Jump to content

hjullagerfel???


lagbrant

Recommended Posts

Jag har ett problem med mussen.

Så fort jag kommer upp över 45km/h så börjar det tjuta förjävligt i framvagnen från bägge sidorna, detta har varit ett till och frånproblem under hela våren.

Till en början var det bara på ena sidan.

Jag funderar vad det kan vara för fel och tror på hjullagren, men borde inte fälgarna bli lite varma om man kör så ett tag? Var tvungen att stanna och känna efter häromdagen, men kände ingen speciell värme.

Senast det inträffade hade jag kört ganska fort, ca:140 km/h (ja, för mig är det fort) i ca 45 min.

Link to comment
Share on other sites

Prova att hissa upp bilen fram, sätt den på pallbockar för säkehets skull, och snurra hjulen för hand. Ifall du har ett onormalt glapp eller missljud ala grus eller liknande så är det kanske lagren...

Det är inte så att du har slitvarningar på bromsklossarna? Små bleck som börjar tjuta när klossarna är så nedslitna att blecken kommer i kontakt med skivan? Värt att kolla. Dessa går i så fall att böja bort, men jag rekommenderar att du byter klossar så snart som möjligt. Inte så dyra, och du kan köpa dem hos alla Hansen Racingåterförsäljare.

mvh

jocke

Link to comment
Share on other sites

Förresten, 140 km/h är för fort, du blir av med körkortet. Inte att rekommendera.

/jocke

För det första så sitter nästan aldrig varnare på 5.0 Belägg, för det andra så ska du köra i 240kmh istället, precis som Jocke brukade göra när han

fick köra med sin bil på vägen....

Link to comment
Share on other sites

Tippar också på att det är bromsarna som låter eftersom det började låta på båda sidor nästan samtidigt. Hjullagerproblem låter med ett malande ljud. En del säger att det låter som en kaffekvarn, om man har hört en sådan nå'n gång. Sannolikheten att båda lagren pajar samtidigt är nära nog noll såvida man inte varit där och spännt lagren alldeles för hårt.

Link to comment
Share on other sites

Moget inlägg Jimmy... :D

Min 130 hästars escort har väl aldrig gjort några 240 km/h, och förresten är jag bara en regbesikning på bågen från att få köra på väg igen, och det vet du om.

Det finns eftermarknadsbelägg som har slitvarnare, oavsett bilmärke/modell.

/jocke

Link to comment
Share on other sites

En slitvarnare börjar inte tjuta i 45kmh, den låter hela tiden...eftersom dom isåfall ligger emot skivan hela tiden, om du trycker till lite påbromsen så ska det försvinna, annars kan du utesluta bromsarna...är moget att hålla sig till ämnet och inte agera polis/trafiklärare :D verkar som killen har körkort redan..., kör så det ryker

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar.

Ljudet är konstant bestående oavsett om man bromsar eller inte.

Tänke också att det verkar otroligt att bägge hjullagren skulle ta slut samtidigt men jag har inga andra idéer kvar.

Ska ut och hissa upp framändan nu, back in 1 h...

PS. är det nån som vet hur fort en gt5.0 går original? Mätaren slutar ju vid 170km/h ds.

Link to comment
Share on other sites

Till "lagbrant"

En standard 5.0 går alldeles för fort iallafall... Innan jag bytte utväxling så ville en 9-5 Aero leka lite och hans mätare visade 260. Om man nu kan lita på saab.

Efter bytet till 3:73 och koll med gps och varvtal vid olika farter så varvar det nu 2000 vid 93km/h. Hastighetsmätaren är inte "rak" i förhållande till varvtalet så jag vill lita mer på varvräknaren. Motorn drar fint till lite över 5500 varv och verkar gå å varva lite mer innan den slaknar..

Min bil har dock blivit av med kattar, har "pulleys", tändning på 13grader, 3,73 utv och ett koniskt luftfilter som väl inte gör så mycket...

Det borde ge ca 256 vid 5500 varv. Men det ska tilläggas att bromsar är bara medskickat för syns skull på våra bilar standard. Håller med om att bilarna gick fortare på fyran än femman med manuella lådor om man åker orginalklump.

Så visst går dom tillräckligt... mätarn ut i vilket fall.

Men vi har ju bara 110 som max här så fortare kör man ju aldrig.

Link to comment
Share on other sites

Jaha, då har man varit ute och skitat ner sig också.

hjullagerfett mäste vara bland det skitigaste som finns...'

Men inte fan var det nått fel med lagren, inte vad jag kunde se i.a.f.

Bromsarna ligger inte på nått heller....var ute och provkörde och fick för mig att det var däcken!? som lät, -stannade pillade bort alla småstenar i däcken och inbillar mig att det vart lite bättre.

