Jump to content

Går fett?


MrTurbo_1645

Recommended Posts

Jag kan absolut INGET om förgasare kan jag erkänna.

Det är en org 2100, Fords 2 portare.

Är det på dessa "skruvar" man justerar?

Finns det någon grundinställning att utgå ifrån?

026.jpg

Runt dessa "ringar" rinner det ibland bensin som

droppar ner även efter jag stängt av bilen.

027.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har du kollat nålventilen,alltså den lilla ventilen som skall stänga när flottören går i högt läge i flottörhuset, för att strypa bränsletillförseln?

Om inte den tätar ligger det tryck på från bränslepumpen..Det var problem med den i min gamla 2-portare.

Link to comment
Share on other sites

Prova att dra in dom lite till brukar räka med 1 till 1,5 varv.

På dom flesta förgasare anntar att din inte kommer att göra et undantag här :D

Ha gärna en CO mätare i så du får rätt Co halt på en gång.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

om man skruvar in blandskruvarna minskas CO-halten, du hör ju när motorn börjar gå ojämt. Skruva sedan upp skruvarna sakta tills motorn går bra igen. Det här får du en känsla för när du justerat ett tag.Detta är ju lika för alla förgasare av den här typen. Jag tror inte denna justering gör speciellt mycket åt att motorn går för fett när du kör. Den här inställningen är ju för idle, dvs tomgång. Justerskruvarna reglerar en bypasskanal med bränsle, och ju mer du skruvar åt skruvarna, desto mindre bränsle får motorn när gasspjället står i nästan stängt läge, dvs vilar mot din valda tomgångsjustering. När du gasar matas bränslet upp i venturiröret istället, det är rören du ser som sitter mitt i förgasarportarna. Där är arean mindre och gashastigheten högre än i omgivande porten, och därför blir det ett undertryck som suger bränsle från flottörhuset till venturiröret och ner i motorn tillsammans med luft.

Link to comment
Share on other sites

Prova att dra in dom lite till brukar räka med 1 till 1,5 varv.

På dom flesta förgasare anntar att din inte kommer att göra et undantag här :D

Ha gärna en CO mätare i så du får rätt Co halt på en gång.

Mvh

MrV8

Om jag ska ha ner co halten, ska jag skruva in skruvarna lite då eller ska dom skruvas ut?

På dom förgasare jag skruvat tidigare har det altid varit innåt för att få ner CO halten så jag antar att det inte är någon skilnad på den här modellen heller.

Besikta en bil med Rochester förgasare för ett tag sen hade 0,5 varv när jag besikta den och då hade den 0,2 i CO halt något lite så man bör ha lite till.

Prova att dra in dom helt när bilen går på tomgång då brukar bilen stanna sen drar du ut dom igen ca 1-1,5 varv och när du hittar det lägget där den går jämnast så har du ofta en rätt bra blanding. Motorn brukar gå jämnast på en relativt tunn blandning så då har du också en rätt låg Co halt om den nu inte är tok trimmad då kan den vara lite orolig med lagom CO halt för besiktningen.

Lycka till!

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Går det alltså inte att justera hur mycket bränsle bilen ska dra utan att byta saker i förgasaren?

Nä inte med orginalförgasare eller Holley, men om du har en Edelbrock kan du justera nålar inom ett visst område.

Kolla så du inte har strypt lufttillgång till förgasaren, sånt ger ju fet blandning. Skaffa sportfilter typ KN-filter, lägre motstånd.

Link to comment
Share on other sites

Minska huvudmunstyckena

Hur många varv? Åt vilket håll?

Får intrycket att Du bör lämna en till en person/firma som vet vad man gör.

No offence!! bara så Du får en trevligare sommar

mvh R

Link to comment
Share on other sites

Minska huvudmunstyckena

Hur många varv? Åt vilket håll?

Får intrycket att Du bör lämna en till en person/firma som vet vad man gör.

No offence!! bara så Du får en trevligare sommar

mvh R[/quote:3081jkae]

Sommaren är slut och det är redan justerat. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Min vart lite mer lättstartad när jag skruvat in. Så nått måste det göra.

Går det alltså inte att justera hur mycket bränsle bilen ska dra utan att byta saker i förgasaren?

Vad glad jag blir att se sånt här :D Perfekt då har du märkt att du hittat en bättre blandning för den, på tomgång.

