Jump to content

Recommended Posts

Hej alla glada !!

Hur funkade det på 60 talet

Har en 68 hardtop o lurar lite på att köpa en grantratt (vill ha bilen så org. som möjlgt)

Var den ett originaltillbehör för alla mustangmodeller eller ett senare

påfund.

Kan någon berätta vad som gällde/gäller

Mvh

//Anders

Grantratt har väl hela tiden varit ett aftermarket-tillbehör (pirat-tillbehör). Jag vet inte om dom fanns redan på 60-talet, men runt mitten av 70-talet fanns dom definitivt.

Original till -68 fanns såvitt jag vet bara standardratten och de-luxeratten (en som ser ut som standardratten men med träinlägg).

Haha, är det en ratt??

Har hela tiden undrat vad i h-ete en gran-tratt är.. :roll:

Men men, man är ju inte dummare än vad man är.

/S

Det är en sak du behöver för att få in julgranen i skuffen utan att repa lacken.

Sven.

00000203.gif00000954.gif

Gran-tratten fanns åtminstone 1967 då jag köpte min första - hade säkert funnits ett antal år innan eftersom det redan då var ett mkt väletblerat namn.

Min tratt har dock kromade ekrar - idag har man gått över till mattpolerat.

Grant products grundades 1922 och har gjort customrattar i minst 40år, alltså sedan 60talet...se länken: http://www.grantproducts.com/default.html

Sen undrar jag om Superior 500 är ett annat märke, kopior, eller är det också Grant-rattar??? De gjorde ju svarta skum, vita vinyl, röda vinyl och flejkade rattar med kromade ekrar, misstänkt lika Grants rattar.

Hade en vit sån i min PV-53 en gång i tiden. På 70-talet satt ju såna i nästan varje jänkare å amazoner m.fl :) Man sa Grantratt, men minns att det stod superior 500 ingraverat i en eker.

Tjena Anders, jodå visst är jag här! Min Vedette blir ju snart en musse, åtminstone om man ser till drivlinan :)

Jodå minns två 68 coupemussar på besök, å ett par grabbar som lekte med sina blåtandsprotyper hela tiden, hehe.....

Ja-a du Mats !

Man blir lite miljöskadad av kneget.......

Är det inte dax att du kompletterar Vedetten med en riktig Musse oxå!?!

Nu har jag även lurat Lundborgarn att börja modellflyga med- skitkul.

Hur mkt jobb innan "den gröne" rullar med 302?

Morgongäsp

//Anders

Hej Anders!

Ja det hela var tänkt att påbörjas redan för ett par år sedan, men diverse kom i vägen, så nu har jag just börjat med att lämna in motorn på renovering, sedan är det lådan och bakaxeln som ska gås igenom. Bilen går med orginalmotorn troligen även nästa säsong som det känns nu, jag hinner inte eller har råd att stressa fram allt tills nästa sommar, och man vill ju inte bli stående hela sommaren. Så steg två påbörjas alltså vid denna tid om ett år. Då ska själva konverteringen börja, och drivlinan står förhoppningsvis klar. Javisst, en musse skulle stå fint i andra garaget, men jag får nog vänta med det. Pengarna räcker inte till.

Det finns en chans om allt går bra, att jag hinner bli klar till nästa sommar, men jag tror inte det....