Jump to content

Dumm frågor om termostater


mlindblom

Recommended Posts

Lite dumma frågor då jag tydligen fått sinnesförvirring och inte kollat när jag tog isär termostaten.

1) vilket håll ska termostaten sitta?

2) vilken sida av termostaten ska packningen sitta? (det läcker nåt fruktansvärt...tror de är termostathuset som är aldeles för rostigt)

Hoppas jag roar någon med mina dumma frågor :lol:

Link to comment
Share on other sites

Den lilla änden skall vara utåt mot kylt. Alltså där du sätter slangen. Och andra änden där fjädern på termostaten sitter skall vara innåt. Mot motorn.

Anledningen till de är att innanför fjädern är de en behollare med någon gögga i (inte säker på va de är i) och de är på den den mäter tempen. Alltså skall den sidan vara innåt mot motorn då de är där de varma vattnet som värmts upp av motorn kommer.

Proppa in termostaten i termostathuset och sätt dit huset med termostaten mot pakningen så skall de nog bli kanom.

Går även att lista ut då den lilla backventilen som offtast fins på termostater skall sluta tätt när motorn är igång och trycker på vatten på rätt sida. Vad jag antar så är ventilen till för att vattnet skall kunna rinna tillbaka ner i motorn istället för att de skall ligga kvar åvanpå termostaten när du stänger av motorn.

reserv14.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den lilla änden skall vara utåt mot kylt. Alltså där du sätter slangen. Och andra änden där fjädern på termostaten sitter skall vara innåt. Mot motorn.

Anledningen till de är att innanför fjädern är de en behollare med någon gögga i (inte säker på va de är i) och de är på den den mäter tempen. Alltså skall den sidan vara innåt mot motorn då de är där de varma vattnet som värmts upp av motorn kommer.

Proppa in termostaten i termostathuset och sätt dit huset med termostaten mot pakningen så skall de nog bli kanom.

reserv14.jpg

Gegga?! :shock:

Jag trodde att det var en bimetall som ändrade längd pga temperaturförändringarna...

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Den lilla änden skall vara utåt mot kylt. Alltså där du sätter slangen. Och andra änden där fjädern på termostaten sitter skall vara innåt. Mot motorn.

Anledningen till de är att innanför fjädern är de en behollare med någon gögga i (inte säker på va de är i) och de är på den den mäter tempen. Alltså skall den sidan vara innåt mot motorn då de är där de varma vattnet som värmts upp av motorn kommer.

Proppa in termostaten i termostathuset och sätt dit huset med termostaten mot pakningen så skall de nog bli kanom.

reserv14.jpg

Gegga?! :shock:

Jag trodde att det var en bimetall som ändrade längd pga temperaturförändringarna...

/Fredde

Hehe De har du nog rätt i också. Jag har inte orkat såga sönder min gammla för att kolla va för typ av styrning den ineholler :D Eller är de fjädern som är bimetallen? Nu blev jag osäker här.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I Det senaste nummret (Aug) av Mustang Monthly som jag fick i brevlådan idag är det ett reportage ang. termostatproblem och hur lösa dessa tror det var 3 sidor.

Bla. skrev de att termostaten reglerades med ett sorts vax som tydligen expanderade vid värme och öppnade. Jag har alltid trott och fått lära mig att termostaterna innehåller en bimetall. Detta vax kanske är på orginal

termostaterna.

Link to comment
Share on other sites

Termostaten innehåller ingen gegga, men inte heller någon bimetall.

Fredde77: Du har rätt i att den expanderar, men jag var bara tvungen att påvisa skillnaden. No offence. :)

Bimetall är två metallskikt, med olika stor värmeexpansion, ovanpå varandra som, när de upphettas, böjer sig. Praktiskt till termiska strömbrytare och liknande.

I termostaten sitter det en vanlig metallbit (inte helt säker på vilken metalltyp, nån som vet?), som expanderar när det blir varm och på så sätt öppnar för flöde.

Hoppas nån har nytta av det här. ;)

Link to comment
Share on other sites

Vill inte tjafsa om vax eller bimetall. Skannade på eget bevåg från MM en termostat i genomskärning. Sedan finns det säkert andra varianter på termostater.

Behöver nog inte översättas, de flesta förstår.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...