Mer miljövänlig och trevligare gång!

winnerpatric cmc162

Vad har du i krav på CO normalt är det 4,5% på äldre förgasarbilar men flyttsaker kan ju ha 7,0% i gräns 2-3% brukar vara lagom CO halt på en förgasarmotor även om visa kan gå bra med läggre och då är det bara bonus.

Dra ner lite till så blir det säkert Perfekt om inte annat i närheten av rätt, ta med skruvmejseln till besiktningen dom brukar inte vara omöjliga på att man får skruva till den där. Har till och med ibland fått låna deras mättare utanför och ställa in CO halten när man nämnt något om att man inte vill vara en miljöbov, ibland har dom sina ljusastunder även på Bilprovningen :D

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Skruvade in skruvarna helt och vred tillbaka 1,5 varv. bilen gick jämnare och lät bättre på 900 varv. tyckt också att knackandet från motorn försvann eller minskade :--

Tyckte dock vid första körningen att den tappade lite i effekt, GÖR DEN DET :?:

får köra mer och känna efter lite.

Är en edelbrock 650 4v i den.

Ska de vara mer utskruvade om bilen är trimmad :?: / vilket den är :!:

Link to comment
Share on other sites

Skruvade in skruvarna helt och vred tillbaka 1,5 varv. bilen gick jämnare och lät bättre på 900 varv. tyckt också att knackandet från motorn försvann eller minskade :--

Tyckte dock vid första körningen att den tappade lite i effekt, GÖR DEN DET :?:

får köra mer och känna efter lite.

Är en edelbrock 650 4v i den.

Ska de vara mer utskruvade om bilen är trimmad :?: / vilket den är :!:

Kul att höra att du också fick käna skilnaden :D

Med andra ord gick din för fett på tomgång innan.

Hur känns den nu tycker du när du efter att du kört lite mer?

Har pratat med ht67 cmc 1502 om att titta över till honom så ska vi titta på hans förgasare och se om vi kan få hans bil att gå bättre.

Har ju mest skruvat Holley så jag tycker det ska bli lärorikt att se en Edelbrock i sömarna närmare.

På en Holley spelar skruvarna i stort sett ingen roll då dom bara används i stort sett på tomgång, visst en liten marginel skilland kan det nog göra på en mättare, men inget man känner av. Men på en edelbrock vill jag inte utala mig förens jag tittat på det närmare.

Men prova lite upp och ner och se om du märker någon skillnad?

Så kan jag återkomma med vad jag märker för skilnad hos ht67 cmc 1502

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Bilen har gått lite ojämnt för mig det senaste. Det började i Onsdags efter att jag nästan fått soppatorsk och tydligen hade en del smaskens av det som verkar ligga i botten på tanken följt med fram till förgasaren. Det var ett lager med skit i botten i flotörhuset. Monterade nu en ett extra sådant där "fult" genomskinligt bränslefilter precis innan pumpen sam blåste rent allt jag kom åt med tryckluft. Nu går den riktigt fint igen.

Dock körde jag bara en kort tur på 15 min med bilen innan jag såg att det redan samlats skit i det nya bränslefiltret, det måste kommit med bra mycket även innan m.a.o. Rengörning av tanken står på "to do listan" nu.

Org bränslefilter, det som skruvas in i förgasaren kan inte vara någon höjdare eller? Är det nått typ av nät i det?

Link to comment
Share on other sites

Hej! Ja det filtret får du se som ett grovfilter för fimpar mm :) men det är alltid rekommenderat att ha ett sånt engångsfilter före pumpen även om det inte är snyggt. Jag har haft flera gamla bilar och det är nästan alltid problem med rostavlagringar i gamla tankar. Jag har haft sånt filter på min bil i 18år och det kommer fortfarande en del i filtret. ser ut som rödbrun sand. Det sätter sig i de finaste kanalerna i förgasaren typ tomgången och så kan flottörmunstycket hänga sig med följden att förgasaren flödar över och bilen går fett.

Link to comment
Share on other sites

..ser ut som rödbrun sand. Det sätter sig i de finaste kanalerna i förgasaren typ tomgången och så kan flottörmunstycket hänga sig med följden att förgasaren flödar över och bilen går fett.

EXAKT det jag led av. Både den rödbruna sanden, kufisk tomgång & att bilen gick fett...

Nu verkar dock allt funka okej. (peppar peppar) :--

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...