Svedis February 1, 2006 Report February 1, 2006 HejHittade ingen tråd om detta ??Har en -68. Nödvändigt eller bara bra med blyersättning? Går det bra med Biltema eller ska man satsa på något annat?/Våren närmar sig.... Citera
Ronnie S February 1, 2006 Report February 1, 2006 Det är nödvändigt med blyersättning på en gammal motor med ventilsäten av gjutjärn, skulle jag vilja påstå. Jag brukar inte köpa något speciellt fabrikat, utan har kört med den blyersättning som finns på mackarna. Citera
Husse February 1, 2006 Report February 1, 2006 Är inte topparna flam härdade från en viss års modell, tror att det är från -72 -73 och upp och på dessa är det, mig veterligen bara styrningarna som tar stryk av blyfritt och dessa är också av gjutjärn, men före (tror) -72 måste man ha bly ersättning.Rätta mig om jag har fel, då jag inte är hundra säker. Citera
Equus February 10, 2006 Report February 10, 2006 HejEn länk till en undersökning om olika blyersättningsmedel.http://www.detomaso.nu/pdf/blyers.pdfEJ Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 11, 2006 Report February 11, 2006 HejHar varit ett hett ämne, frågan har varit uppe tidigare påForumet. Har själv provat några olika ersättningmedel och kommitfram till att de som säljs på macken skall vi inte användai våra Mustanger. Det går visserligen att använda som blyersättningmedel menom du testar det med att försöka tända eld på det så gårdet inte, alltså inte brännbart. Testar du däremot exempelvis Tripak så brinner det med ennäst intill osynlig låga, allså brännbart. Häll upp en liten mängd Tripak på en matsked och tänd på,vänta tills det brunnit ut, i botten på skeden efter eldenslocknat finns ett smörjande ämne det är det ämnet somräddar ventilerna, du känner det smörjade ämnet med fingret. Det finns fler av denna typ av blyersättning som har just dennaegenskap dessutom så har bland andra Tripak oktanhöjande effekt s.k. bostereffekt. Tripak finns att köpa hos Hansen Racing mfl men det finns ocksåatt köpa hos CLAS OHLSON till rätt peng. Det rycktas att E85 i liten mängd utblandad i bensinen har ungefär samma egenskaper, gällande smörjning av vetilsäten. Som sagt det har discuterat hit o dit om just blyersättning men som många av er vet så är det mest av personlig uppfattning. Upplysas kan också att redan på sent sextiotal o början påsjutiotalet så försvann blyet ur bensinen i USA, det går faktisktatt åka 10.000mil utan blyersättning i en gjutgärns åtta, mendet är givetvis ingen som gör något så otänkbart. I vilket fall så använd inte den blyersättning som finns på mackeneller hos Biltema, köp den som är brännbar, säger en TP användare. Detta som jag skriver är alltså min personliga uppfattning, har upplevt skillnaden Citera
ht67 cmc 1502 February 12, 2006 Report February 12, 2006 Intressant Lasse! Jag har hävt i mackens ersättning men om jag inte är ute och cycklar heltså ska jag väl kunna köra på blyfri 95 om det skulle vara så? Nya toppar lider väl inte av det problemet?Klart att man bara vill ha mycket eldfängda vätskor i tanken... Citera
ht67 cmc 1502 February 19, 2006 Report February 19, 2006 Såg att Clas Ohlson hade Sonax Oktan Booster som höjer 2-3 enheter.Någon som provat det? Är det värt pengarna? Citera
87gt50 February 19, 2006 Report February 19, 2006 Såg att Clas Ohlson hade Sonax Oktan Booster som höjer 2-3 enheter.Någon som provat det? Är det värt pengarna?Kolla här och fundera sedan på om det är värt det:http://www.hotrod.com/techarticles/72498/Gå längst ner på sidan så hittar du lite länkar till mer info.mvhJocke Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.