Jump to content

Demontering av bladfjädrar


Fredde77

Recommended Posts

Morsning!

Garagesäsongen är inledd och jag koncentrerar mig numer på hjulupphängningen bak, avgassystemet samt reparation av de få rostskador som finns i golvet på min bil.

Har "slitit" ur bakaxeln och är i full färd med att demontera bladfjädrarna. Detta har visat sig vara svårare än väntat då torkade bussningar samt rostiga bultar vägrar ge med sig.

Infästningen bak kan jag lossa genom att använda vinkelslipen, men hur gör man med den främre infästningen av bladfjädern. Det är ganska tight med utrymme så det enda jag kan tänka mig får plats är en tigersåg.

Någon som har erfarenhet av detta och kan bistå med eventuella tips?

Dessutom så undrar jag om orginal H-pipa till 351C 4V passar på 351C 2V. M a o, är grenrören identiska?

Mustang-hälsningar

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Hej Fredde1

Kul att läsa om din bil och din rullande renovering, är det H-pipa på avgassystemet du menar så är det OK då 2 och 4V topparna har samma yttermått men menar du H-pipa på grenrören vet jag inte vad du menar..

2V och 4V toppar har STOR skillnad på insug och avgasportar och det är inte lämpligt att sätta på de mindre 2V grenrören på 4V topparna pga. flödesstrypning men gör gärna tvärt om för att öka flödet.

Jag körde min 351cl2V med 4V grenrör, dubbelt 2,5 avgassystem, spacerplattan mellan insug och förgasare var "portmatchad" samt med en Holley 2portsförgasare 4412 med 50cc accpump och Mussen gick oförskämt bra med den uppsättningen. (tyckte kompisar med 383,396,400,402 som blev frånkörda)

Bakaxeln hade 3,55 utväxling och självklart diffspärr (det är ju ingen mening att stå stilla och bränna ett däck och bli frånåkt.)

Och vad det gäller bakaxeln så är det nog bara att använda det "våld" som nöden kräver.....

Mvh.

Lasse S

Link to comment
Share on other sites

Jag har testat båda varianterna, tigersåg och rondell. Rondellen är något snabbare och effektivare.

Ronnie S, CMC1090. Tack för den instruktionen. Kan vara något att prova om jag något som liknar dessa delar hemma, vilket jag starkt betvivlar. Man har en jäkla massa skit i garaget, men aldrig något som man verkligen behöver.....

Om rondellen är snabbast, och ovanstående presenterad lösning ej fungerar pga materialbrist, så är det väl ingen mening att fundera någe mer.

Jag har även tagit bort bränsletanken så det är fritt fram för "heta arbeten".

/fredde

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...