tydligen. 

 

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, UffeR said:

Tack för ytterligare ett tips på olja. Motorn är frisk så vitt jag kan se och känna.

Då får det bli en 10W-30-40 olja istället, med hög zinkhalt så behöver jag inte fundera på tillsatser.

Jag funderar fortfarande på vad som anses vara en hög nivå av zink. Vid en sökning ser man att de flesta moderna oljor inte anger zinkhalt och någon har 0,11% och en annan 0,21% och en tredje anger 2200 ppm. Svårt det där tydligen. 

 

Detta med zinktillsats är lite överdrivet.
Det är enbart mycket viktigt när en ny motor ska köras in. Syftet där är att kamlobernas fräscha porer byggs på med skyddande lager med zink och annat.
När kammen väl är inkörd är det inte längre alls lika viktigt.
Det finns säkerligen inget behov alls med tillsats men jag själv skulle ändå se till oljan har lite extra tillsats. Man vet ju aldrig.
Så det räcker du vet med dig oljan har extra zink

Det är betydligt värre köra en tjock olja i en motor med korrekta toleranser.
Har motorn rätt toleranser så blir det mycket tungt för oljepumpen att få ut all olja i tid och överallt.
Som att trycka på en tandkrämstub som torkat igen vid uppstart.
Med rätt viskositet tar sig oljan kvickt ut där den ska under den kritiska uppstartsfasen under ett par sekunder då det mesta av slitaget sker.
När väl en motor går och är varm är det inte alls lika viktigt

Kör man med rätt viskositet som motorerna testats fram för så är allt lugnt!
Tävlingsmotorer för exempelvis bankörning som når både hög temperatur och högt tryck kan däremot skyddas med lite tjockare olja.
Men jag själv som nästan alltid har kört med olika maskiner med hög effekt så har jag nästan alltid kört enligt Ford spec.
Sista 5åren i nuvarande 550hk/700Nm så kör jag 10W-30 och det är perfekt och knappt synligt slitage när jag tog isär..
Jag kör då visserligen högkvalitativ helsyntet för 215kr/l  som har mer skydd ändå med olika tillsatser.
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...