Tommyax February 4, 2006 Report February 4, 2006 Crille.Var har du läckaget, vid diffhuset eller ute vid bromstrummorna?Gäller det ute vid bromstrummorna så sitter det 4 bult 1/2" innanför trumman som måste lossas. För att komma åt dessa behöver du plocka ner bromsbackarna. När du lossat dessa bultar, plockar du bara ut drivaxlarna. Nu kommer du åt packboxarna som sitter inpressade i axelhuset. Packboxen är av plåt och går relativt lätt att lirka ut.De nya går att knacka dit med ett don som har samma diameter som packboxen, ta lite smärgelduk och putsa till ytorna använd lite olja eller 5-56 för att få lite glid.Jag rekommenderar dig att byta lagren på drixaxlarna samtidigt när du ändå är igång. Enklast beställer du från någon av de firmor som är inriktade på usabilar. Lager + packboxar går på dryga 1000-lappen.För att byta lager på drivaxlarna rekommenderar jag dig att vända dig till närmsta bilverksta om du inte vet hur byta dessa då du behöver en press för att montera dit de nya. Likaså så måste du slå ett par rejäla slag med huggmejsel eller liknande på den distansring som sitter monterad ihop med lagret (för att lossa på spänningarna i distansen), då den sitter duktigt hårt och kan vara svår att bara pressa av från drivaxeln. Jag lämnade in mina drivaxlar och lager till min lokale bilmek, han bytte dessa för dryga 100-lappen. Detta måste göras korrekt annars kan det i värsta fall hända att axeln släpper från lagret och börjar vandra utåt då det inte finns nått annat som håller axeln på plats i bakaxeln.Byt olja i bakaxeln samtidigt, tyvärr finns ingen plugg utan det är bara att lossa diffklumpen något så att oljan rinner ut mellan klump och hus, denna packning går också att beställa, eller så köper du en bit metervara på tex mekonomen och tillverkar en egen packning. Likadant med packningarna i ytterändarna på bakaxeln....Gäller det packbox i diffhus har jag inte gjort detta ännu,,,,Hoppas du är med ,,,,Lycka till mvh Tommy. Citera
CJ IMPORT February 4, 2006 Author Report February 4, 2006 jo ja menade packboxarna vid trummorna oljan får jag byta med tanke på att den rann ut när ja la bilen i tipp-girlen .men hur får ja ut driv axlarna det va de som va problemet ??? Citera
Pelle cmc 375 February 5, 2006 Report February 5, 2006 Drivaxlarna kan sitta rätt så hårt, försök fäst något i hjulbultarna och använd en glidhammare. Citera
Per Berglund February 5, 2006 Report February 5, 2006 Crille det rinner ut olja den vägen även om du byter dessa packningar när du tippar bilen 90 grader.Det är inga "packboxar" i ordets bemärkelse utan de hindrar bara oljan att nå kullagren vid normal svängningar.Tippar du bilen 90 grader så kommer det rinna ut för eller senare ändå.Men du kan ju kolla om dom är trasiga. Det är sällan dessa går sönder eftersom dom inte ligger mot drivaxlarnaFörutom dessa så sitter det andra vanliga packningar men de är inte heller avsett för att stoppa olja rinna ur axeln.Dessa packningar hindrar bromsdamm från att komma in i axeln.Så jag tippar på att du inte har något fel.Du kan även läsa lite om detta på Mustangsplus hemsidahttp://www.mustangsplus.com/tech/bearings/rearbear.html Citera
CJ IMPORT February 5, 2006 Author Report February 5, 2006 okej då är det inte säkert att ja behöver bytatätningarna ,ska kolla dom i alla fall .tack för alla svaren Citera
Walter Garherr February 5, 2006 Report February 5, 2006 Nu blir jag lite fundersam,bytte lager och tätningar i bakaxeln på min 70:a Mustang (lagren var dåliga) efter det började det läka ut olja,så jag har bytt en gång till men det kommer ut olja i allafall. Nu har jag rivit ut axlarna igen och det är spår i dom där tätningen har legat emot så jag tänkte metallspruta dom på jobbet men det kanske är onödigt jobb om dom inte ligger emot som Per B skrev? Vad kan det då vara?För mycket olja i klumpen? Nån som vet?Walter CMC 1119 Citera
THOMAS February 5, 2006 Report February 5, 2006 SJÄLVKLART LIGGER PACKBOXEN OCH TÄTAR MOT DRIVAXELN !!! Citera
Tommyax February 5, 2006 Report February 5, 2006 Packboxen tätar mot axeln, men den blir hård med tiden och tappar spännsten. Då tätar den sämre eller inte alls. Ta ut drivaxeln, känn efter med fingret om läppen på packbox är hård eller utan spännst.Skall du bara byta packbox och har mycket olja i så lyft upp en sida åt ggn. så rinner inte oljan ut medans du byter packbox.Inte roligt att få bakaxelolja på bromsbackarna.Det fick jag trodde det var en bromscyl. som gett sig.Min bakaxel var full av gamla oljerester m.m. så jag plockade ner den och gjorde en läskstång och rensade/tvättade hela bakaxelhuset invändigt med trasor avfettning och högtryckstvätt. Gissa om det var mycket skit. Ångrar inte att jag gjorde detta, nu behöver jag inte ägna mig åt den biten fler ggr.Ny olja nya lager nya tätningar. Allt tipp-topp. Tommy Citera
Pelle cmc 375 February 5, 2006 Report February 5, 2006 Har du ändå plockat ur axlarna byt packboxar knappt 200 kr st. Håller just på att montera ihop min bakaxel efter ett skuret stödlager på pinioen. Citera
Per Berglund February 5, 2006 Report February 5, 2006 Minns jag så fel? De verkar så slappa jämfört med en vanlig packbox som jag tänker mig.Sällan man byter dom så tanken har inte slagit mig hur tajt de sitter mot drivaxeln.Jag får väll göra ett jack i en och lära mig hur gott bakaxelgegga luktar! Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.