Jump to content

Recommended Posts

Hej

Hittade ingen tråd om detta ??

Har en -68. Nödvändigt eller bara bra med blyersättning?

Går det bra med Biltema eller ska man satsa på något annat?

/Våren närmar sig....

Det är nödvändigt med blyersättning på en gammal motor med ventilsäten av gjutjärn, skulle jag vilja påstå. Jag brukar inte köpa något speciellt fabrikat, utan har kört med den blyersättning som finns på mackarna.

Är inte topparna flam härdade från en viss års modell, tror att det är från -72 -73 och upp och på dessa är det, mig veterligen bara styrningarna som tar stryk av blyfritt och dessa är också av gjutjärn, men före (tror) -72 måste man ha bly ersättning.

Rätta mig om jag har fel, då jag inte är hundra säker.

  • 2 weeks later...

Hej

Har varit ett hett ämne, frågan har varit uppe tidigare på

Forumet. :shock:

Har själv provat några olika ersättningmedel och kommit

fram till att de som säljs på macken skall vi inte använda

i våra Mustanger. :shock:

Det går visserligen att använda som blyersättningmedel men

om du testar det med att försöka tända eld på det så går

det inte, alltså inte brännbart. :(

Testar du däremot exempelvis Tripak så brinner det med en

näst intill osynlig låga, allså brännbart. :)

Häll upp en liten mängd Tripak på en matsked och tänd på,

vänta tills det brunnit ut, i botten på skeden efter elden

slocknat finns ett smörjande ämne det är det ämnet som

räddar ventilerna, du känner det smörjade ämnet med

fingret. 8)

Det finns fler av denna typ av blyersättning som har just denna

egenskap dessutom så har bland andra Tripak oktanhöjande

effekt s.k. bostereffekt. 8)

Tripak finns att köpa hos Hansen Racing mfl men det finns också

att köpa hos CLAS OHLSON till rätt peng. :shock:

Det rycktas att E85 i liten mängd utblandad i bensinen har ungefär

samma egenskaper, gällande smörjning av vetilsäten. :roll:

Som sagt det har discuterat hit o dit om just blyersättning men

som många av er vet så är det mest av personlig uppfattning. :?

Upplysas kan också att redan på sent sextiotal o början på

sjutiotalet så försvann blyet ur bensinen i USA, det går faktiskt

att åka 10.000mil utan blyersättning i en gjutgärns åtta, men

det är givetvis ingen som gör något så otänkbart. :?

I vilket fall så använd inte den blyersättning som finns på macken

eller hos Biltema, köp den som är brännbar, säger en TP användare. :)

Detta som jag skriver är alltså min personliga uppfattning,

har upplevt skillnaden ;)

Intressant Lasse! Jag har hävt i mackens ersättning men om jag inte är ute och cycklar helt

så ska jag väl kunna köra på blyfri 95 om det skulle vara så? Nya toppar lider väl inte av det problemet?

Klart att man bara vill ha mycket eldfängda vätskor i tanken... :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...