Jump to content

Lågmilare...!!!!


JohnRB

Recommended Posts

En sån bil vågar man ju inte förstöra med att köra den när den har en så otroligt låg mätar stälning!!!

Fantastiskt undras vad bilen har varit i alla år på ett museum?

En som ville sammla den till eftervärden?

Fantastiskt!

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg har lest om denne bilen før. Historien er i korte trekk som følger. Første eier kjøpte bilen for Drag Race bruk. Han plukket ut motoren for trimming. Mens motoren var på raceshoppen lakerte han bilen i litt "ville" farger og striper. Når motoren kom fra race shoppen hadde han endret planene. Bilen stod i ett hjørne av garasjen i ca 10 år før det kom en kar å kjøpte bilen. En av eierne har vist vært Bob Perkins, for de som kjenner navnet!

Hilsen John

Link to comment
Share on other sites

Den där är väl en av de mer extrema lågmilarna, men allt har ju sin förklaring.

Känner till en annan lågmilare på hemmaplan " en 302 Boss" som inte rullat mer än ca 4000mil sen ny. Inte extremt men ändå lite, och det finns även där en förklaring till låga mil. Avställd mellan åren -74 till -95.

Den har inte körts mer än ca 500mil från -95 till idag. 65 mil har den rullat mellan de två sista besiktningarna.

Link to comment
Share on other sites

Tja, Bob Perkins i Usa har en Boss 302 med 1500 Miles, en Boss 429 med 900 miles, en 73 Convertible med 2,8 miles(Joda helt rett) og hadde tidligere en 68 1/2 Cobra Jet hardtopp med 256 miles, + några tilll!!!!

Er vist i disse dager på vei for å kjøpe en 69 Super Cobra Jet med under 1000 miles!!

Alle disse bilene har en historie hvorfor de har så lav tellerstand, men en kan jo undre seg over hva første eier har tenkt.

John

Link to comment
Share on other sites

Logiskt att just såna här bilar kan ha mindre mil, och mindre slitage. De köptes ju av en väldigt begränsad kundkategori.

De stod inte på rad i bilhallarna utan var en avancerad beställningsvara, och som följaktilgen behandlades därefter.

Så oftast är sannolikheten med låga mil på ovanliga bilar större, än de här som massproducerats på bandet. Det var ju den vanliga modellen bruksköparen beställde när han tittade i reklambrochyrerna på de avancerade. De avancerade bilarna beställdes av kunder som krävde någonting mer.

Det är ju samma sak idag när vi håller på med renoveringar att det är mer vanligt att man bygger busbil på en vanlig, än på en ovanlig.

Lyckan är att det finns fortfarande en hel del såna här bilar stående hos vanliga dödliga entusisater, som inte har bilen enbart i spekulationssyfte. I mitt närområde så känner jag till utöver redan nämnda 302 Boss, en 302 Boss till, som inte direkt varit igång sen 1981-82. En Dodge Challenger 440 RT cab som inte rullat på ca 16år, en mustang -65 GT FB-K-code som stått sen början på -70talet, en 67 Shelby som väl inte rullat sen -70talet. Det finns fler och jag tror det är likadant över hela Sverige så vi behöver inte gå till USA för att se lågmilare.

Nu pratar jag om bilar som stannat kvar hos sina ägare och som verkligen stått orörda. Risken är att de här bilarna aldrig kommer ut på vägen, eftersom de blivit så exotiska och värdefulla....

Link to comment
Share on other sites

min har gått 2250 miles, en 1968:a. Verkar i sammanhanget vara en bra siffra, eller?

2250 miles, runt 350 mil det kan väl inte stämma

den måste väl ha slagit om minst 1 gång.

Har du papper på att bilen har gått 2250 miles

vad vet du om föregående ägare 350 mil mellan 1968-2005 ???? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Hej!

har uppdaterat mitt inlägg, 3600 svenska mil. Glömde en nolla. :oops:

Man ser på bilen (helhet) att mätaren inte gått ett eller två varv, hela underredet är i topptrim utan den minsta rost, lagningar, e.d. Håller på att lägga upp en hemsida med bilder m.m.

Ringde f.ö till Sv. bilvård; underredsbehandling 7900 SEK :shock: Men det är det värt.

Att du inte bara lägger på en rostskyddsfärg. Underredsbehandlade bilar i all ära men det SÄNKER faktiskt värdet på bilen. När jag sålde min 1966 Factory-GT CAB var det kännare som ringde som inte var intresserade längre - när jag sade att den var underredsbehandlad.

Behöver du verkligen underredsbehandla en bil som bara skall gå på sommarhalvåret? En hålrums-sprutning kanske kan vara aktuell?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...