uffeg June 9, 2023 Report June 9, 2023 Första gången jag haft problem, körde bilen FETT varm innan, tankade i 20 liter E85. Samma som jag alltid gjort. 1.3 i CO på bägge sidor. Bilen nyservad och bytt olja och filter. Tune från BAMACHIP och en diablo så kan ej mecka med tändning och tomgång. Tips tack, annars bokar jag tid och rycker ur kammarna, och Steeda luftfilter och hela skiten och återställe biljävlen till original. Citera
Mustangmike June 12, 2023 Report June 12, 2023 Menar du att du slunkit igenom tidigare med HotRod kammarna och fått låga värden? Jag brukade få ombesikta 1-2ggr när jag körde med dom på förra bilen. Tror helt ärligt dom tröttnade och släppte igenom mig. Det är nog tekniskt sett svårt eller omöjligt att få låga värden med dom kammarna eftersom det goa ljudet skapas av överlappet som per deffinition släpper igenom oförbrännda avgaser som (oftast) racekattar som är lite svagare funktion ska försöka ta hand om att förbränna i kattarna. Omöjlig eller iallafall svår ekvation säger jag. Men jag ska sätta på mina HotRoda kammar så snart jag hunnit lösa tuningfrågan. Citera
uffeg June 12, 2023 Author Report June 12, 2023 Jag har kört den svinvarm, och det har gått bra alla år hittills hittills, haft ca halv tank och petat i 10 liter E85 innan besöket. Problemet var denna gången att jag körde bilen varm, hade mer soppa i och petade i 20 liter e85. Det kan ha varit för mycket kanske så den fetade på bränslet ? Dessutom var dom 30 minuter sena, så jag startade den flera ggr för att inte dö värmedöden, men kattarna kallnade ju såklart. Så jag ska ut och tokköra sen bara åka förbi och fråga om jag får låna mätarna och kolla. Citera
LYA July 3, 2023 Report July 3, 2023 (redigerad) Höj tomgången från 900 rpm till 1200 rpm. Då värms kattorna bättre. Jag har alltid gjort det vid besiktningen. Inga problem för mig med mina "heta väg" kammar. Innan höjningen blev det bakläxa. Ändrade %s av %s (%s) Citera
uffeg July 3, 2023 Author Report July 3, 2023 3 timmar sedan, LYA said: Höj tomgången från 900 rpm till 1200 rpm. Då värms kattorna bättre. Jag har alltid gjort det vid besiktningen. Inga problem för mig med mina "heta väg" kammar. Innan höjningen lev det bakläxa. Tack. Ej behövt det tidigare. Ska se om det går med min Diablo tuner men tror inte det. Citera
Corvette July 3, 2023 Report July 3, 2023 kolla om du kan sätta global spark på den med tunern, -10 vid besiktningen Citera
uffeg July 3, 2023 Author Report July 3, 2023 1 hour ago, Corvette said: kolla om du kan sätta global spark på den med tunern, -10 vid besiktningen Osäker på hur fasen man gör eller om det går ens med den här gamla tunern. Måste nog läsa på. Citera
Mustangmike July 3, 2023 Report July 3, 2023 16 minuter sedan, uffeg said: Osäker på hur fasen man gör eller om det går ens med den här gamla tunern. Måste nog läsa på. Observera (Gäller SCT tuners, men troligen även alla andra eftersom Fordmjukvaran är uppbyggd på det sättet) att om du väljer strategy tuning där du kan klicka i olika val av ändringar så läser du över din custom tune om du har sådan vilket är sannolikt om du har FR HotRod kammarna? Citera
uffeg July 3, 2023 Author Report July 3, 2023 2 minuter sedan, Corvette said: är det en sån här du har? U7140 heter den. Citera
uffeg July 3, 2023 Author Report July 3, 2023 2 minuter sedan, Mustangmike said: Observera (Gäller SCT tuners, men troligen även alla andra eftersom Fordmjukvaran är uppbyggd på det sättet) att om du väljer strategy tuning där du kan klicka i olika val av ändringar så läser du över din custom tune om du har sådan vilket är sannolikt om du har FR HotRod kammarna? Mm och det vill jag inte. Känner mig rökt. Citera
Corvette July 3, 2023 Report July 3, 2023 men du har väl tunen i diablon? gör som du skall lägga in tunen som vanligt i bilen men gå sedan till att justera den då borde du få upp massa olika saker som du kan pilla på och där ska du hitta global spark när du gjort denna justering samt varit på besiktningen läser du bara in tunen utan att göra manuell försändringar och då ska den vara ställd som innan Citera
uffeg July 3, 2023 Author Report July 3, 2023 7 minuter sedan, Corvette said: men du har väl tunen i diablon? gör som du skall lägga in tunen som vanligt i bilen men gå sedan till att justera den då borde du få upp massa olika saker som du kan pilla på och där ska du hitta global spark när du gjort denna justering samt varit på besiktningen läser du bara in tunen utan att göra manuell försändringar och då ska den vara ställd som innan Tack. Får testa det. "Nån" har lyckats förlägga manualen och har inte meckat med dettamsen jag bytte kammar. Men borde vara två saker att modifiera. Idle speed och sen -10 på ignition. Citera
