Jump to content

Konstigt ljud?


Ante

Recommended Posts

Hej!

Har fått ett oljud i motorn (289) när jag belastar den?

Låter bra på tomgång och när jag varvar men när jag lägger en växel och ger lite belastning då kommer ett tickande ljud. Har nyss varit upp med alla lyftare (hydrauliska) och kollat kamaxeln samt att ingen stötstång är krokig, allt detta såg bra ut!

Åtgärdat i vinter:

Nya kolvar ringar honade lopp, oljepump, vevstakslager, vattenpump, topparna renoverade slipade ventiler nya fjädrar.

Någon som har en aning om vad felet kan vara??

tacksam för hjälp!

Mvh

HT-66 289 C4 aut

Link to comment
Share on other sites

Har också ett sådant tickande men är ganska säger på att de är från kofongaren fram då den saknar en bult och verkar kunna ligger och knakka lite mot fästet då de vibrerar smott när man holler bilen i hastigheter runt 80-90.

Kanske något sådant simpelt på din med? Kolla om du har något löst och ruska i de lite och se så de inte skramlar.

Men kanske är något annat om du nu upplever de hela tin när du har i en växel och drar på lite gas.

Link to comment
Share on other sites

Man tackar för alla svar!!!!!!

Fick ett tips i dag att kanske det kan vara tänningen som jag inte ställt riktigt rätt??

Jag ska hem och testa allt i kväll nu vill man ju ut och åka!

Mvh

Ht-66

Link to comment
Share on other sites

Ja nu har man skruvat snart i allt och samma ljud finns kvar :( Tänningen var det ju så klar inte! Jag hitta de en viberation i från vacum röret som går via insuget ner till v-lådan som låg och slog mot underredet men det var de inte heller. Bilen går ju hur bra som helst så jag får väl köra ett tag och se om det blir värre eller nåt :?

Hoppas på flera tips från er. Ljudet kommer alltså vid belastning!

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Är du säker på det du gjort med motorn, din förklaring låter

som vevlager ljud eller kolvbult, men det är klart att det inte

behöver vara det. :?

Ljud är som vi alla vet svårt att förklara i text, jag föreslår att

du tar hjälp av någon som kan lysna och ge förslag. :)

Ett ljud som är ganska vanligt på V8 289-302 är ett knack eller

tick ljud som kan komma från besinpumpen, den drivs ju med

hjälp av kamaxeln, ibland kan det bli oljud från själva pumparmen

som då låter som ett knack eller tickande ljud. :shock:

Jag vet också att det finns helt oförklarliga ljud som ibland

kan vara helt omöjliga att hitta förklaringar till. :roll:

Det finns en del Ford maskiner och då inte bara i Mustanger

som har dova knackljud vid olika varv och mycket ofta har det

varit omöjligt att förklara vart ifrån dessa ljud kommer. :?

Om du renoverat efter konstens regler så är det svårt att

hitta en förklaring till ditt oljud. ;)

Jag känner att jag lick gjärna kunnat ge F-n skriva allt detta,

ingen hjälp direkt. :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
Hej!

Har fått ett oljud i motorn (289) när jag belastar den?

Låter bra på tomgång och när jag varvar men när jag lägger en växel och ger lite belastning då kommer ett tickande ljud. Har nyss varit upp med alla lyftare (hydrauliska) och kollat kamaxeln samt att ingen stötstång är krokig, allt detta såg bra ut!

Åtgärdat i vinter:

Nya kolvar ringar honade lopp, oljepump, vevstakslager, vattenpump, topparna renoverade slipade ventiler nya fjädrar.

Någon som har en aning om vad felet kan vara??

tacksam för hjälp!

Mvh

HT-66 289 C4 aut

Hej

Hade exakt samma på min 289:a, vid belastning konstigt knack framifrån. Tog bort remmen till vattenpump/generator och ljudet verkar försvunnet. Vattenpump ny samt generator renoverad - skumt.

//Håkan

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag har också ett liknande ljud. Men det är inte ett tickande ljud utan ett "grövre" ljud. Jag har lokaliserat det till skyddsplåt/balansvikt på startkransen. Det är tajt som f-n däremellan och när jag lägger på lite kratft så verkar det det flytta sig lite och ta ta i. Grymt irriterande.

Link to comment
Share on other sites

Igår så gasade jag lite förmycket och då uppkom ett tickande ljud.

Vanligtvis så växlar jag från 1 till 2 vid 70km/h och igår så "råkade" jag köra ända till 90km/h. (Var ju tvungen att visa Camaron sin plats!)

Och varvmässigt så är det ju lite skillnad mellan 70kmh och 90.

Nu när jag gasar upp den i 70 så hör jag att tickljudet vill komma och så har det aldrig varit förut.

Hoppas det håller ihop tills den kommer i garaget i vart fall. :--

(Camaron fick köra hem med svansen mellan benen för den delen, det var huvudsaken!) 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...