Posted June 27, 200519 yr comment_19333 Tack alla grannar för lyfthjälp.Nu väntar vi bara på passande lyftkran för att få i kolvar och vevstakar. Det är väl ändå det här som kallas BIG block?
June 27, 200519 yr comment_19353 maffigt!, va är det för något? en båtmotor?Japp, min nya utombordare... Tror att "snurran" sitter i världens största containerfartyg. Dom körde ett program om den båten på Discovery för ett tag sen.
June 27, 200519 yr Author comment_19354 Man vill inte ens tänka sig hur stor oljepump som behövs till det där monstret.
June 27, 200519 yr comment_19357 Cool motor det där!Här har ni en länk till den med lite data om den också!på 14 cylindriga versionen108920 hk vid 102 rpm snacka om lågvarvig motor!Kolvarna ser mystiska ut i den också undras om det dom skriver om kolvarna är något som kommer i vanliga motorer framåt i tiden?http://www.bath.ac.uk/~ccsshb/12cyl/MvhMrV8Ps det gäller att inte åka för mycket båt " Even at it's most efficient power setting, the big 14 consumes 1,660 gallons of heavy fuel oil per hour."
June 27, 200519 yr comment_19364 Hmm undra om jag också har stegar på väggarna i botten på mitt motorblock Får ta och kolla de nästa gång som jag är där och pillar
June 28, 200519 yr comment_19390 Nu kom jag på varför min motor låter så illa Nån har glömt att ta ur killarna ur motorn.Och det är väl dom som bankar och vill ut Tur att ni postade bilden det klarnar mer och mer Undrar vad en renovering kostar? Tror ni att dom har kolvringar på bilbuttrix
June 28, 200519 yr comment_19394 Var det nån som uppmärksammade det lilla nätta turboaggregatet? Nummer 9 på illustrationen..
June 29, 200519 yr comment_19398 Jag jobbade tidigare som fartygmekaniker, och kom då i kontakt med allehanda skapelser... Den största kolvmotorn var en Zulzer: rak 6 cyl, 800mm borr, 1800mm slag. 135rpm max. 3 våningsplan hög... Lite otympliga att jobba med, men samtidigt väldigt enkla. När man tvättade ner fodren och rensade spolluftbältesportarna så stod man helt enkelt i loppet på en hög stege som man ställt på veven. Lite varmt dock, temperaturen där brännoljan fanns fick aldrig understiga ca 80°c då den stelnade annars. Detta var för 10 år sedan, jag tror att det finns en hel del nyare större maskiner idag...Fick ett återfall förra sommaren och gjorde ett jobb på en ångturbinbåt, maskinrummet där var över 45 meter högt från propelleraxel till panntopparna.mvhJocke
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.