Jump to content

Jag har motorproblem! Hjälp!


ht67 cmc 1502

Recommended Posts

Nu börjar jag tröttna ordentligt på min Musse. :? Men innan jag ger upp helt och lägger bilen på hyllan i X antal år så måste jag höra efter med er på forumet...

Hur får ni era trimmade V8:or att gå bra utan att värmen ställer till med problem?

Jag har bytt stift, tändkablar, luftfilter, isolerat headders ännu mer, isolerat bränsleledning mm.

Nu sist drog jag om bensinslangen från pumpen till förgasaren så att den inte ligger nära motorn samt bytte bränslefilter. Men det hjälper inte alls.

Öppnar jag huven efter att ha åkt ett tag så är bränslefiltret så varmt att det går inte att ta i det. Jag antar att det inte är så bra...

Idag har jag Edelbrocks distansplatta för att värmen inte ska gå upp i förgasaren. Men det verkar inte vara tillräckligt.

Finns det bättre isoleringplattor att sätta dit eller behövs det nåt annat? Förgasaren blir ju extremt varm.

När jag kör så håller sig ju motorn i rätt arbetstemp. så jag har inte problem med att den kokar eller så.

Symptomen är att jag bla. får gaslåsliknande fenomen när den stått still en liten stund. När jag drar med den så är det inte samma klipp i den som det har varit.

Över 4000 RPM känns det som om den misständer ibland och totalt tappar effekt emellanåt.

Värmen är nog en stor faktor till problemen men jag tror knappast det är allt.

Är scoop enda lösningen för att leda bort värmen effektivt?

Alla råd, tips och erfarenheter tas emot tacksamt. Förslag på nån som verkligen kan fixa med trimmade Ford V8:or är också av intresse.

Link to comment
Share on other sites

Okej

I mina öron låter det här som problem med bränsleblandningen att den troligen får för mycket eller eventuelt för lite bränsle men det låter som för mycket. Hur är den helt kall utan choke?

Jag har nu senast skruvat in en 500hk cheva 454 där ägaren hade problem med att starta den varm samt inte bra vid höga varvtal där var hella problemet för mycket bränsle. Samt för stor förgasare som gjorde den inte så pigg som den kunde bli så han var förvånad när jag bytte till en mindre förgasare och den gick bättre.

(Räkna lite på det och se hur stor du behöver)

Hur ser stiften ut när du kör ? på tomgång? normalfart? samt hård belastining? Bör ju för att den ska gå bra vara ljus bruna.

Tyvärr har jag inte stora kunskaper angående Edelbrocks förgasare så jag kan inte komma med några bestycknings råd.

Har den gått bra någon gång med den kombinationen du har nu?

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Den har gått bra med kombinationen jag har. Dock inte när det har varit varmt ute.

När den är kall går den bra och är mycket stark på tomgång. När den blir varm vill den gärna ligga för högt på tomgången och när

jag sänker den till 900 rpm så dör den så fort jag lägger i driven. Motorn har ingen ork på tomgång när den är varm.

Jag har funderat på att sätta på en mindre förgasare, men då går jag nog tillbaka till Holley.

Hade en 3310s tidigare och jag tyckte den var ganska lätt att skruva med.

När jag räknar lite snabbt så ska jag väl ha en på ca. 660 CFM men då finns det väl bara 700 CFM? Nån som har förslag på förgasare?

Stiften är allt från ljusbruna till helt sotsvarta (cyl. 3 och 7). Tändspolen sitter idag på framsidan av ena toppen. Detta gör ju att tändspolen blir mycket varm.

Men bilen är alltid lättstartad. Så jag vet inte om en flytt av den påverkar funktionen.

Kan det vara så att motorn får för mycket soppa och att detta i sin tur leder till en onormalt hög värmeutveckling?

Link to comment
Share on other sites

Hej ht67 cmc 1502

ja 3310S är nog mer passande till din motor den har ju bestyckningen 72 på primärsidan och platta 21 som motsvarar ett munstycke på 75 en inte helt tokig inställning för din motor. Körde du den original inställd eller fick du ändra lite på munstyckena?

Hur gick den med den förgasaren? Är ju fortfarande en rätt stor förgasare till en 351.

Var du nöjd med gången då? Hur såg stiften ut?

Nu till problemet med din nya förgasare. Först är du säker på att du har rätt förtändning? Och vad har du för grader vid fullt utslag?

