Jump to content

Featured Replies

comment_183620

Hej!

Upptäckte häromdagen att det låg en pöl med kylarvätska vid motorblocket. Vet ej vart det kommer från.

Har kollat kylaren och nivån är ok. Slangarna känns torra och hela men det är ju nu när bilen stått någon dag. 

Bilen har stått på en ladugårds-skulle utan värme två vintrar. Hade kollat glykolen innan och den skulle klara iallafall -20 grader. Men nu är jag ändå nervös att något har gått sönder. 
Eller kan det vara topplockspackning som inte är tät? 

Vad gör jag? Vad är steg ett för att ta redan på vart det kommer från? Alla idéer mottages tacksamt!! Är ganska, eller mycket, okunnig själv 😉

 

 

20240526_222638 (1).jpg

20240526_200035.jpg

comment_183627

Aluminium kåpan mellan motorblock / vattenpump är ett känt ställe där vattenkanaler i den kåpan kan vittra sönder .

Du har även slangar som går till värmepaketet i kupen + den korta slangen .

Vad man kan göra för att felsöka är att inhandla en pump som bygger upp tryck i kylsystemet ( övertryck med luft )

Lättare att se vart det läcker då .

Exempel på verktyg , kanske finns billigare .

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/motorverktyg/kylarverktyg/kylartrycksprovarsats-2000020967

https://www.amazon.se/vidaXL-210334-Kylartrycksprovarsats-18-delar/dp/B01KT2FF1W

Ändrade %s av %s (%s)

  • Author
comment_183659

Tack för svaret!

Har lokaliserat vart det läcker, såg en droppe under aluminiumkåpan. Vet dock ej än om det läcker från slangen eller om det är söndervittrat i kåpan på undersidan. Har iallafall dragit åt slangklämman så får vi se om det slutar droppa. Annars får vi kolla den där kåpan då. 

 

20240602_193036.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...