Jump to content

Recommended Posts

Hej

Har nyligen monterat ett nytt 2 tums avgassystem från VP Autoparts. Helt ok ljud, men vid ca. 80 km/tim. bildas ett väldigt otrevligt resonans ljud bakifrån i bilen. Någon som har tips på åtgärder för att få bort eller minska ljudet? Bilen är en 70:a convertible med 302:a och FMX automat. Utväxling 3,0 i bakaxel.

/Dan 

Hade jag köpt ett system som gav resonans hade jag gått tillbaka till VP och klagat.
Har byggt flera system till både min gamla cab-70:a och min nuvarande HT-65:a och den hårda vägen insett att det inte finns någon quickfix för resonanser.

Ok, jag kan prata med VP. 
Har själv jobbat en hel del med vibrationer i maskinsystem, så jag vet att det är svårt med egensvängningar och resonanser. 
Hur kom du runt dina problem? Dämpning, upphängning, längd….

/Dan 

Min erfarenhet är att har man väl fått resonans så är det svårt att få bort det, extra dämpare och andra upphängningar löser inte grundproblemet, kryss i rören är bara en skröna, jag har testat massor av olika varianter och inget fungerar.
Min känsla är att olyckliga kombinationer av diameter, rörlängder och dämpare skapar resonans, att mussen har ett väldigt långt rör från dämparen till mynningen ser jag som ett problem.
Byggde ett system till en 1989 Camaro för några veckor sedan, från katalysatorn tog vi ett 2,5" rör till bara en ljuddämpare efter bakaxeln och ca 30 cm slutrör efter den, det lät hur gott som helst och hade inga otrevliga resonanser.
Helst skulle jag vilja ha någon form av dämpare efter bakaxeln jämte bensintanken men där ar det lite snålt med plats, jag gjorde en sådan lösning på min 70:a cabbe och det blev bättre men inte helt 100%.

Tror att det finns mycket att göra med att flytta dämpare och anpassa rörlängder men det tar nog sin lilla tid innan man blir nöjd..

Ok, tack tipsen. Hade en ht 70:a på 80 talet. Minns att det satt ”Hush Trush” dämpare längst bak i avgassystemet. Kan inte minnas om det var resonans, men det struntade man i på den tiden. 😃. Som du säger ganska trångt vid bensintanken på vänster sida. Har kollat runt på nätet och det finns en del leverantörer som har små dämpare ca. 80-100mm i diameter som eventuellt skulle kunna få plats. 

• 2 weeks later...
(redigerad)

biltema hade(har kanske kvar) en smal universalvariant som ryms där, men den är svår att gömma bakifrån och är ful som f-n men den hjälpte på min.

en annan idé,

hur ser slutröret ut? vinklas det neråt? fick tips om att ha en helt rakt slutrör, vinklas det neråt studsar ljudvågorna mot marken och tillbaka in i bilen, har inte testat det.

Ändrade %s av %s (%s)

Det var nog samma system jag köpte för några år sen, jag hade också en hemsk resonans runt 80-90 km/h. Jag mätte upp frekvensen med en app i telefonen, och byggde en kvartsvågs-resonator. Det vill säga ett pluggat rör som avstickare på avgasröret, tvärs bilen framför tanken. Ett från var sida. Det funkade utmärkt, resonansen är i stort sett borta. 

Den här videon är egentligen reklam för nån som säljer såna här dämpare, men beskriver rätt bra hur det funkar.

Är du intresserad kan jag berätta mer hur jag gjorde.

Jag också kollat på Biltemas dämpare. Finns andra som lite snyggare.

Rudhan, din lösning är ju den ultimata. Tänker att det kluriga är att dimensionera det pluggade röret? Kräver lite mer arbete. 
Vilken app använde du för att mäta resonans frekvensen? 

Jag minns inte vilken det var, men det finns ett gäng. Sök på 'spectrum analysis' eller 'fft analysis'.

Jag hade lyckats förtränga, men jag skrev faktiskt en kort text om hur jag gjorde, och några bilder.