Jump to content

Vilket öde...


NiklasW

Recommended Posts

Snackade med brandansvarige på Volvo Bussar när jag jobbade där och han sa att pulver är att föredra, släcker bättre men svårare att sanera.. Men hellre ha något att sanera än en liten kolbit att titta på.

Köpte själv en 2kg pulversläckare, har som tur är inte behövt använda den! :)

Link to comment
Share on other sites

Lyckades elda lite i min luftrenare för ett tag sedan. Hade ställt in tändningen lite på känn och pumpade lite väl mycket på gasen innan start vilket medförde att det fjuttade eld. :shock:

Iofs snabbsläckt med en filt och endast lite sot under huven som avslöjade vad som hänt...

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Problemet med HALON släckare är att det inte får säljas

längre, annars är den utan tvekan den bästa släckaren. 8)

Halon tar död på syret i luften som gör att brasan

slocknar och att det blir mycket lätt att sanera efter

en sådan släckning. :shock:

Om du har eller kan få tag på en halon släckare så får

du använda och montera denna, men som jag skrev tidigare

så får dessa inte säljas mer. ;)

Link to comment
Share on other sites

Vad jag har hört (vet inte om det stämmer?) så får man inte ens använda befintliga halonsläckare, förutom i "gamla" fasta installationer, men "får" är väl krulliga djur som bor på Gotland? ;):lol:

Brandsläckaren har man ju ändå bara i förebyggande syfte = har man en så händer det (nästan) aldrig något... :roll:

Link to comment
Share on other sites

... men "får" är väl krulliga djur som bor på Gotland?

Kul att se fler som använder sig av den frasen, den brukas flitigt i mina kretsar.

Men om nu detta förbjudna medel är så effektivt att släcka med, vad grundar sig förbudet på? Är det samma anledning som den "riktiga" rostskyddsfärgen försvann och alla effektiva avfettningar? Asså miljön?

(som iofs är viktig att spara på den med...)

Link to comment
Share on other sites

Vad jag har förstått så skulle tydligen halon vara "farligare" än freon.

Miljö-trams som vanligt när någon hittar på nått bra! :evil:

Men "miljö-trams" är ju faktiskt det viktigaste egentligen om man tänker efter ;)

Link to comment
Share on other sites

Men om nu detta förbjudna medel är så effektivt att släcka med, vad grundar sig förbudet på? Är det samma anledning som den "riktiga" rostskyddsfärgen försvann och alla effektiva avfettningar? Asså miljön?

(som iofs är viktig att spara på den med...)

Vet inte om detta stämmer riktigt, men när det användes i racingbilar (vet inte om det någonsin hänt!) så tog det bort syret och föraren blev medvetslös eller kanske rent av dog.

Kan vara en hörsägen som inte är sann vet som sagt inte....

Link to comment
Share on other sites

Vad jag har förstått så skulle tydligen halon vara "farligare" än freon.

Miljö-trams som vanligt när någon hittar på nått bra! :evil:

Men "miljö-trams" är ju faktiskt det viktigaste egentligen om man tänker efter ;)[/quote:2dqcff1w]

Jo, det ligger ju något i det förståss. Men det ska väl inte behöva överdrivas så in i h*****e? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Halonsläckare är bra, men nackdelen är att dessa släcker under en mycket kort tid, sen så är behållaren tömd. Om brasan flammar upp igen pga värme och bränsle samt nytt syre, vad gör du då? :(

Har alltid en pulversläckare med i bilen, kanske svårsanerat, men den är effktivast. I garaget har jag en stor med kolsyresnö. Har använts nån gångnär man svetsar å det tagit sig i underredsmassan.... 8)

Link to comment
Share on other sites

Ang halonsläckare så är de fortfarande tillåtna och används i flygplan, stora som små. Så har man bara en bra kontakt inom den kretsen eller flygklubb så kan man säkert få tag i en.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...