Jump to content

2005 med FRPP kammar, gick inte igenom besiktningen. För hög CO


uffeg

Recommended Posts

Första gången jag haft problem, körde bilen FETT varm innan, tankade i 20 liter E85. 

Samma som jag alltid gjort. 1.3 i CO på bägge sidor. 

Bilen nyservad och bytt olja och filter.

Tune från BAMACHIP och en diablo så kan ej mecka med tändning och tomgång. 

Tips tack, annars bokar jag tid och rycker ur kammarna, och Steeda luftfilter och hela skiten och återställe biljävlen till original. 

 

Link to comment
Share on other sites

Menar du att du slunkit igenom tidigare med HotRod kammarna och fått låga värden?

Jag brukade få ombesikta 1-2ggr när jag körde med dom på förra bilen. Tror helt ärligt dom tröttnade och släppte igenom mig.

Det är nog tekniskt sett svårt eller omöjligt att få låga värden med dom kammarna eftersom det goa ljudet skapas av överlappet som per deffinition släpper igenom oförbrännda avgaser som (oftast) racekattar som är lite svagare funktion ska försöka ta hand om att förbränna i kattarna. Omöjlig eller iallafall svår ekvation säger jag.

Men jag ska sätta på mina HotRoda kammar så snart jag hunnit lösa tuningfrågan.

🙂

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört den svinvarm, och det har gått bra alla år hittills hittills, haft ca halv tank och petat i 10 liter E85 innan besöket. 

Problemet var denna gången att jag körde bilen varm, hade mer soppa i och petade i 20 liter e85. Det kan ha varit för mycket kanske så den fetade på bränslet ?

Dessutom var dom 30 minuter sena, så jag startade den flera ggr för att inte dö värmedöden, men kattarna kallnade ju såklart. 

Så jag ska ut och tokköra sen bara åka förbi och fråga om jag får låna mätarna och kolla. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
(redigerad)

Höj tomgången från 900 rpm till 1200 rpm. Då värms kattorna bättre. Jag har alltid gjort det vid besiktningen. Inga problem för mig med mina "heta väg" kammar. 🙂 Innan höjningen blev det bakläxa.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, LYA said:

Höj tomgången från 900 rpm till 1200 rpm. Då värms kattorna bättre. Jag har alltid gjort det vid besiktningen. Inga problem för mig med mina "heta väg" kammar. 🙂 Innan höjningen lev det bakläxa.

Tack. Ej behövt det tidigare. Ska se om det går med min Diablo tuner men tror inte det.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Corvette said:

kolla om du kan sätta global spark på den med tunern, -10 vid besiktningen

Osäker på hur fasen man gör eller om det går ens med den här gamla tunern. Måste nog läsa på. 

Link to comment
Share on other sites

16 minuter sedan, uffeg said:

Osäker på hur fasen man gör eller om det går ens med den här gamla tunern. Måste nog läsa på. 

Observera (Gäller SCT tuners, men troligen även alla andra eftersom Fordmjukvaran är uppbyggd på det sättet) att om du väljer strategy tuning där du kan klicka i olika val av ändringar så läser du över din custom tune om du har sådan vilket är sannolikt om du har FR HotRod kammarna?

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Mustangmike said:

Observera (Gäller SCT tuners, men troligen även alla andra eftersom Fordmjukvaran är uppbyggd på det sättet) att om du väljer strategy tuning där du kan klicka i olika val av ändringar så läser du över din custom tune om du har sådan vilket är sannolikt om du har FR HotRod kammarna?

 

 

Mm och det vill jag inte. Känner mig rökt.

Link to comment
Share on other sites

men du har väl tunen i diablon?

gör som du skall lägga in tunen som vanligt i bilen men gå sedan till att justera den

då borde du få upp massa olika saker som du kan pilla på och där ska du hitta global spark

när du gjort denna justering samt varit på besiktningen läser du bara in tunen utan att göra manuell försändringar och då ska den vara ställd som innan

 

Link to comment
Share on other sites

7 minuter sedan, Corvette said:

men du har väl tunen i diablon?

gör som du skall lägga in tunen som vanligt i bilen men gå sedan till att justera den

då borde du få upp massa olika saker som du kan pilla på och där ska du hitta global spark

när du gjort denna justering samt varit på besiktningen läser du bara in tunen utan att göra manuell försändringar och då ska den vara ställd som innan

 

Tack. Får testa det. "Nån" har lyckats förlägga manualen och har inte meckat med dettamsen jag bytte kammar. Men borde vara två saker att modifiera. Idle speed och sen -10 på ignition.

