Jump to content

Servostyrning


kärsta
 Share

Recommended Posts

Hej.

Du klarar säkert av att köra utan servo, servon i Mustang

och andra USA Fordar runt 1960-70 är inget att stå efter. :(

Det är klart att det kan vara trevligt med servo och det

kanske gör saker och ting lite lättare, men du skall veta att

det inte är specielt roligt att köra i 110 med denna typ av

servo den är fullverkande oavsett hastighet=(vingligt). :?

Det går givetvis att skruva dit en servo i efterhand, brukar

finnas att köpa begagnat, kräver genomgång och kanske

renovering av div detaljer, kan bli dyrt. :roll:

Min åsikt är att du köper en Mustang med servo om du måste

ha en sådan, det blir biligare då den redan är monterad. :shock:

Men jag kan med säkerhet säga att du vänjer dig att inte

ha servo också, jag vet har haft båda varianterna. ;)

Link to comment
Share on other sites

Det är inga problem att eftermontera detta. Hur mycket jobb det är beror på hur mycket du kan. Men det kostar en peng att lämna bort det.

Pris i USA är ca USD 500-1000 beroende på skick. Men räkna med det högre för ett renoverat set. Här hemma kostar det säkert 10 000:- från en firma begagnat. Privat vet jag inte.

Jag har haft en bil med servo och har en utan idag. Och jag skall ärligt säga att idag saknar jag inte servon. Bilen är idag mer "precis" utan servo. Men visst skulle det vara skönt med servo när den skall parkeras ibland. Men hur mycket kör man?

Henrik.

Link to comment
Share on other sites

Hej Kärsta.

Jag har en Mustang -66 med servostyrning och instämmer med CMC383 att den är vinglig både i låg fart som hög fart.

Jag undrar vad man kan göra för att få bort denna vinglighet. Är ett byte till vanlig styrning det enda som hjälper.

Har haft en Mustang -66 FB med vanlig styrning år 1970 och har inget minne av att den var vinglig på vägen.

MVH

CMC 1507

Lennart Lundberg

Link to comment
Share on other sites

Har både en 65:a med servo och en utan. Föredrar absolut med. Utan blir det rätt tungt och jag upplever inte servon som speciellt vinglig. Kanske om man kör fort. men det gör jag sällan. Skönast att glida fram och då tycker jag att det blir bäst glidarkänsla med styrservo.

Link to comment
Share on other sites

Samma sak med mej jag har bil med servo och hade en -69 Mach1 utan och det var :evil: utan servo.Visst bilarna är vingliga men det är väll bilen isej som är det.Har man bra iordning på framvagnsinställning och renoverad framvagn så funkar det skitbra jag upplever det inte som några problem med servo.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen servo på min och kan ju säga att det är ett helvete att vända och dylikt när man måste hålla på att backa och köra fram, backa - köra fram..

Men eftersom det är så få tillfällen så tycker jag inte att det är så farligt.

När man kör som vanligt funkar det skitbra.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att mustanger utan servo går att svänga hur lätt som helst och jag har knappt sett ett gym på bild.

Även stilla stående går det lätt, om att du inte har jätte jätte breda däck för då blir det en helt annan sak.

Men så länge däcken håller sej i skärmarna så tycker inte jag att det är något problem.

"Grabben i graven brevid" i mittgarage som har en 65:a har servo och jag brukar fnissa åt hand bil för den läcker i servon som ett såll, trotts att han har bytt nästan allt i servon som går att byta.

Har du igen servo så gläds för det, du har nu ett problem mindre.

But it´s your choice!!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...