Jump to content

lyfte av ett topplock [bild]


Gäst

Recommended Posts

Nybörjarfråga, Ser det OK ut? Sitter väldigt mycket skit på fjädrarna och lite överallt, som tjära. Något att bry sig om?

Vad krävs för att plocka isär och göra rent grejerna? Vad behöver man demontera?

Om dom ser friska ut kan man bara montera dom igen utan några bekymmer?

Kostnad för att byta ut om dom inte är ok?

Är det någon packning som man behöver/kan byta (förutom topplockspackningen)

PICT0704.JPG

PICT0703.JPG

PICT0702.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det ser ofta ut så inuti en gammal motor, det är inget att oroa sig för. Jag har sett mycket värre också. För att göra rent skulle du ju egentligen behöva plocka ner motorn helt och hållet, men så länge motorn går bra och inte tar för mycket olja tycker jag det är onödigt.

Jag skulle i alla fall bara plocka ihop det med nya ventilkåpspackningar (topplockspackningen sitter längre ner, mellan topp och block) och köra vidare.

Link to comment
Share on other sites

Vet faktiskt inte om motorn gått i amerika, bilen är svensksåld, med 6a.

Vi får se vad som händer med motorn nu i vinter, men dom flesta säger att det inte verkar vara någon fara, så det får jag väl lita på :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte det är så bra att ta bort allt för mycket av "koksen" eftersom det har en tätande effekt på en gammal orenoverad motor. Du kan istället få en motor som läcker på alla möjliga ställen. Vet inte om detta gäller vid Engine flush men generellt är det så vid metoder där man löser upp avlagringarna. Vevaxeltätningarna i fram- och bakkant ska vara speciellt känsligt.

Link to comment
Share on other sites

Hej håller med föregånde talare, kör inte rent med diesel eller

med något annat meddel heller.

Byt olja och filter och var nöjd med det om motorn går bra

i övrigt.

Jag har själv gjort bort mig en gång med en gammal inkörd

289a, trodde att det kunde vara bra att byta olja till Syntet :( ,

men det var det största misstag jag gjort motorn gick visserligen

väldigt snällt men skramlade och knackade oroväckande

efteråt. :?

Det visad sig att Syntetoljan tvättade bort alla avlagringar i

motorn och därmed blev toleranserna för stora, ett bevis

på att det var dax för en genomgång av motorn och en

överaskande och kostsam renovering.

Har du ändå tänkt att evetuellt renovera motorn så kan du

givetvis ta en chans att göra något av tidigare förslag, kanske

det jag skrivit inte alls stämmer med det som du får uppleva. :roll:

Tror också att motorn kommer från någon USA bildels försäljning,

det är då mycket troligt att motorn arbetat en tid någon annan

stans i värden. :roll:

Har själv ägt en Karliforna Mustang och jag kan övertyga dig

om att din motor är REN gämnfört med den som satt i min

Mustang. ;)

Link to comment
Share on other sites

Vet faktiskt inte om motorn gått i amerika, bilen är svensksåld, med 6:a

Därför den lilla mängden koks :-- . Motorn kanske har gått runt 30-40000 mil, då det ser ut så här? Dom motorer som gått i USA brukar vara helt igensatta.

Link to comment
Share on other sites

töm den på olja, och fyll på med 4 liter Diesel, sen varmkör motorn, töm den på diesel, och fyll på med ny olja igen...... det rådet har jag fått ang "motortvätt"...

Det här rådet har jag också fått men då sa dom till mig kör med 1-2 liter diesel blandat med olja och varm kör utan större belastningar.

Kompisen gjorde det på sin vinterbil i vintras en Mersa som lätt hemsk i motorn alla hydraltryckare verkade det stop i. Men hör och häpnad den tystna faktiskt en hel del, även om den inte vart perfekt, så vart den helt acceptabel efteråt.

Audioslave

Din motor ser ju helt okej ut bytt bara ett par gånger tätt och kontrollera gärna att det inte ligger en massa torra ventiltätningar i silen till oljepumpen.

Skramlar den något i hydrallyftarna?

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Får ta och göra några oljebyten i början på säsongen, 2-3st räcker kanske? 50mil emellan? Då behöver jag byta oljefilter varje gång också antar jag?

Jadu, jag tycker att det låter lite väl mycket, och speciellt från lyftarna längst bort på motorns vänstra sida (sett framifrån bilen). Har lyssnat med "bilstetoskop" och det låter mer där än från andra.

Men det kanske man kan rå bot på genom justering?

Kan passa på att fråga en annan sak också.

I slutet av säsongen började det vibrera i bilen när man körde, mest i 75-85km/h, och det var vibrationer som pulserade.

Märkte senare när bilen stod stilla att det var vid ett visst varvtal (vet inte vilket, ingen RPM mätare) detta fenomen satte igång, hela bilen vibrerade kraftigt om man höll konstant gas på det varvtalet. Några tankar om vad det kan vara? Känns inte bra iaf...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...