Jump to content

Mustang -69 HT, Lygdman CMC813


Lygdman cmc813

Recommended Posts

  • Replies 170
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej.

Kul att renoveringen går framåt,det ser bra

ut det du gör.Såg att du hadde Shellby sänkning

i fram,en liten fundering ska inte hålen vara under

varan,en rak linje på 67-70 eller är jag ute och cyklar nu :crazy:

Hej

tackar, ang. shellby sänkningen har jag inte någon koll. Det var nämligen redan gjort när jag köpte bilen, men det låter inte helt otroligt för det synns att bärarmen (stora muttern) har tagit i fjädertornet. Så har någon koll på detta så säg till så jag kan fixa till det innan den ska plockas i hop igen...

Uppdarering:

Jag har tittat på mallen och mina bilder och det ser fel gjort ut så det blir till att svetsa igen hålen och borra upp nya..

Tack för upptäkten och påpeckandet! Utan dig hade jag inte tänkt något mer på det

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Hittade den här bilden,tror nog

att det fungerar med den.Tänkte

fixa en shellby sänkning på min -70

också när det är dax för det.Dom som

har testat,säger att det är en bra modefiering

av framvagnen,värd att göra.

Tackar det var den bilden jag också hittade, det blir till att göra om mina hål :D Men det är inte det ända som är/varit fel gjort på min så jag är inte förvånad, kul bara att någon såg felet :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Ett tips innan du gör om shelbysänkningen kolla så att du kan få en casterinställning på minst 2,5 grader

Då jag gjorde min på rätt sett så kunde jag bara få en inställning på0,5 grader så jag funderar att vid tillfälle göra om hålen. Kanske det är därför att dina hål är"fel" för närvarande. Personlige skulle jag nog ha kvar hålen som de är för du får förmodligen en bättre väghållning med som det är.

Link to comment
Share on other sites

Ett tips innan du gör om shelbysänkningen kolla så att du kan få en casterinställning på minst 2,5 grader

Då jag gjorde min på rätt sett så kunde jag bara få en inställning på0,5 grader så jag funderar att vid tillfälle göra om hålen. Kanske det är därför att dina hål är"fel" för närvarande. Personlige skulle jag nog ha kvar hålen som de är för du får förmodligen en bättre väghållning med som det är.

Det var en intressant sak att fundera på, det är kanske bättre att ta ur lite i fjädertornet istället där det tagit i och bygga på lite mer material på insidan istället och behålla hålen som dom är.. Å andra sidan har jag inte provmonterat dom nya bärarmarna än dom kanske rent av går fritt från början :shock:

Så får det nog bli och mäta sen när jag skruvat i hop allt igen, för det är inte värre än att det går att ändra på hålen senare. Tack för åsikten, om det är fler som har något att tillägga så var vänlig och gör det för jag vill ha väghållning och behöver tips från fler mer erfarna..

Link to comment
Share on other sites

Ja då var det dax för en liten uppdatering på vad jag hunnit än så länge i helgen, jag tycker jag har jobbat å jobbat men det tar sig inte nå riktigt...

Men här kommer det några bilder.

Och det var allt för stunden, ev. kan det komma en lite uppdatering till i morgon annars återkommer jag nästa helgen igen..

post-1183-144839146642_thumb.jpg

post-1183-144839146648_thumb.jpg

post-1183-144839146655_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja då kommer helgens lilla uppdatering, det kom även lite delar i fredas nu får man stryka ytterligare lite saker från önskelistan..

Det som kom i paketet var List till bakluckan, frontplåt, höger främre innerskärm, Sido positions ljus alla fyra, fram blinkers, genomslagsgummin mm..

Och här kommer det som hänt helgen..

post-1183-144839146661_thumb.jpg

post-1183-144839146666_thumb.jpg

post-1183-14483914667_thumb.jpg

post-1183-144839146676_thumb.jpg

post-1183-144839146732_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Trevligt att se att projektet lever, att hålla på så länge och ändå inte tappa sugen är beundransvärt :clap:

Vad har du för några funderingar om chassie och drivlina? Är det original eller blir det modifierat?

