Onsdag kl. 08:543 days comment_187860 Detta är ju et måste för alla med en 69:a 😉First-Ever Carbon Fiber Widebody 1969 Ford Mustang Build DebutsBy Brett FooteSeptember 9, 2025 11:56 am1Carbon fiber has been all the rage for quite a few years now, as it’s lightweight, strong, and attractive in its natural state. As such, we’re seeing more and more carbon fiber present in modern vehicles, whether that be something like the 2025 Ford Mustang GTD or builds from smaller companies like the new AC Cars’ Cobra GT coupe and roadster. Now, the very first carbon fiber widebody 1969 Ford Mustang has debuted, created by the folks at the muscle car restoration shop known as Trick Rides.This new carbon fiber 1969 Ford Mustang – nicknamed “Scorched” – will be built in limited quantities, with 20 examples set to be sold to the public. It was engineered entirely in CAD with 3D scanning technology, and the first example is now set to debut at this year’s SEMA Show in Las Vegas this November. The entire body was crafted from pre-preg carbon fiber, making it unique in that regard, and in this case, is left in its natural state with no paint.
Torsdag kl. 06:163 days comment_187862 20 timmar sedan, Corvette said:Detta är ju et måste för alla med en 69:a 😉First-Ever Carbon Fiber Widebody 1969 Ford Mustang Build DebutsBy Brett FooteSeptember 9, 2025 11:56 am1Carbon fiber has been all the rage for quite a few years now, as it’s lightweight, strong, and attractive in its natural state. As such, we’re seeing more and more carbon fiber present in modern vehicles, whether that be something like the 2025 Ford Mustang GTD or builds from smaller companies like the new AC Cars’ Cobra GT coupe and roadster. Now, the very first carbon fiber widebody 1969 Ford Mustang has debuted, created by the folks at the muscle car restoration shop known as Trick Rides.This new carbon fiber 1969 Ford Mustang – nicknamed “Scorched” – will be built in limited quantities, with 20 examples set to be sold to the public. It was engineered entirely in CAD with 3D scanning technology, and the first example is now set to debut at this year’s SEMA Show in Las Vegas this November. The entire body was crafted from pre-preg carbon fiber, making it unique in that regard, and in this case, is left in its natural state with no paint.Cool , det är inte bara en hel kaross dom säljer utan komplett bil. 426.000$ beroende på motorval och tillval. 20st ska byggas. Rätt intressant, hittade snabbt 6 olika reportage om den men svårt att hitta viktbesparingen eller vad vikten är på bilen. Det är som vanligt mest focus på "Carbon hype" än nyttan och faktisk viktbesparing. Men lyckades hitta en uppskattning om Ca 600P/270Kg lättare än stålkarossen.Om jag inte minns fel är en teoretiskt generell viktbesparing ca 78% jmf motsvarande del i stål. Cf väger ca 22% av stål, med samma styrka. Sedan beror det på applikationen och färdiga produkten, det är inte alltid möjligt eller lätt att producera saker i cf som stål, till rimlig kostnad. Militärprylar och rymd, F1, MotoGp m.m. har ofta no limit och inte jämförbart. Vissa saker är buslätt att göra själv och uppnå 50-70 % viktbesparing. Som en framskärm t.ex., det kan nästan vem som helst med lite övning å färdighet fixa. Ska man nå 22% blir det mer avancerat, mkt delar som säljs till hojar och bilar i cf är bling och fake och inte mkt. besparing. Men det finns men då kostar det ofta därefter.
Torsdag kl. 13:272 days comment_187863 En spännande grej om än lite kostsam. Men som Ettore Bugatti en gång myntade ”Weight is your enemy” och en viktbesparing på 270 kilo låter inte så mycket. Borde gå att plocka bort mycket vikt med lösa komponenter.
