johan June 3, 2003 Report June 3, 2003 Halloj,Fick hjälp av en vän att justera motorn. När vi kom till ventilerna så insåg vi att jag förmodligen har fel justeringsmuttrar. De jag har är justerbara, med en insex i toppen för att låsa läget. Gängningen börjar inte förrän en bit in i muttern. Jag har hydrauliska lyftare och enligt manualen så borde det vara att dra åt muttrarna. Men när jag gör det så låser jag ned hela vipparmen och allt blir stenhårt (eftersom gängningen börjar 6-7 mm längre in i muttern/hylsan. Motorn är en 289 med 302 toppar tillverkade 70. Enligt Hanyes så skulle det finnas en del som skulle ha justerbara muttrar, men de flesta skulle dras åt. Någon som har något tips på vad jag ska göra? Min gissning är att förra ägarna satt in fel muttrar och gjort som jag gjort tidigare, justerat på känn.Tacksam för hjälpJohan Citera
ht67 cmc 1502 June 3, 2003 Report June 3, 2003 Hej Johan!Jag kan tyvärr inte svara på din fråga men det bästa skulle nog vara om din fråga flyttades till forumet för motorer. Där finns det många duktiga människor som svarar på nästan alla frågor. Hoppas du får många bra svar! /John Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 4, 2003 Report June 4, 2003 Hej.Någon har bytt ut låsmuttrar dom du har är ej originaltroligen köpta på Hansen Racing eller liknande.Du måste skaffa rätt Muttrar till att börja med.Kolla också att de andra delarna är dom rätta till topparna vippor och brickor.Med hydraliska lyftare så skall vipporna dras i botten påmotorer 302-351w från 69-70 och senare.Troligen så har topparna varit på en motor med mekaniskkam och då måste dom ha bytt till dom muttrarna somnu sitter på lättare att fin justera.Efter som du har 302 toppar 70 och hydraliska lyftareså bör du ställa in ventilerna som om du har en 302 från 70 att blocket är 289 spelar ingen roll.Det finns beskrivet i verkstadshandbok hur du justerar vippor och ventiler på 302 och 351w 69 och uppått.Det är INTE samma ventiljustering på TIDIG 289a eller 302, som det är på dom senare 69- 302 eller 351w hydraliska.Alltså vippor och ventilerna på din 289 med 302 toppar skall ställas som det finns beskrivet i verstadsbok för 302-351w 1969-och upp.Hoppas att du förstår det jag skrivit. Citera
Rickard June 5, 2003 Report June 5, 2003 "Med hydraliska lyftare så skall vipporna dras i botten på motorer 302-351w från 69-70 och senare."Detta stämmer inte med den beskrivning jag ställt mina med. Jag drog mina tills sugpassning uppstod mellan vippa och stötstång, därefter drogs muttern ytterligare, exakt hur mycket minns jag inte nu men det är typ 3/4-varv.För övrigt sitter muttrar med insex-låsmuter på min bil och detta fungerar utmärkt! Motorn är helt standard för övrigt.Att dra vipporna i botten med hydrauliska lyftare låter konstigt, jag rekommenderar att kolla med verkstadshandbok för att få detta rätt! Citera
THOMAS June 5, 2003 Report June 5, 2003 DET FINNS TVÅ OLIKA UTFÖRANDE PÅ PINNBULTAR TILL 302.DEN ENA (SENARE) MODELLEN HAR EN KRAGE PÅ PINNBULTEN.DEN MODELLEN SKAL DRAS I BOTTEN MED MOMENT.DEN TIDIGARE MODELLEN FÅR MAN HA LITE KÄNSLA I FINGERTOPPARNA,EFTERSOM MAN SKA DRA MUTTERN PRECIS TILLS DET ATT STÖTSTÅNGENS SPEL FÖRSVINNER(UTAN ATT BELASTA LYFTAREN)DÄREFTER SKA MAN FÖRSPÄNNA LYFTAREN.DET FINNS MÅNGA OLIKA UPPFATTNINGAR OM HUR MYCKET DET SKA FÖRSPÄNNAS.MEN DET BRUKAR BLI BRA OM MAN DRAR MELLAN ½ - 1 VARV.LITE BEROENDE PÅ OM DET ÄR NYA ELLER ANVÄNDA LYFTARE.// THOMAS Citera
Roger June 9, 2003 Report June 9, 2003 Hej är det någon som vet justeringsföljden om ettan vippar vilken ställer man då osv.. Citera
jorsei June 9, 2003 Report June 9, 2003 1 vippar justera 6.5 vippar justera 3.4 vippar justera 7.2 vippar justera 8.6 vippar justera 1.3 vippar justera 5.7 vippar justera 4.8 vippar justera 2.Gäller för 289 och 302 Citera
Roger June 10, 2003 Report June 10, 2003 Hej igen om man har 351W vad är följden då? tacksam för svar. Citera
Gäst June 10, 2003 Report June 10, 2003 Följden är inte så viktig. Lättare att köra efter följande principNär en avgasventil pecis öppnar justera insugventil på samma cylinderNär insugsventil precis stänger justera avgasventil. Citera
johan June 14, 2003 Author Report June 14, 2003 måste det ha varit som hade bilen tidigare.Har nu skaffat nya muttrar, men tror ni de passade? De trillade bara över bulten. För stora med andra ord. Eller för tunn bult. Suck. Varför kan ingenting vara enkelt?Har ställt ventilerna till jag får motstånd och dragit ett halvt varv till, testkör imorgon, så får vi se.Tack för hjälpen i alla fall Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.