Link to comment
Share on other sites

Som Peter säger, inte så svårt 🙂  Men tänk på att klicka i alla förändringar du har i listan. Ex om du har annan diameter på CAi än original, annat trottelhus, deleteplattor på insug/FR insug så måste du välja alla ändringar annars blir det helknas på bräsleblandningen eftersom du nu skapar en tune utifrån original mappen + förändringarna.  

Hade samma problem på min förra, inget hjälpte på den men hört att det kan funka för en del, tror dom tröttnade och släppte igenom mig ändå till slut.

/M

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 minuter sedan, Mustangmike said:

Som Peter säger, inte så svårt 🙂  Men tänk på att klicka i alla förändringar du har i listan. Ex om du har annan diameter på CAi än original, annat trottelhus, deleteplattor på insug/FR insug så måste du välja alla ändringar annars blir det helknas på bräsleblandningen eftersom du nu skapar en tune utifrån original mappen + förändringarna.  

Hade samma problem på min förra, inget hjälpte på den men hört att det kan funka för en del, tror dom tröttnade och släppte igenom mig ändå till slut.

/M

 

 

Hmm.... Jag har ju ingen aning om vilka ändringar som ligger i den frpp-tune som ligger i tunern eller i bilen. 

 

Måste jag veta det och klicka i allt då är det meningslöst att ens testa. Bilen lär inte gå att köra om man gör fel pga kammarna.

 

Funderar på allvar att slänga tillbaka orginal kammarna och slita bort luftfiltret med. Sen på med orginalmapp.

Link to comment
Share on other sites

Förstår känslan 🙂 Men om du vet vilka grejer som är gjort på bilen är det bara prova. Kan inte Diablon men gå in i listan och kika utan att gå hela vägen till att skapa och läsa in den i bilen.

PÅ SCT kan man inte ta bort bakre lambda längre och inte justera hur mycket kammarna tillåts justeras men det fungerar ändå. Inget generalras  om du inte har högkompkolvar 🙂  

Grejerna jag nämnde ovan påverkar bränsleblandningen så dom är bra om det blir rätt. PÅ SCT finns inte FR TB men väl BBK same same viktiga är att datorn får veta tvärsnittsarean som är större på ett 2x62mm mot std o.s.v. Likaså med ett Cai, du kanske inte hittar exakt ditt fabrikat men då får du ta reda på diametern på det du har och välja ett i listan med samma.  

Kan va värt å pilla lite 🙂 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Alltså sluta MICKE

Uffe du har en custome tune från Bama den fungerar som den ska fram till besitkning då måste den massares som jag skrev.

När du gjort detta vid inladdning av den så är det dags att testa å besikta.

Du skall absolut inte hålla på å ändra innan eller efter några andra värden.

Nu släpper jag denna tråd

Lycka till, kommer gå bra 👍

Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Corvette said:

Alltså sluta MICKE

Uffe du har en custome tune från Bama den fungerar som den ska fram till besitkning då måste den massares som jag skrev.

När du gjort detta vid inladdning av den så är det dags att testa å besikta.

Du skall absolut inte hålla på å ändra innan eller efter några andra värden.

Nu släpper jag denna tråd

Lycka till, kommer gå bra 👍

Tack 😊 ska läsa ett antal ggr till vad du skrev innan så jag inte gör fel.

Link to comment
Share on other sites

6 minuter sedan, Corvette said:

Alltså sluta MICKE

Uffe du har en custome tune från Bama den fungerar som den ska fram till besitkning då måste den massares som jag skrev.

När du gjort detta vid inladdning av den så är det dags att testa å besikta.

Du skall absolut inte hålla på å ändra innan eller efter några andra värden.

Nu släpper jag denna tråd

Lycka till, kommer gå bra 👍

Minns att du sa samma till mig som hade SC3 och det går då rakt inte å ändra nån tändning på en custom tune. Det blir att välja Strategy och då läser den över custom tunen med dom val du gjort i listan.  Allt du inte väljer på viktiga komponenter utgår den från att det är original. Men jag reserverar mig för Bama som jag inte testat, den kan ha options på en custom tune 🙂

 

Link to comment
Share on other sites

Hur bra är det att köra med bilen med global spark -10?

Är ju van att bränna ur bilen så den är svinvarm inför bes.

Har nu ställt upp tomg till 1200 och backat tändningen 10 grader.

Ska tanka fullt sen åka förbi bilprovningen.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...