Tackar :) helt dött är det inte än i alla fall :shock:

Som det ser ut så blir det samma drivlina som sist, Trimmad 302, standard C6 (tyvärr) och 8" 2:79 odiffad (suck) men det kommer bytas mot trevligare saker nån gång i framtiden.. Jag måste få i hop den först, och jag saknar pengar för att byta detta så jag får prioritera ;)

Och va det gäller chassit, i framvagnen blir det bara centerlinken i styrningen, styrsnäckan och spindlarna som jag behåller resten blir nytt, men fortfarande med gummi bussningar (självklar nya) förutom strut roden som blir uretan, sen blir det 1" krängningshämmare fram, 3/4" bak, dämpare KYB Gas-a-just fram och bak, Bladfjädrarna blir Grab-a-Trak 4-1/2 blad med vända ögglor, framfjädrarna har jag inte riktigt bestämt än jag får nog prova mig fram.. Och det här är inhandlade grejer så det är lite sent att ändra nu. Det blir även stum styrning till att börja med istället för hjälp servot, sen får vi se om jag satsar på kuggstång eller om jag försöker få ta i en servo snäcka som passar, sen får jag se om det blir uretan bussningar rakt av sen när man fått provköra lite och se hur allt beter sig..

Men det är fortfarande väldigt mycket kvar att göra innan jag är där.

Link to comment
Share on other sites

Trevligt att se att projektet lever, att hålla på så länge och ändå inte tappa sugen är beundransvärt :clap:

Vad har du för några funderingar om chassie och drivlina? Är det original eller blir det modifierat?

Tackar :) helt dött är det inte än i alla fall :shock:

Som det ser ut så blir det samma drivlina som sist, Trimmad 302, standard C6 (tyvärr) och 8" 2:79 odiffad (suck) men det kommer bytas mot trevligare saker nån gång i framtiden.. Jag måste få i hop den först, och jag saknar pengar för att byta detta så jag får prioritera ;)

Och va det gäller chassit, i framvagnen blir det bara centerlinken i styrningen, styrsnäckan och spindlarna som jag behåller resten blir nytt, men fortfarande med gummi bussningar (självklar nya) förutom strut roden som blir uretan, sen blir det 1" krängningshämmare fram, 3/4" bak, dämpare KYB Gas-a-just fram och bak, Bladfjädrarna blir Grab-a-Trak 4-1/2 blad med vända ögglor, framfjädrarna har jag inte riktigt bestämt än jag får nog prova mig fram.. Och det här är inhandlade grejer så det är lite sent att ändra nu. Det blir även stum styrning till att börja med istället för hjälp servot, sen får vi se om jag satsar på kuggstång eller om jag försöker få ta i en servo snäcka som passar, sen får jag se om det blir uretan bussningar rakt av sen när man fått provköra lite och se hur allt beter sig..

Men det är fortfarande väldigt mycket kvar att göra innan jag är där.[/quote:114he7j7]

Detta börjar ju gå undan nu, snart står den där nog färdig om du jobbar på såhär. Kul o se att du uppdaterar oftare. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Ja då var det dax med helgen uppdatering, tyvärr inte så mycket att visa på bild men jag har legat i åtminstånde ;) Och i morgon hinns inget garage då jag ska i väg å gratta min syster Dotter som fyller 5 och det är viktigt 8)

Det som blivit gjort är att jag slipat bort den mesta färgen på andra halvan av torped väggen och högra innerskärmen , samt kapat ur främre delen med batteri hyllan som ska ersättas med ny plåt. Jag har även svetsat i den urkapade delen i fjädertornets framkant (lika även på denna sida).

Sen kan jag erkänna att jag fått i väg en lite beställnig till andra sidan Atlanten som jag spänt väntar på,lite nya gummilister, sista bromsrören jag saknar och en del annat smått å gott :)

Men här kommer i alla fall någon bild att slö titta på ;)

Ja det var allt för denna helg, på återséende :)

post-1183-144839146738_thumb.jpg

post-1183-144839146752_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det här är allt jag hunnit med i helg på Mussen..

Vi var tvungna att skotta hela gårdsplanen utanför garaget också, för annars hade risken varit att en stor del av smältvattnet runnit in i garaget.. Men som en granne sa "det här är friheten med eget hus" :D Så det är bara att gilla läget å göra det..