Eftersom din bil går bra när det är kallt ute så är problemet som vanligt för mycket bränsle

Nu vet jag inte hur det är på Edelbrock men vet du om det finns en tillskotsventil i den förgasaren du har nu? Satt och bläddra lite i en katalog här och det verkar inte som du har en men om du har en. Börja med att mätta vacumet (vacumet blir även lägre vid för låg tändning) då för kan va så på tomgång att din trim kam ger så dåligt vacum att om det finns tillskotsventil så tror den att det är dax att dosera extra soppa även på tomgång på grund av dåligt vacum går då antagligen att bytta till en som öppnar vid ett ännu lägre vacum som man kan göra på Hollys. Eller rent av kanske plugga den helt. För att slippa tomgångsproblemet.

Men det kan lika bra vaa så att du behöver gå ner i munstycken på primärsidan också. På sekundärsidan bör du även där gå ner för att få den piggare på höga varvtal.

Drar den inte mycket bensin den här bilen låter så! När du säger att den går bättre när den är kall. Och svarta stift på vissa cylindrar. Kan ibland bli så lustigt fast en del cylindrar är bra men brukar vara så på grund av fel blandning och även en stor förgasare kan ge lite det fenomenet. Prova och köp lite nålar till den och prova några andra och se hur den beter sig.

Bra att du är medveten om att det är en lite väll stor förgasare du har då vet du vad jag menade. Utan att ta illa upp även om du kan få till den hyggligt till din motor. Med lite fin inställning.

Skulle du byta så vet jag inte vad du gillar för karaktär men en Holly 600 eller 650 dubbelpumpare skulle du nog gilla dubbel pumparen är ju kul när man vill showa på tomgång också med sitt rappa svar vid rätt inställning av dom. Dom har modellnummer 4776C och 4777C. Ställ in den rätt och du får akta dig så du inte övervarvar motorn direkt vid tomgångs gasning den blir rapp! *ler stort* 454 jag nämnde förut sitter nu en 750 dubbelpumpare på. Och den går väldigt lätt upp i 6000 rpm vid tomgång gasning, man får passa sig.

Meddela vidare hur det går för dig med inställningen av förgasaren! Hoppas minna råd ger dig lite hjälp på vägen hur du ska få till motorn! För du har inte provat att byta bestykning på den något ? eller ?

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Jag uppskattar verkligen alla råd! Det är guld värt!

Motorn är ju en helt nybyggd "Turn Key" eller "crate" som de också kallas. Därav förgasaren. Motorn har nu gått ca. 700 mil.

3310´n hade på min förra Cleveland och jag tycker den verkade lättare att skruva med. Jag bytte primärmunstyckena på den och det var inga problem.

På Edelbrock AVS har jag ingen aning om hur man byter nålar mm.

Har tyvärr ingen förgasare att testa med så det blir väl till att köpa en ny.

Vakumet var ett stort problem i början då ventilvipporna var för hårt åtdragna vilket gjorde att ventilerna inte kunde stänga ordentligt.

Följden blev en svag motor på låga varvtal.

Detta var jag iväg och fick åtgärdat men jag tror vakumet inte är riktigt ok än. Jag ska kolla det vid tillfälle.

Kammen är en Comp Cams Magnum 270H vilket inte är en så väldigt vass kam om jag förstått det rätt.

Tändningen har jag inte ändrat på länge. Sist jag kollade (2 veckor sedan)var den ca. 14 gr. före.

Ska prova och lyfta av huven tänkte jag för att se om den går bättre.

Link to comment
Share on other sites

Hur står tändningen, den kanske är lite väl lågtänd, då får du dålig ork på tomgång samt en motor som går varmt. Ha bilen på tomgång och höj tändningen så mycket det går utan att den börjar knacka, testa och kör och kolla så att den inte knackar under normala förhållanden.

När du höjer tändningen så kommer även tomgången att öka, så den får du troligtvis sänka.

Link to comment
Share on other sites

När du får för så mycket förtändning så att motorn motarbetar sig själv så får du en motor som går mycket varmt, men så mycket skall du nog inte öka den ;)

Sedan så avgör bla durationen på din kam hur mycket förtändning som behövs, ju högre duration desto mera förtändning. Men glöm inte att det du ökar med på tomgång naturligtvis också ökar på vid fullt utslag etc. så ta det lite lugnt när du testar. Men så länge du inte har några knackningar så är det lugnt. Du skulle kanske behöva ha en fördelare som är justerad helt och hållet efter din motor specifikation. Den är minst lika viktig som rätt förgasare, fast en riktig fördelare är nog bra mycket billigare än en förgasare.

en tumregel är att aldrig ha lägre än 10 grader och ej hellre högre än 30 grader i förtändning, men ingen regel utan undantag.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag provat lite. Vakumet testade jag med en vakummätare från Biltema.