Till saken hör att för ca: 1,5 månad sen satte jag på nya däck och mitt problem har uppstått efter det, konstigt att det inte lät från första början bara.

PS. "1096" hängde du på saaben genom hela registret? DS.

Link to comment
Share on other sites

Nä jag hängde inte på nån saab... Det var han som hängde på mig i häcken. Den bilen ska vara hyfsat vässad av BSR nere i Växjö och bromsad till 310hästar på rullande landsväg, sa han - jag vet inte..

Visst den gick bra men kom aldrig riktigt ifatt och än mindre hängde med vid acc och omkörningar. Längre raka om man nog hade fått ge sig, dom går bra fort dom nyare Aerosaabarna.

Detta var med orginal 2,73 i utväxling.

Däremot brann min bakkjol upp vid piporna.. När jag monterat Flowmasterkittet stack ändrören ner så fult under så jag kapade längs med kjolen... Blev riktigt varmt på högvarv utan kattar som tog nån värme. Såg ut som morrhår ut från kjolen, såg rätt kul ut.

Men sen skäms man när man kommer hem och har kört lite hårt, men tittar man noga så flinar hästen i grillen...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

UPPDATERING!

Det nya hjullagret höll i ca: 2 veckor sen skar det också. Jag vågade inte dra åt lagren med det moment som anges i haynes rephandbok, så jag böt igen och denna gång fläskade jag på med det moment som står i haynes.

Detta lager höll ca: 3 dagar...

lämnade in bilen till en mekaniker och det viade sig att jag dragit åt lagren på tok för hårt, enligt meken skall koniska lager knappt dras åt överhuvutaget.

D.v.s det stod fel moment i haneys rep handbok.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det är inte ovanligt att man bortförklarar hjullager oljud

med att tro att det kommr från däck eller bromsar.

Alla som har eller har haft en Volvo 240 vet att den har en

överdrivet god vändradie, om man tittar på hjulvinkel

vid fullt rattutslag så förstår man hur mycket stryck

lagren får vid fulla rattutslag. :(

Därför ar det också mycket vanligt att just Volvo har ett

oljud i framvagnen som många tror kommer från däcken

men O-judet kommer nästan till 100% från hjullagren,

har man upplevt detta ljud en gång så vet man alltid

hur det låter om dåliga hjullager. :?

Tänk också på att hjullager tar stryck av att man leker lite

med däck och fälgars dimensioner. :shock:

Hjul lager skall dras med känsla, dra åt till det börjar

att gå tungt när du snurrar på hjulet, skall vara monterat

vid justering.

Släpp ett kvarts upp till ett halvt varv sätt dit låsbult saxpinne

olika på olika märken, knacka på skyddskåpa, allt är klart.

Efterdra gärna efter en tids åkande, kan behövas ibland.

När du monterar nya hjullager byt alltid lagerbanor och

tryck alltid lager med hjul lagerfet, finns ett bra verktyg

att köpa billigt på BILTEMA :oops:

Efter att lagret eller lagren bytts så skruvas hjulet på

med bilen upp pallad, snurra på hjulet och drag åt

dok ej hårdare än jag beskrev i början. ;)

Link to comment
Share on other sites

UPPDATERING!

Det nya hjullagret höll i ca: 2 veckor sen skar det också. Jag vågade inte dra åt lagren med det moment som anges i haynes rephandbok, så jag böt igen och denna gång fläskade jag på med det moment som står i haynes.

Detta lager höll ca: 3 dagar...

lämnade in bilen till en mekaniker och det viade sig att jag dragit åt lagren på tok för hårt, enligt meken skall koniska lager knappt dras åt överhuvutaget.

D.v.s det stod fel moment i haneys rep handbok.

Vad stog det i boken då?

Har du läst rätt?

Det är väldigt lätt att blanda ihop in/lbs och ft/lbs :!:

Skillnaden är 12ggr

Eller står det metriskt? Kgm eller Nm är även det 10ggr skillnad

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

På momentnyckeln jag använde fanns samma enhet som i repboken, kommer inte ihåg om det var in/lbs eller ft/lbs. Jag är en erkänt klantig person (det var mig Murphy hade i åtanke när han formulerade sin lag) men jag har läst kapitlet om hjullager i repboken minst 10 ggr så sannolikheten att jag blandat ihop enheterna är tämkigen liten.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

jag hade skitit i att använda nån momentnyckel överhuvudtaget. dra till muttern för hand, och snurra skivan tills den börjar gå lite trögt, backa tillbaka lite, och gör om igen. du kommer att hitta ett läge där den rullar lätt men ändå inte glappar. kanske får du justera lite för att få kronmuttern att passa till sprinthålet. förresten, det är jäkligt viktigt att du har fettat in ordentligt. det var inte det som du missade?

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...