Är det någon som har nått bra tips på att ta bort Fraktskyddsfärgen enkelt å snabbt får ni gärna säga något, det tar som bekant rätt bra med tid att köra bort allt med stålborste och sen tvätta det sista med förtunning..

Det var allt denna vecka, så nu bär det av till jobbet igen

post-1183-144839146773_thumb.jpg

post-1183-144839146839_thumb.jpg

post-1183-144839146847_thumb.jpg

post-1183-144839146852_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det har bara blivit lite rostslipande och svetsande av fjädertorn på passagerarsidan i helgen :oops: Men lite är bättre än inget i alla fall..

Det var redan lagat en gång tidigare (sprucket även på denna sida) men det är bökigt å komma åt att slipa rent överallt, så det är en av alla saker jag hade gjort annorlunda om jag vetat vad jag vet idag.. Alltså jag hade lämnat karossen på blästring innan jag börjat, men man lär sig kanske av misstagen :) å jag hade aldrig kunnat inbilla mig att det skulle bli ett så här pass stort objekt..

Jag var föresten och köpte en skufflucka i Lördags (Tack Anders för en snabb och smidig affär) så jag håller även på att samlar på mig delar för utsidan även om det steget inte kommer att komma förrens senare när jag har fått åka lite igen..

Och sen till den eviga frågan när våren kommer??

Ja i går töade det så det var som regn från taken, men idag har det kommit över 1 dm och bilen är av sopad 10 minuter innan bilden *suck*

Jag hoppas jag inte blir hängd nu när det ramla med en bild på ett annat fabrikat :)

post-1183-144839146858_thumb.jpg

post-1183-144839146867_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja då var även utsidan av högra fjädertornet uppsvetsat och förstärkt, samt påbörjat lagning av överdelen på bakre innerskärmen.. och kommande helg (påsk)hoppas jag kunna tillbringa flera dagar i garaget :)

Det kom även ett trevligt paket i från Mustangs unlimited i Fredags, så nu har jag nya gummilister till hela bilen, ny isolering till torpedväggen, bromsrören som saknades, komplett packningssats till motorn och en hel del annat smått och gott.. Så inköps listan minskar den med..

och för att jag själv tycker det är tråkigt att bara läsa uppdateringar så slänger jag med ytterligare en rätt ointressant bild men det är i alla fall något..

Och det är ok att komentera, både positiv och negativ kritik är mer än välkommet..

post-1183-144839146878_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hmm negativ kritik..... nej jag kommer inte på något. :D

Jag tycker det ser skitbra ut om man får uttrycka sig så.

Bilder är alltid kul. Så det finns nog inga ointressantra bilder eller det kanske det gör om det inte är på bilar.

Link to comment
Share on other sites

Tack till er båda, det är alltid kul att höra :)

Ja det är nog svårt att ge negativ kritik i detta läge, det blir nog lättare när det börjar likna en bil igen.. (sarkastiskt ;))

Nej skämt å sido, så allt är välkommet.. Det är så lätt att stirra sig blind efter så här lång tid med samma projekt och man fastnar vid små detaljer som aldrig någonsin kommer att synas eller ens ha inverkan på funktion.. Så det behövs åsikter även från andra, jag har säkert gjort flera tankevurpor under resans gång och det är bättre att upptäcka dom nu än senare..

Link to comment
Share on other sites

Ja det här skulle ju bli en produktiv helg... och visst jag har jobbat på bilen men det var betydligt mer jobb på passagerarsidan än jag trodde så jag är inte klar där än :oops: och sen som en fin avslutning på sönda eftermiddan fick jag slipspån i ögat så i går kväll och i dag vart det inget gjort, ja förutom sjukhusbesök å lite sånt.. Men men förhoppningsvis känns det bättre i ögat till helgen så då ska jag på hon igen ;)

Så lite bilder på vad som vart gjort..

Och som vanligt har jag lagt nån liten kommentar under bilderna, syns när man förstorar ;)

Det var allt för denna helg, men jag återkommer..

post-1183-144839146921_thumb.jpg

post-1183-144839146927_thumb.jpg

post-1183-144839146935_thumb.jpg

post-1183-144839146944_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...