Glädjande nog så ställer sig nålen på det gröna området, dvs. ca. 19 inch Hg på skalan.

Nålen i vakummätaren fladdrar hela tiden vilket jag inte vet om det är rätt. Ska inte nålen vara mer stabil?

Ökade förtändningen lite och fick sänka tomgången. Bilen upplevs piggare när man drar iväg men lägger jag i 2:an

och har ca. 4000 RPM och gasar på så drar så går motorn inte rent. Nåt är inte bra. :?

Link to comment
Share on other sites

Hur blev den nu på tomgång med Driven ilagd ?

Bra att du har skaffat dig en vacuum mätare, var har du kopplat in den ?

Skaffa sedan en längre slang eller montera den så att du kan se mätaren när du kör. kolla då vad som händer exempelvis vid 4000 rpm och du drar på och du inte tycker att den går rent. Kan du specificera ditt tyckande med att den inte går rent ?

Hur har din motor temp blivit nu sedan du höjde tändningen ?

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag tagit en längre provtur och ska försöka beskriva lite mer hur den går. Jag tror jag såg LelleStang. Annars är var det en 05:a som påminde mycket om hans...

Under vanlig körning går den fint och den drar på ganska bra, även när jag gasar på lite. Men när jag stannade så dog den när jag la i backen.

Under testkörningen var jag in på OK och köpte vakumslang som jag kopplade in för att se hur vakumet är när jag kör.

Förut när jag testade vakumet första gången tog jag vakumanslutn. på insuget som jag använder till automatlådan.

När jag skulle köra och mäta samtidigt så fick jag ta anslutningen på förgasaren som normalt anv. till fördelaren. Vakumet var mycket stabilt med nålen mitt i det gröna området på mätaren då jag körde i normal fart. Så det verkar helt ok.

Nålen på vakummätaren börjar fladdra så fort motorn kommer under 1200 RPM.

När jag lägger i 2:an och drar på så att jag kommer upp i 3000+ RPM och trampar ner gasen ordentligt så är det precis som om 5 cylindrar lägger av.

Om det är spikningar vågar jag inte säga men det är bara att ge sig å gasa direkt. Innan den blev så här så gick den grymt bra på högre varv.

Jag upplever att den blivit sämre sen jag bytte stift och satte på

nya MSD "8.5mm Super Conductor" tändkablar. Måste man ha MSD tändprylar till deras tändkablar?

Link to comment
Share on other sites

Om du har bytt ut stift och tändkablar och sedan upplever en försämring, så skall du definitivt börja med att kolla upp dessa . Om du har monterat samma stift som innan så borde inte det vara något problem (förutom fel tillverkade) Då återstår tändkablarna. Kolla så att dom verkligen är ordentligt monterade , alternativt gå tillbaka till dina gamla och se om problemet försvinner.

Det där med att det är 5 cylindrar som lägger av, uppstår det endast om du snabbt trampar gasen i bott ? om du försiktigt ökar gasen upp till max varv hur beter den sig då ?

Link to comment
Share on other sites

Hej ht67 cmc 1502

Allt är ju relativt men så värst snäll vet jag inte om jag vill kalla en kam som drar mellan 1800-5800 rpm *ler* Hur är vacumet på tomgång? Med och utan växel.

Ibland undrar man lite hur det går ihop turn key och inte rätt inställda ventiler ????

Är ju inte första sådana motorn man hör om turn key och inte inställd förgasare m.m.

Fick du några papper med om vilka inställningar som rekommenderas som tänd grader m.m?

Tomgångs graderna är näst intill ovesäntliga det som är intressant är vad den ger för grader vid fullt utslag brukar nås vid 3000rpm och uppåt och uppåt ibland tidigare.

Då brukar jag rekommendera på en trimmad motor mellan 30 och 36 grader då har du även en rätt bra förtändning på tomgång om inget är helt kaos. Sedan kan man börja med riktig fin instälning på tändningen med att ändra vikter m.m. ska vi nog inte behöva i det här fallet. Glöm bara inte att koppla bort vacumslangen till fördelaren när du ställer tändningen annars blir det konstiga värden då vacumet kommer att öka tändningen betydligt vid tomgångsgasning.

Nu brukar det inte gå att se graderna så långt på men gör så här mätt ut graderna från plåten och rita ditt fler på svängdämparen eller remljulet kommer inte ihåg hur det såg ut på din motor.

Vad jag har förstått ska det inte vara så svårt att bytta nålar i din förgasare ska enligt edelbrock själva vara enkelt ?

