Jump to content

Vilken antennsockel är rätt för 1968???


MadMac

Recommended Posts

Min söta flickvän gav mig en ny antenn till min 68 FBi julklapp :D . Enligt den auktoriserade säljaren (Inga namn nämnes) :shock: så skall den antennen jag fått vara till en 68:a. På denna antenn jag fick i julklapp är sockeln (dvs fästet ner mot skärmkantens ovansida) rektangulär. Men den antenn som sitter sedan tidigare på min bil har en rund sockel.

Efter att ha kikat på samtliga 68:a bilder i min "recognition guide" visar det sig att alla 68:or har rund sockel.

Min fråga är nu. Vilket är rätt??? Skall jag ha en rund eller en rektangulär sockel?? :?

Tacksam för svar av er som vet...

Mvh

Marcus Lundgren

CMC 656

Link to comment
Share on other sites

Tackar för era svar. Det verkar som att det skall vara en rund sockel då. I så fall är det sjus...ns dumt :evil: av den nu auktoriserade försäljaren att säga säga till min flickvän att det skall vara en rektangulär sockel. Ska verbalt piska honom efter juluppehållet.

God fortsättning...

Link to comment
Share on other sites

Kan det vara så att de tidiga 68orna med inpressning i bakskärmen för reflex har rund fot och de med utanpå liggande reflex har rektangulär fot.

min är byggd i DEARBORN 28\2-1968

och har utanpåliggande reflex och rektangulär antenn fot 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

För att runda av frågan nu när jag grävt lite så verkar det stämma med att det kan variera på 68 antennsockel. Vissa grossister/tillverkare säljer fyrkantig sockel till 68 års modell och vissa har både rund och fyrkantig sockel. Ett tips till er som skall köpa. Kolla upp vilken sockel er 68 skall ha och sedan beställ.

:D

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Har för mig att det var återförsäljarna som beställde radioutrustningen och monterade dessa till mustangerna. Därför kan det vara skillnader på var antennen monterades samt vilken antenntyp som användes. Särskilt runt "övergångsperioden" mellan rund och rektangulär fot.

Detta är inget jag är helt säker på men jag vet att jag läst det någonstans.

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Kom ihåg att denna fråga ställdes i Mustang Monthly Decemberutgåvan.

Refererar till vilket svar MM lämnade.

Svaret var att den runda sockeln är den enda som är rätt enligt MCA judging för -68 (C7ZZ-1883-A).

Men att den fyrkantiga antennfoten (C8ZZ-1883-B) såldes/säljs som reservdel/ersättning för den rätta runda. Dock introducerades inte denna antenn som reservdel förrän tidigt 80-tal.

Antennen den fyrkantiga foten är en genuine Ford service part, men är inte en concours correct accessory part för -68.

Svaret avslutas med.

Frågan har ställts ofta och disskuteras fortfarande på MCA:s regelmöten.

Allt enligt MM Dec -05.

mvh Tommy 8)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Kom ihåg att denna fråga ställdes i Mustang Monthly Decemberutgåvan.

Refererar till vilket svar MM lämnade.

Svaret var att den runda sockeln är den enda som är rätt enligt MCA judging för -68 (C7ZZ-1883-A).

Men att den fyrkantiga antennfoten (C8ZZ-1883-B) såldes/säljs som reservdel/ersättning för den rätta runda. Dock introducerades inte denna antenn som reservdel förrän tidigt 80-tal.

Antennen den fyrkantiga foten är en genuine Ford service part, men är inte en concours correct accessory part för -68.

Svaret avslutas med.

Frågan har ställts ofta och disskuteras fortfarande på MCA:s regelmöten.

Allt enligt MM Dec -05.

mvh Tommy 8)

Är det verkligen så allvarligt om den är rund, fyrkantig, oval eller whatever??????

Gå inte för långt i renoveringshetsen, slappna av lite :)

/Terner

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Oavsett vad som är godkänt och ”riktigt” läste jag häromdagen en bok av Ray Miller, en erkänd dokumentärare av Ford. Förutom att han skrev, ägde han en mängd gamla bilar, bl.a. en -66 cab.

I ”Mustang Does It”, tryckt i jan-78, såg jag bilder av både rund och rektangulär fot med undertexten” A running change in 1968 saw the replacement of the earlier-style radio antenna ( round) with the rectangular unit”. Boken innehåller mer än 1300 foton på detaljer t.o.m. –73, och de flesta texterna handlar om förändringar från föregående år. Rimmar ganska bra med de flesta inlagorna i tråden. Dock verkar det inte ha något med sidoreflexen att göra. De som skruvades på utanpå, var väl för att snabba på produktionen efter strejken tidigt –68?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...