Jump to content

Vad finns det för mening med företag som Klintberg och Way


overlake CMC 1202

Recommended Posts

Kan nån förklara vitsen med företag som säljer reservdelar till USA-bilar?

För två veckor sen beställde jag en del.

Dom hade den ej på lager så den skulle skickas ifrån USA.

Nu har det gått 2 veckor och delen har fortfarande inte kommit

Delen är lagervara hos ALLA ford-handlare i USA.

Den kostar 40$ där.

Klintberg och Way ska ha 1095:- PLUS moms för denna.

Ett påslag på ca: 500%

Om man nu ska ta ockerpriser så kan man iaf leverera varan i tid.

Hade jag vetat att det ska ta 20 dagar att få hem en sån del så skulle jag ifrån början beställt själv ifrån USA.

För er som tror det tar 2 veckor att få hem nåt därifrån så kan jag upplysa er om att det tar 1-2 dagar. Jag beställde en bärbar dator ifrån USA, den kom på eftermiddagen dagen efter.

Ska man ta såna priser så bör ju service och snabbhet ingå.

Är mycket besviken.

Så tipset är, skippa dyra svenska mellanhänder och beställ själv alla era delar. Finns ingen anledning att betala någon flera tusen för att han ska knappa in en beställning på internet en vecka efter att du bad han göra det.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl lite hårt att dra alla importörer över en kam eller ?

Det beror mycket på vilken typ av transport man väljer - en firma behöver ofta samordna trsp för att frakt kostnaderna inte skall skena iväg

Att ta hem en artikel i taget genererar ofta ett större påslag eftersom man då får betala enskild frakt + fraktarens/tullens adminkostnaden på en enda artikel.

Om importören driver en firma med lokaler, anställda, bilar etc etc samt också behöver göra en vinst i slutändan, så måste han göra ett påslag på någonstans mellan 50 - 100%

Detta är inga affärshemligheter utan fullkomligt normal businees och inget jag tycker man bör ondgöra sig över, det går aldrig att jämföra med vad vi kan åstadkomma enskilt och privat.

Gillar man inte läget så är det ju bara att importera själv som Du själv anger.

Om jag förstod något av dina tidigare inlägg rätt, så står du i begrepp att starta en firma och då kommer import-hanteringen att bli mer tydlig även i Din värld.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl lite hårt att dra alla importörer över en kam eller ?

Det beror mycket på vilken typ av transport man väljer - en firma behöver ofta samordna trsp för att frakt kostnaderna inte skall skena iväg

Att ta hem en artikel i taget genererar ofta ett större påslag eftersom man då får betala enskild frakt + fraktarens/tullens adminkostnaden på en enda artikel.

Om importören driver en firma med lokaler, anställda, bilar etc etc samt också behöver göra en vinst i slutändan, så måste han göra ett påslag på någonstans mellan 50 - 100%

Detta är inga affärshemligheter utan fullkomligt normal businees och inget jag tycker man bör ondgöra sig över, det går aldrig att jämföra med vad vi kan åstadkomma enskilt och privat.

Gillar man inte läget så är det ju bara att importera själv som Du själv anger.

Om jag förstod något av dina tidigare inlägg rätt, så står du i begrepp att starta en firma och då kommer import-hanteringen att bli mer tydlig även i Din värld.

” Gillar man inte läget så är det ju bara att importera själv”

Det måste vara ett av det sämsta argument jag har hört! Så om expediten på ICA säger, nu kostar mjölken 50:-, gilla läget eller mjölka själv. Har man inte rätt att tycka som konsument längre?

Alla företag har rätt att debitera vilka priser dem vill till sina kunder. Men overlake skulle ha sin del skickad med raket ifrån USA till detta pris det är vi alla eniga om. Och behöver ett företag 500% i påslag på sina varor så behöver man titta över sin verksamhet eller säga att vi är inte duktiga på den biten.

Men du får gärna förklara för mig varför dom företag som samordnar sina transporter, skeppar i container, köper varorna gross i USA etc. Och fortfarande har runt 300-400 % i påslag. Detta handlar om att nästan alla som pysslar med import hugger för sig så orimligt ibland.

Jag var på Micro i måndags för jag ville testa det nya Meguiar’s NXT Generation schampo. 209:- ville dom ha. Det kostar $6.99, knappt 55:- i USA. Men det är klart, skall dem anställda på kontoret i Malmö köra Volvo XC 90 så är 4x priset i USA rimligt. Och detta är ett företag som samordnar sina transporter, skeppar i container, köper varorna gross i USA etc. Så det argumentet håller inte om att ”samordna” sina inköp.

