Jump to content

Ångest om färgval och inredning !


Terner

Recommended Posts

Har en nerplockad Fastback -65 tillverkad oktober -64 i mitt garage. Bilen har gått c:a 6000 mil och har stått avställd i Texas sen -77.

Motor är 2V 289 och färgen Praire Bronse med matchande inredning.

Färgen är verkligen dötrist men jar lite ångest över att lacka denna bil ute inne i annan färg och därmed annan inredning.

Förslag?

/Terner

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Har själv varit i din sitts, bestämde mig för att göra som

jag ville ha det, du måste ju trivas med din Mustang.

Min var som din i en mycket tråkig guldbrun färg, jag

bestämde mig för att hålla inredningen som den var

men valde ny nyans på inredningens lakerade detaljer,

Lackerade på utsidan en helt annan färg Grabber blue

se avatar. :shock:

Som försvar kan jag bara säga att det finns redan ett

stort antal originalrenoverade Mustanger så jag tror

inte någon skada är skedd. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ok tack för det moraliska stödet !

Nu återstår att välja färg dock. Vilken är snyggaste kombinationen på lack inredning. Kan ju välja fritt eftersom det enda jag har nytt i inredningen är mattan och den får jag ju ändå med i paketet när jag beställer en komplett ny inredning.

Har haft flera röda mustanger så något annat än rött vore fint i garaget. Dessutom är ju Corvetten röd med....

/Terner

Link to comment
Share on other sites

Även jag håller med Ronnie, har man en udda original färg så tycker jag att man ska behålla den.För gör man en fin renovering så sticker bilen ut i mängden av svarta vita o röda bilar..

Link to comment
Share on other sites

Lacka bil och inrede som du själv vill ha det det är ju ändå du som ska ha bilen att trivas och åka med.Det är förmycket hysteri med att allt idag ska vara orginal.Jag håller själv på att renovera en -69 428 CJ som jag valt en färg snarlik orginal men i mitt tycke snyggare och som jag skrev det är jag som ska ha bilen och jag vill trivas med färgnyansen.Hur kul är det att ha köpt en bil som telexempel är blå men sedan när man läser färgkåden ska den vara rosa hur kul är det när man hatar rosa :?::D

Link to comment
Share on other sites

Praire Bronse är inte min smak direkt.

Vilken typ av "stil" eller "utstråling" har du tänkt dig på Mustangen?

Det är ju inte bara färg som du har att tänka på

Orginal eller något eget?

Men orginalrenovering idag verkar vara en ovanlig företeelse.

De flesta verkar välja Custom,street och performance stuket särskillt i staterna.

Jag tycker själv det är döläckert och var jag i dina kläder nu så skulle jag gå den vägen.

Just en Fastback ska ju ge en racing känsla tycker iallfall jag.

Rött?........Njaaa Snyggt men lite väl vanligt.....

Men det passar alltid på en bil

Håller med de båda Larsarna ovan! Blått är snyggt!

Snegla på VOLVO Ocean Race färgen!

4506457421.jpg

Link to comment
Share on other sites

Volvos blåa Ocean race färg är mycket snygg har sneglat på den tidigare.

Är dock lite osäker hur den gör sig över vecken på bakskärmarna och bakluckan...En del färger får bakluckan att se oproportionerligt lång ut tycker jag t ex vit.

/Terner

Link to comment
Share on other sites

Volvos blåa Ocean race färg är mycket snygg har sneglat på den tidigare.

Är dock lite osäker hur den gör sig över vecken på bakskärmarna och bakluckan...En del färger får bakluckan att se oproportionerligt lång ut tycker jag t ex vit.

/Terner

Ocean färgen i kombintaion med klassiska vita stripes blir kanske för mycket racing inspererat eller har du tänkt dig 1 färg över hela bilen?

Mustangsplus 65 med 1970 Grabber Green är giftig (utan klistermärken)

http://www.mustangsplus.com/race/car_4/index.htm

roncarteaser.jpg

Link to comment
Share on other sites

Volvos blåa Ocean race färg är mycket snygg har sneglat på den tidigare.

Är dock lite osäker hur den gör sig över vecken på bakskärmarna och bakluckan...En del färger får bakluckan att se oproportionerligt lång ut tycker jag t ex vit.

/Terner

Ocean färgen i kombintaion med klassiska vita stripes blir kanske för mycket racing inspererat eller har du tänkt dig 1 färg över hela bilen?

Mustangsplus 65 med 1970 Grabber Green är giftig (utan klistermärken)

http://www.mustangsplus.com/race/car_4/index.htm

roncarteaser.jpg

Jo allra helst skulle jag nog vilja ha lite racestuk på den. De vita ränderna i mitten är ju härliga. Fixar du det till mig :) Gärna den blåa fast det stuket.

Är ju lite kvar innan lack så ingen panik. Måste ha någon som byter bakskärmarna, bakstammen och balken innanför åt mig först.

Finns det någon i Södra Sverige som kan göra ett fint jobb så är jag intresserad ! Hara alla delarna så det är bara att sätta igång och bilen är strippad.

/Terner

Link to comment
Share on other sites

hallå, färg val är ju inget lätt precis, men vill du ha någon blå färg så kan jag rekomendera några blåa som jag tycker är väldigt snygga,

ford imperial blue

viper blue pearl

eller sist men inte minst den vackraste av dom alla,

3skits yamaha r1 blue

Link to comment
Share on other sites

Tycker det är lite fel med en ny färgnyans.

De första fastback mustangerna man lade märke till på 70talet var ofta mörkare än motsvarande Ht bilar av någon anledning.

Vinrött tycker jag passar bra .,och många var lackerade mörkt röda.

Den där ljusbruna färgen blev snabbt omodern tydligen.

Men att lackera med en nyans som kommit på 2000 talet känns fel..

Jag brukar resonera som att första ägaren var en gubbe som valde en nyans som skulle vara neutral,men andra ägaren var en ungdom som ville sticka ut,och valde en modefärg som var" ny".

Bilarna såldes väl oftast första gången när dom var fyra /fem år gamla.

Så på en 65/66 tycker jag en nyans kring 70 känns acceptabel.

Men var och en bestämmer ju själv och tycke och smak varierar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...