Mustangmike July 3, 2023 Report July 3, 2023 Som Peter säger, inte så svårt Men tänk på att klicka i alla förändringar du har i listan. Ex om du har annan diameter på CAi än original, annat trottelhus, deleteplattor på insug/FR insug så måste du välja alla ändringar annars blir det helknas på bräsleblandningen eftersom du nu skapar en tune utifrån original mappen + förändringarna. Hade samma problem på min förra, inget hjälpte på den men hört att det kan funka för en del, tror dom tröttnade och släppte igenom mig ändå till slut. /M Citera
uffeg July 3, 2023 Author Report July 3, 2023 5 minuter sedan, Mustangmike said: Som Peter säger, inte så svårt Men tänk på att klicka i alla förändringar du har i listan. Ex om du har annan diameter på CAi än original, annat trottelhus, deleteplattor på insug/FR insug så måste du välja alla ändringar annars blir det helknas på bräsleblandningen eftersom du nu skapar en tune utifrån original mappen + förändringarna. Hade samma problem på min förra, inget hjälpte på den men hört att det kan funka för en del, tror dom tröttnade och släppte igenom mig ändå till slut. /M Hmm.... Jag har ju ingen aning om vilka ändringar som ligger i den frpp-tune som ligger i tunern eller i bilen. Måste jag veta det och klicka i allt då är det meningslöst att ens testa. Bilen lär inte gå att köra om man gör fel pga kammarna. Funderar på allvar att slänga tillbaka orginal kammarna och slita bort luftfiltret med. Sen på med orginalmapp. Citera
Mustangmike July 3, 2023 Report July 3, 2023 Förstår känslan Men om du vet vilka grejer som är gjort på bilen är det bara prova. Kan inte Diablon men gå in i listan och kika utan att gå hela vägen till att skapa och läsa in den i bilen. PÅ SCT kan man inte ta bort bakre lambda längre och inte justera hur mycket kammarna tillåts justeras men det fungerar ändå. Inget generalras om du inte har högkompkolvar Grejerna jag nämnde ovan påverkar bränsleblandningen så dom är bra om det blir rätt. PÅ SCT finns inte FR TB men väl BBK same same viktiga är att datorn får veta tvärsnittsarean som är större på ett 2x62mm mot std o.s.v. Likaså med ett Cai, du kanske inte hittar exakt ditt fabrikat men då får du ta reda på diametern på det du har och välja ett i listan med samma. Kan va värt å pilla lite Citera
Corvette July 3, 2023 Report July 3, 2023 Alltså sluta MICKE Uffe du har en custome tune från Bama den fungerar som den ska fram till besitkning då måste den massares som jag skrev. När du gjort detta vid inladdning av den så är det dags att testa å besikta. Du skall absolut inte hålla på å ändra innan eller efter några andra värden. Nu släpper jag denna tråd Lycka till, kommer gå bra Citera
uffeg July 3, 2023 Author Report July 3, 2023 2 minuter sedan, Corvette said: Alltså sluta MICKE Uffe du har en custome tune från Bama den fungerar som den ska fram till besitkning då måste den massares som jag skrev. När du gjort detta vid inladdning av den så är det dags att testa å besikta. Du skall absolut inte hålla på å ändra innan eller efter några andra värden. Nu släpper jag denna tråd Lycka till, kommer gå bra Tack ska läsa ett antal ggr till vad du skrev innan så jag inte gör fel. Citera
Mustangmike July 3, 2023 Report July 3, 2023 6 minuter sedan, Corvette said: Alltså sluta MICKE Uffe du har en custome tune från Bama den fungerar som den ska fram till besitkning då måste den massares som jag skrev. När du gjort detta vid inladdning av den så är det dags att testa å besikta. Du skall absolut inte hålla på å ändra innan eller efter några andra värden. Nu släpper jag denna tråd Lycka till, kommer gå bra Minns att du sa samma till mig som hade SC3 och det går då rakt inte å ändra nån tändning på en custom tune. Det blir att välja Strategy och då läser den över custom tunen med dom val du gjort i listan. Allt du inte väljer på viktiga komponenter utgår den från att det är original. Men jag reserverar mig för Bama som jag inte testat, den kan ha options på en custom tune Citera
uffeg July 6, 2023 Author Report July 6, 2023 Hur bra är det att köra med bilen med global spark -10? Är ju van att bränna ur bilen så den är svinvarm inför bes. Har nu ställt upp tomg till 1200 och backat tändningen 10 grader. Ska tanka fullt sen åka förbi bilprovningen. Citera
uffeg July 7, 2023 Author Report July 7, 2023 Funkade fint med 1000 rpm idle och minus 10 grader och väl varmkörd. Tack för hjälpen alla. Citera
Corvette July 7, 2023 Report July 7, 2023 Just now, uffeg said: Funkade fint med 1000 rpm idle och minus 10 grader och väl varmkörd. Tack för hjälpen alla. det var så lite så Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.