Ta Hansen som ex. Jag ringde om en yttre p-ända till en 66 bil. Hansen ville ha nästan 800:- den kostar ca $35 i USA, ca 260:- för konsument. Och Hansen får jag nog säga inte är unika på något sätt när det gäller priser till våra bilar. Norrlands Custom har ett TB på 75% på sina varor. Det är inte många företag som har det. Listan kan göras lång på företag som har höga priser på sina delar.

Vad är det du menar med import-hanteringen? Är det svårare att beställa ifrån USA än Göteborg när man pysslar med import som i din värld? Eller säger du att företagen skall ha mer betalt för att varan kommer ifrån USA utan mellanhand i Sverige? Eller är det några andra mystiska omständigheter.

Jag säger inte att det är fult att tjäna pengar, det vill vi alla. Och man startar inte ett företag med förhoppningen om att man inte skall tjäna pengar på det. Men detta är inte rimligt.

Link to comment
Share on other sites

Den här diskussionen är inte riktigt relevant, men ämnet är intressant och kan vara nyttig för många.

Vi vet inte vad det är för del som "overlake" beställt och som kostar $40.00 i USA hos "alla Ford-handlare". Är det en tung reservdel eller skrymmande reservdel, det kan ju vara stor skillnad på fraktpriser beroende på vad det är.

Det är en gåta när det gäller frakt från speciellt USA. Försök t.ex att förklara hur något kan komma hemkörandes till dörren av Schenker den ena gången och den andra gången får du hämta det på posten, trots att paketen skickats från USA med samma speditör och med samma typ av frakt. Båda paketen, i det här fallet, hanteras i Sverige av posten i Malmö, men sedan kan det vara olika vägar från Malmö till slutadressen.

Jag har genom åren tagit hem delar till mig själv och har fått vara med om det mest konstiga sätt som saker skickas och hur olika det kan kosta, och ingen speditör i Sverige har hittills kunnat förklara varken det ena eller andra.

Exempel. 1 En kompis i USA skickade mig en poster i papprör som present, värdet sattes till $5.00 och portot kostade $4.00. Jag fick lösa ut röret på posten mot tull och moms och exp. avgifter på 200kr.

2.En begagnad ratt kostade $24.00 i frakt och värdet var satt till $100.00,

det kom Schenker hem till dörren med och det kostade inga avgifter alls!

3. Två par jeans skickades som vanligt brev en gång och portot var $10.00, jag hade det i brevlådan efter 4 dagar. Inga avgifter eller tull. Det var så smidigt så jag köpte två par till och det skickades på exakt samma sätt efter ungefär två veckor. Detta brev kom fram efter 11 veckor !

Jag har också precis som "overlake" tyckt att det är överpriser många gånger i Sverige på delar som man vet kostar betydligt mindre i USA, men det är en annan diskussion tycker jag, marknaden är fri och det är mera nu än förr upp till dig som kund att välja var och hur du gör affärer, detta gäller ju nästan precis allt idag. Den del som Ford säljer i USA för $40.00 är förmodligen tillverkad av en mexikanare och har bara kostat Ford $4.00 att få fram.

Hur kan 1 kg svenskodlade morötter kosta 11.90/kg och 1 kg bananer från Argentina 9.90/kg hos min ICA-handlare ?

Vi borde istället ifrågasätta varför vi skall betala moms på frakt och tull på varor vi importerar. Tar du hem en bil så får du betala moms på frakten du betalat i USA!? Dessutom moms på tullskatten!

Skatt på skatt ? Du behöver inte betala en kr i moms på spriten för 12.500kr du hämtat i Tyskland?

(Svensk alkoholpolitik går ut på att det är farligare och ohälsosammare att ha bilar som hobby än att ha sprit som hobby ?) Vem orkar bry sig ?

Kanske det vore en idé för svenska Mustang-klubben att göra gemensamma inköp, inköpsresor eller liknande, det är säkert ok om någon av oss medlemmar är beredd att ta tag i det och vill lägga tid ock kraft på något liknande. Vill någon göra det utan ersättning så skulle det ju vara helt suveränt för oss andra, på det sätt som grannen här hemma tränar fotboll med ungarna tre gånger i veckan + matcher på helgerna utan att få en kr i ersättning. Men det börjar bli dyrt att skjutsa ungarna i Mustangen nu när soppan kostar runt 12kr/litern, för oss föräldrar.

Link to comment
Share on other sites

Vill man kan man importera själv då är priset varan x 13 = priset hemma vid dörren tex. 500 USD x 13 = 6500 Skr. då dollarn står i ca 8 är priset i USA 500 USD x 8 = 4000:- alltså 2500:- i frakt tull och moms

Det går på ca 7-14 dagar att få hem (har handlat många gånger från USA)

Eller man kan köpa hos en firma i Sverige och då brukar det bli dubbla priset för att dom måste ju självklart betala arbetsgivaravgift /skatt/hyra m.m.

och sedan få en vinst så att dom kan leva, och dom måste ju även samordna frakter så dom inte beställer tre gånger om dagen.