Fredag kl. 06:182 days Author comment_187865 16 timmar sedan, Speedwell67 said:En spännande grej om än lite kostsam. Men som Ettore Bugatti en gång myntade ”Weight is your enemy” och en viktbesparing på 270 kilo låter inte så mycket. Borde gå att plocka bort mycket vikt med lösa komponenter.fast om du plockar bort det och sedan kolfiberkaross blir det ju ännu lättare 😉
Fredag kl. 06:492 days comment_187866 16 timmar sedan, Speedwell67 said:En spännande grej om än lite kostsam. Men som Ettore Bugatti en gång myntade ”Weight is your enemy” och en viktbesparing på 270 kilo låter inte så mycket. Borde gå att plocka bort mycket vikt med lösa komponenter.Håller med, men det är komplicerat att bygga en hel kaross med strukturell styrka, och på ett rationellt sätt. Extremt pyssligt och många,många moment.Om man kikar på en rensad bilkaross och ser hur många olika tunna plåtdelar som punktsvetsats till en kaross förstår man lite mer. Varje sån del är pressad i svindyra pressverktyg och det måste vara stora volymer för att det ska löna sig. Rent teoretiskt skulle man kunna vacumbaka alla dessa plåtar i Cf och sedan limma/laminera ihop, då skulle man närma sig 78% viktbesparing. Krävs stora volymer och stor inv. och dyrt ändå. Att göra detta på OneOff sätt (20st) blir det omständigt och mer materialåtgång, lite tyngre men sannolikt även styvare. Betänk att detta inte är tänkt som racebil utan verkar vara tänkt som performance med komfort likt en orgbil. En racebil kan man gena ordentligt och bygga enklare skal och kuliss ovanpå fackverksram.I vintras testade jag att bygga ny baklucka i cf till mitt 06 GT Street/track projekt. Eftersom jag skulle montera en stor fet APR +300kg downforce vinge på bakluckan behövde org. plåtlucka ändå förstärkas och skulle bli ännu tyngre. Vill ändå ha en riktig tät baklucka med lås eftersom det ska köras på gatan. Målet var en styvare baklucka som skulle klara belastningen av vingen med halva vikten mot org plåtluckans vikt utan förstärkningar. Plastade av originalluckan från två håll med gf så att jag fick två formhalvor att laminera cf i. Org plåtlucka vägde tom Ca10,5kg, min färdiga cf lucka med förstärkningar för vingen landade på 3,8 kg. Dock tillkommer lite lack så småningom.
Fredag kl. 07:372 days Author comment_187868 48 minuter sedan, Mustangmike said:Håller med, men det är komplicerat att bygga en hel kaross med strukturell styrka, och på ett rationellt sätt. Extremt pyssligt och många,många moment.Om man kikar på en rensad bilkaross och ser hur många olika tunna plåtdelar som punktsvetsats till en kaross förstår man lite mer. Varje sån del är pressad i svindyra pressverktyg och det måste vara stora volymer för att det ska löna sig. Rent teoretiskt skulle man kunna vacumbaka alla dessa plåtar i Cf och sedan limma/laminera ihop, då skulle man närma sig 78% viktbesparing. Krävs stora volymer och stor inv. och dyrt ändå. Att göra detta på OneOff sätt (20st) blir det omständigt och mer materialåtgång, lite tyngre men sannolikt även styvare. Betänk att detta inte är tänkt som racebil utan verkar vara tänkt som performance med komfort likt en orgbil. En racebil kan man gena ordentligt och bygga enklare skal och kuliss ovanpå fackverksram.I vintras testade jag att bygga ny baklucka i cf till mitt 06 GT Street/track projekt. Eftersom jag skulle montera en stor fet APR +300kg downforce vinge på bakluckan behövde org. plåtlucka ändå förstärkas och skulle bli ännu tyngre. Vill ändå ha en riktig tät baklucka med lås eftersom det ska köras på gatan. Målet var en styvare baklucka som skulle klara belastningen av vingen med halva vikten mot org plåtluckans vikt utan förstärkningar. Plastade av originalluckan från två håll med gf så att jag fick två formhalvor att laminera cf i. Org plåtlucka vägde tom Ca10,5kg, min färdiga cf lucka med förstärkningar för vingen landade på 3,8 kg. Dock tillkommer lite lack så småningom.Lack är brutalt tung 🤭