Jag rekommenderar att prova ett steg i taget uppåt och neråt du känner direkt om det blir sämre eller bättre. Sen är det bara att hitta en lämplig balance mellan primärportarna och sekundärportarna.

För jag tror fortfarande att den går lite fett i alla fall på primärportaran låter så på både din beskrivning och vacumet som fladdrar lite brukar tyda på om en frisk motor gör det att den misständer lite på grund av felblandning.

Lycka till nu och raportera vidare!

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Kom på en grej till . Ta inte illa upp nu. Anntar att du har en modernare fördelare men ändå vill försäkra mig. Du råkar inte ha brytarspetsar på den fördelaren du har? I så fall kontrolera dom! Dom brukar ställa om sig med tiden och då uppkommer alla möjliga lustiga fenomen när dom står fel. Kan även vara slitna och måste bytas då samt kondensator.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Ingen fara! Det är inte så lätt för er att veta vad jag har.

Det sitter en Accel Blueprint fördelare. När jag tog av fördelarlocket för att kolla lite snabbt så såg jag ett kretskort. Jag antog i all hast att det var en brytarlös fördelare. Det kanske det inte är... :roll:

Nu till en annan fråga som dök upp igår. På förgasaren har jag 2 st. vakumuttag på framsidan.

Men när jag skulle använda det vänstra uttaget, framifrån sett, så är det inget vakum där! Någon som vet varför?

Jag tänkte beställa ett kit med verktyg och munstycken till förgasaren. När jag ändå håller på tänkte jag ta med en ny tändspole. Vad tror ni om den här?

http://www.jegs.com/cgi-bin/ncommerce3/ ... rmenbr=361

Link to comment
Share on other sites

Låter bra !

Vad jag förståt så ska du lufta av den övre delen på den förgasaren du har sen finns allt där under man ska tydligen till och med slippa slabbet med bensin som man får hålla på med på Holley:s

Titta på bilderna på din bil ser väldigt fin ut!!!

Bara att gratulera!

Du verkar även ha meckat en hel del så med lite övning får du nog till förgasaren bra! Kan ibland krävas rätt många prov med olika nålar eller munstycken innan man hittar en instäning man är nöjd med!

Fördelaren låter som den är brytarlös om du hittar ett kretskort där, skulle bli förvånad om det fans brytare också där.

Har du kontrolerat graderna genom att varva motorn och titta vad den vissar? utan vacumet inkoplat. om inte prova något melan 30 och 34 grader.

Rapportera vidare.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Tack! Jo en och annan timme har jag meckat men det hjälper inte den här gången... :(

Nu var jag ut och ställde om tändningen till ca. 18 gr. vid 900 RPM. och den går upp till 36-38 gr. vid ca. 3000 RPM.

Det var nog lite väl mycket förtändning som jag hade ställt in igår. Dock så blev ju problemen mindre med att den vill dö på tomgång.

Nu är jag tillbaka på ruta 1 igen. Jag tog en testtur runt Brandbergen med följd att jag fick skämmas vid minst 1 rödljus för att den dog. :?

Trösten med det är ju att det är till stor del ett värmeproblem.

Jag testade att på motorvägen dra sakta på 2:an till 5000 RPM och det går ganska bra med vissa misständnignar.

Lägga i 2:an på 4000 RPM och gasa ordentligt så misständer det ordentligt hela tiden.

Sen har vi det med gap på tändstiften. Är det stor skillnad om ett stift har 0,7 mm eller 0,9 i gap? I så fall måste jag ta bort alla stift och ställa in dem exakt.

Jag gjorde inte det när jag satte dit dem. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Byt stift och kablar så ska du se att den går.Jag hade presis samma fel på min std 289 med NYA kablar och det visade sej att dom inte fungerade,jag lånade ett lock med kablar av en kompis och ut och provade och allt var perfekt.Jag ställde ungefär samma fråga som du på forumet och fick en hel del svar men inget av dom fungerade utan det var dom nya kablarna som ej funkade.Vad har du för stift? hårdhet? det kan vara så att dom är för mjuka och inte klarar värmen då jag förstår att du har en skaplig motor :D

Link to comment
Share on other sites

Märk skillnaden mellan mekanisk och total förtändning. :D:

Har du kollat bränsletryck och bränslenivå? Om dessa är ok, och du inte får ryt i bilen, släng då Edelbrock i väggen och byt till Holley DP samt Weiand insug :-- : Dåliga ventilfjädrar? Kollapsade lyftare? Brända ventiler? Krokiga stötstänger? Induktionständning? Olämpliga tändkablar? Fel värmevärde på tändstiften? Kärvande vikter i fördelaren? Instabila komponenter i tänd / elsystemet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...