Så jag tycker det är upp till var och en, vågar man inte beställa i USA, så beställ i Sverige men klaga inte för det finns alternativ, det är bara att ringa el. maila USA i vårt kommunikations samhälle. :?

Link to comment
Share on other sites

Overlake - Du räknar äpplen och päron.

Att ta hem en del för 40 $ skulle kosta oss som privatpersoner ca 520 kr ( 13 * dollarpriset ) inkl alla pålagor.

Det påslag du är upprörd över och som vi som privatpersoner skulle få betala är alltså skillnaden mellan privata 520:- och firmans 1095:- ( momsen får dom ju inte behålla ) d.v.s. ett påslag på 575:- = 110%

Hutlöst ?? Knappast - bara normala affärs-påslag

Man kan alltid diskutera om ett påslag är hutlöst eller normalt men skall vi ha en diskussion som denna så är det bra om vi håller oss till fakta och inte fiktion.

Yellow Dog - detta är inga argument - eftersom jag inte för en argumentation !

Jag försöker bara förklara hur man bör räkna påslag innan man går ut med stora trumman ock klagar.

Link to comment
Share on other sites

Göran du kan inte ta bort momsen på AIs belopp på grund av att de "inte får behålla den" som kund får du ju betala den antingen du beställer själv eller genom en firma och det är det totala priset som jämförs i detta exempel.

Sven

Link to comment
Share on other sites

Overlake - Du räknar äpplen och päron.

Att ta hem en del för 40 $ skulle kosta oss som privatpersoner ca 520 kr ( 13 * dollarpriset ) inkl alla pålagor.

Det påslag du är upprörd över och som vi som privatpersoner skulle få betala är alltså skillnaden mellan privata 520:- och firmans 1095:- ( momsen får dom ju inte behålla ) d.v.s. ett påslag på 575:- = 110%

Hutlöst ?? Knappast - bara normala affärs-påslag

Man kan alltid diskutera om ett påslag är hutlöst eller normalt men skall vi ha en diskussion som denna så är det bra om vi håller oss till fakta och inte fiktion.

Yellow Dog - detta är inga argument - eftersom jag inte för en argumentation !

Jag försöker bara förklara hur man bör räkna påslag innan man går ut med stora trumman ock klagar.

Då tycker jag att du skall hålla dig till fakta och inte bara klappa dig själv på axeln. Hur kan du jämföra vad vi får betala som konsument mot vad ett företag betalar som ”samordnar” sina frakter, skeppar i container eller större sändningar, har lägre administrativa kostnader per del och som i vissa fall är grossist eller införskaffar delarna till grossistpriser. Då är ett påslag på 300-400% mycket tycker jag. Kalla det gärna att klaga, det bjuder jag på.

Hur kan du inte kalla ”anställda, bilar, hyra etc” för ett argument/försvar, kalla det vad du vill, till att priserna är höga. Om du har startat tråden eller inte är ointressant. Det är olika ståndpunkter som vi har som diskuteras. Så slå inte för hårt på din egen trumma innan du har rätt på matematiken och fakta.

Jag är fortfarande nyfiken på vad ”importhantering” är i din värld och vad för kostnader det medför till konsumenten.

Henrik.

Link to comment
Share on other sites

Kan ju direkt säga att jag skrev fel företag i rubriken. Nån moderator får gärna ändra till Klintberg och Way.

Satt och kollade lite på deras grejer närr jag skrev

Alven & Ingvarsson har ej gjort något fel i detta utan det är Klintberg och Way.

40$ är inklusive Amerikansk moms.

Så då bör man väl räkna med svensk moms också.

Anledning till denna diskussion är att jag tycker man får stå för frakttider och ha någon form av service i sitt importföretag. Annars berättigar man inte sitt prispåslag.

Delen är en bränsleregulator på 10x5 cm.

Något deras leverantär kunnat skicka med post direkt.

Link to comment
Share on other sites

Bra, nu börjar det bli en riktigt bra diskussion men jag tycker vi låter bli dom peronliga påhoppen, "att klappa mig på axeln ? " eller " att slå på egen trumma ? ", och håller oss till ämnet.

Att jag driver flera egna företag borde inte vara en nackdel i detta sammanhang utan snarare en bra källa för information.

Observera dock att vi pratar om företagets påslag i denna tråd och inget annat !

Vi behöver inte försvara att företag gör påslag för att hantera sina kostnader och få en vinst, vi behöver heller inte diskutera extremfallen då dessa är fullkomligt uppenbara men vi kan kanske försöka få ner påslags-diskussionen på en vettig nivå och så att vi alla kan förstå vad detta normalt handlar om.

