Jump to content

Bälten


Hakan rocker

Recommended Posts

hej

Köpte mina 3punkts bälten från cal-mustang.com , (finns samma bälten på andra sidor, billigare)

Och man behöver borra 6 hål sammanlagt om det inte redan är förberett. (tror det är det på alla svensksålda mussar)

Inte alls krångligt att installera, men det tar lite tid. Funkar kanon dock!

Link to comment
Share on other sites

Kolla denna länken nedan, men de flesta postorderföretag har bälten.

Beställde själv ett par av dessa, men har inte fått dem än.

Står att man måste borra, men antar att det gäller usmade mustanger. Men ett par hål är iofs inga problem att fixa om det bara är det.

http://www.mustangunlimited.com/Cat_keywords.asp?CatKey=emustang&Keywords=3+point&x=17&y=12

mvh Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Här är ett alternativ på infästning av 3-punktsbälte om man inte har eller vill göra hål i dörrstolpen. Tipset fanns i Mustang Monthly för ett bra tag sedan och jag hittade sedan den här länken på vårat eminenta forum.

Det finns en variant att få dit mutterstycket utan att svetsa, nita fast det!

Det gjorde jag, var lite pyssligt men funkade.

En nackdel med det övre fästet i taket är att det hamnar lite högt och kan skava på halsen om man är "kort i rocken". Sedan är det ju en nackdel att behöva göra hål i taktyget, men jag valde hellre det än att borra i dörrstolpen och genom den klädda sidopanelen vid baksätet.

http://www.geocities.com/MotorCity/Stri ... tbelt.html

http://www.stephanies-mustang.com/seatbelt.htm

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har du en svensksåld HT-65, så är det förberett med gängade hål både i trösklarna och mellan sätena. Dessutom skall det tredje fästet vara placerat UNDER den lilla bakrutan ipå panelen i framkant mot dörren. Ibaksätet däremot är det inte förberett - det kom 66. Där får man borra.

Link to comment
Share on other sites

Har du en svensksåld HT-65, så är det förberett med gängade hål både i trösklarna och mellan sätena. Dessutom skall det tredje fästet vara placerat UNDER den lilla bakrutan ipå panelen i framkant mot dörren. Ibaksätet däremot är det inte förberett - det kom 66. Där får man borra.

Just precis vad jag skulle fråga fast jag kunde först inte bifoga bild på vart hålet sitter.

Men vad är det för typ av bälten som ska sitta där original? Är det samma typ som på vissa senare modeller sitter fästa uppe i taket?

Link to comment
Share on other sites

De svenska Mustangerna såldes med FoMoCo trepunktsbälten. Du skall ha en kromad fästanordnig i hålet, som då passar på metallstycket i änden av bältet, med en slags bajonettfattning. Det är alltså en pigg på delen som är fäst i bilen och ett motsvarande hål i metallstycket i bältet. Vet inte om dessa grejer är möjliga att få tag i, men hör runt. Kanske tex Rolandsmustang kan ha något liggande. Mina bälten är röda till röd inredn. De takmonterade bältena kan du inte använda till den infästningen. De kom väl 67 också.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Livar upp den här tråden åter igen..

Finns det någon som har tips om 3-punktsbälten som kan passa i en 65 mustang, där övre infästningen sitter i axelhöjd under ht-rutan?

Tänker mig att det borde finnas väldigt många gamla europeiska bilar som har bälten som skulle se helt okej ut. Alltså såna som inte är inbyggda i inredningen utan är helt synliga.

Tacksam för tips!

Link to comment
Share on other sites

Hej.

De bälten som använd i Svensksålda Mustanger är av

Klippan typ och då fasta tre pungt ingen inrullning,

dessa bälten satt i b.l.a. Volvo Amazon.

Nästan alla importerade Mustanger som såldes av

FORD:s återförsäljare var inte utrustade med bälten,

dessa monterades av Ford här hemma detta för att

hålla Svenska normer redan då. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...