mlindblom June 23, 2005 Report June 23, 2005 sitter nere i england sa saknar en del bokstaver pa tangentbordet...hade en liten bil-diskussion med nagra schweizare jag kanner. de har sett min bruksbil, en sma-rostig 240 -82a. De ansag att en sadan gammal bil skulle enbart platsa pa museum hemma i schweiz, de hade nog aldrig ens sett en sa "gammal" bil... Ska tydligen vara forbjudet med bilar utan katalysator. De trodde till och med att jag skulle bli stoppad vid gransen om jag skulle forsoka ta med volvon dit!!Vad tror ni om det har? Kan det verkligen stamma?? Vart har de gjort av alla sina gamla bilar utan katalysator i sa fall?? inte kan det val stoppa en vid gransen?? later ju helt vrickat...ha en bra sommar dar hemma i svedala Citera
Gäst June 23, 2005 Report June 23, 2005 Ja det lät konstigt!Av nyfikenhet besökte jag deras hemsida och hitta direkt följande.http://no.myswitzerland.com/en/explore.cfm?category=International&subcat=Transport%20in%20Switzerland&id=28891Står inget där om katalysator.Men jag håller med om att Sverige är ett U-land när det gäller ålder på bilparken.Massa skrot och miljöbovar på vägarna! (Mustang undantaget) Läste någonstans att det var bara Grekland i Europa som hade äldre bilpark än Sverige! Citera
sniffer June 23, 2005 Report June 23, 2005 Mmm låter bra. Så vill vi ha de i fortsättningen med. Jag som kärat ner mig så i bilen nu och allmänt i mustang från 64-70 så den kärleken vill jag kunna leva ostört vidare med UTAN något förbannat reningsvärk på systemet Citera
87gt50 June 24, 2005 Report June 24, 2005 Schweiz är nog väldigt speciellt när det gäller gamla bilar... 2 stycken schweizare sökte sig till mitt garage för ett par år sedan, de var på väg tillbaka hem ifrån Power meet i Västerås. de hade där köpt en gammal Rod med smallblock och kompressor och fått massor av problem med bl.a. elen pga regnet. Inga torkare m.m.... Hårda grabbar, hade betalat massor av pengar och fick därför sova i bilen.Iaf, de berättade att när de kommer fram till gränsen, så var det bara att lasta upp på släp, de hade inte tillåtits köra en meter i hemlandet. Därefter var det bara att dra runt bilen till träffar m.m, eller dra den utanför landet. Det skulle tydligen aldrig gå att ens få på Schweiziska skyltar på den bilen... Och, om jag inte e helt fel på det så är all form av motorsport i landet förbjuden... De får t.ex. endast köra uppvisningskörning i Dragracing... MvhJocke Citera
mlindblom June 24, 2005 Author Report June 24, 2005 ja de later ju vansinnigt...ingen motorsport... undrar om man de slapper in mig i landet om jag ska ner dit med 240n och halsa pa...vet att vi passerade igenom schweiz i borjan av 90-talet med en gammal saab 900 som nog inte hade katalysator. men kanske har blivit hardare regler.ingen har som aker gamla bilar ner i europa som testat schweiz? far val singa ambassaden eller nat... Citera
87gt50 June 24, 2005 Report June 24, 2005 Jag tror nog inte att det är något problem att turista med en gammal bil. Dock kan tydligen tullarna vara jävliga att ha med att göra då väl samtliga länder runtomkring är med i EU, men inte de?Lycka till!mvhJocke Citera
Mecman August 2, 2005 Report August 2, 2005 Man behöver inte åka till Schweiz för att råka på eländet! Nere i Holland och även Belgien tror jag, får man inte åka gammelbil över 30år hursomhelst. Tex så får man inte befinna sig på vägarna nattetid utan speciella tillstånd! Det är fler regler kring gamla bilar därnere, men minns inte detaljerna. Jag tror detta även gäller gästande, utländska bilar tyvärr.Vi har starka krafter även i vårt land som kräver restriktioner mot äldre bilar. Som tur är så har vi både partier och andra organisationer som kämpar för att bilhobbyn ska få ro här i landet. Annars kan ni vara lugna för att det skulle både komma regler på kat och begränsad körning här också. Citera
mikeo cmc 748 August 2, 2005 Report August 2, 2005 Jag snackade med en kompis i Schweiz. Han håller på att renovera en mustang. När jag frågade han om det var några problem med att köra med mustangen i Schweiz så sa han att det inte var några problem. Men jag har inte frågat om körning nattid.mike Citera
Recommended Posts