Vad gäller matematik och fakta så är jag bara tacksam om Henrik kan tala om vilken del som var felaktig så vi kan rätta till det gemensamma vetandet.

Jag förstår dock fortfarande inte riktigt hur man räknar för att komma fram till att företaget gjort 500 % påslag = 5 * importkostnaden.

Självklart kan man aldrig räkna in momsen i ett påslag - den tillkommer ju efteråt - ingår aldrig i ett affärsmässigt påslag som företag gör ovanpå sin importkostnad men före momsen. - och det var ju företagets storlek på påslag som började diskussionen, inte något annat.

En ska är väl tämligen självklar - ett företag har samma kostnader för att ta hem en vara som en privatperson - det som företaget kan tjäna på i importdelen är ev rabatt hos leverantören, billigare samordnad frakt därmed också mindre tull.

Men för tydlighetes skull - kör fram ett exempel - så vi kan räkna och se hur man kan se på detta från olika vinklar och förhoppningsvis kan vi alla lära oss något på kuppen.

Link to comment
Share on other sites

Vill inte smutskasta nån, eller baktala nån överhuvudtaget.

Med hjälp utav internet, kommer gränserna att suddas ut inom en snar framtid, varor kan köpas till billigaste pris vartsomhelst, vill jag ha en t-tröja ifrån Volcom, eller Everlast you name it, så beställer jag den ifrån asien för nästan inga pengar alls, den kommer på posten, och då får man ta hänsyn till, hm har tullen kollat, eller slank den igenom.

Antingen blir den skitbillig, eller mindre billig, beräknat om tullen kollat, och belamrat dig med avgifter.

Köp en förgasre på samma sätt ifrån u.s.a

Eller som jag fick för mig att kolla efter en skärm till en cheva pickis jag har, såg en i ekonomiplåt, och hör o häpna, den var pressad i egypten eller var fan det nu var, nånstans nedåt där, och där kostar viss varor ingenting, men så ska det ju hem också.

Så varför inte importera en själv där nedifrån.

Eller som den historien om en kille som köpte gamla snutharleys ifrån irak eller var det var, betalte inget ting, tog hem dom, sålda alla relativt lätt.

Och det där med påslag på varor man säljer, alla vill tjäna pengar, jag vet, jobbar i ett stort varuhus, men ni hade garvat er fördärvade åt vilka dåliga marignaler det är ibland.

Så en femti marginal på varor är bra nu, men om 5-6 år, vänta å se, den kommer att krympa.

Som sasgt gränserna suddas ut och konsumtionsvanorna också.

Vi handlar inte på samma sätt som förr.

Däremot ha i tanken att Sverige är en pissemarknad för ,ånga leverantörer.

Trot ni allvar stora företag skulle bry sig jättemycket om lilla sverige, vi bor 9 mille i det här landet, i Kairo bor det kanske 15 MILJONER människor, det är annorlunda.

Så att vi har höga priser i sverige, det har sin förklaring, vi är en liten marknad på en jävla halvö.

Vi har en hög levnads standard, bra löner, bra förmåner om man blir sjuk.

Om man inte är nöjd med det, så emigrera, jag har tanken.

Men vad får man offra.

Uj, 4 glas vin, gör det lätt att skriva.

Sorry, bara lite hippie spaninger ifrån en mustangägare på landet....

Link to comment
Share on other sites

låg o tänkte på det här med gemensamma resor över i Mustangklubbens regi.

Och eftersom jag är en ktreativ själ, dock ej medlem ännu, skäms på mig, men det är min första mustang.... ;)

Så flöt lite lösa ideer runt i huvvet.

Ok, ponera följande....

Ett gäng svenska mustang galingar, åker över till u.s.a för att shoppa delar, men inte bara det.

Det flyger ifrån Sverige i samlad trupp till L.A, kollar in allt i L.A som har med mustang att göra.

Drar till Las Vegas, för att kolla allt med Mustang där, finns schyssta firmor där. plus att försöka vinna lite extra cash på poker.

Sedan pyser de vidare till San Fransisco för att kolla in legendariska gator där Bullit mustangen och en Charher for runt,, heheh fan va fett.

Sedan med återkomst i chartrade bussar, så dumpas alla inköp i en container i L.A för att sedan skcikas hem till Sverige, där alla berörda medlemmar har juklpapps öppning på en lämplig plats som kan hysa ett gäng med fanatiker....

Som sagt, iden som myntades är superkul, jag drog bara den ett steg längre.

Vad finns det för kontakter i klubben, erkänn att hobbyn skulle förena med en sådan här galen grej, måste ju vara före de andra klubbarna, muhahaha.

Kasnke skulle lagt detta som en egen tråd, vad vet jag.

Nån som tror på idèn?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...