Jump to content

Bakaxel tätning


Recommended Posts

Crille.

Var har du läckaget, vid diffhuset eller ute vid bromstrummorna?

Gäller det ute vid bromstrummorna så sitter det 4 bult 1/2" innanför trumman som måste lossas. För att komma åt dessa behöver du plocka ner bromsbackarna. När du lossat dessa bultar, plockar du bara ut drivaxlarna. Nu kommer du åt packboxarna som sitter inpressade i axelhuset. Packboxen är av plåt och går relativt lätt att lirka ut.

De nya går att knacka dit med ett don som har samma diameter som packboxen, ta lite smärgelduk och putsa till ytorna använd lite olja eller 5-56 för att få lite glid.

Jag rekommenderar dig att byta lagren på drixaxlarna samtidigt när du ändå är igång. Enklast beställer du från någon av de firmor som är inriktade på usabilar. Lager + packboxar går på dryga 1000-lappen.

För att byta lager på drivaxlarna rekommenderar jag dig att vända dig till närmsta bilverksta om du inte vet hur byta dessa då du behöver en press för att montera dit de nya. Likaså så måste du slå ett par rejäla slag med huggmejsel eller liknande på den distansring som sitter monterad ihop med lagret (för att lossa på spänningarna i distansen), då den sitter duktigt hårt och kan vara svår att bara pressa av från drivaxeln.

Jag lämnade in mina drivaxlar och lager till min lokale bilmek, han bytte dessa för dryga 100-lappen. Detta måste göras korrekt annars kan det i värsta fall hända att axeln släpper från lagret och börjar vandra utåt då det inte finns nått annat som håller axeln på plats i bakaxeln.

Byt olja i bakaxeln samtidigt, tyvärr finns ingen plugg utan det är bara att lossa diffklumpen något så att oljan rinner ut mellan klump och hus, denna packning går också att beställa, eller så köper du en bit metervara på tex mekonomen och tillverkar en egen packning. Likadant med packningarna i ytterändarna på bakaxeln....

Gäller det packbox i diffhus har jag inte gjort detta ännu,,,,

Hoppas du är med ,,,,

Lycka till mvh Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Crille det rinner ut olja den vägen även om du byter dessa packningar när du tippar bilen 90 grader.

Det är inga "packboxar" i ordets bemärkelse utan de hindrar bara oljan att nå kullagren vid normal svängningar.

Tippar du bilen 90 grader så kommer det rinna ut för eller senare ändå.

Men du kan ju kolla om dom är trasiga. Det är sällan dessa går sönder eftersom dom inte ligger mot drivaxlarna

Förutom dessa så sitter det andra vanliga packningar men de är inte heller avsett för att stoppa olja rinna ur axeln.

Dessa packningar hindrar bromsdamm från att komma in i axeln.

Så jag tippar på att du inte har något fel.

Du kan även läsa lite om detta på Mustangsplus hemsida

http://www.mustangsplus.com/tech/bearings/rearbear.html

Link to comment
Share on other sites

Nu blir jag lite fundersam,bytte lager och tätningar i bakaxeln på min 70:a Mustang (lagren var dåliga) efter det började det läka ut olja,så jag har bytt en gång till men det kommer ut olja i allafall. Nu har jag rivit ut axlarna igen och det är spår i dom där tätningen har legat emot så jag tänkte metallspruta dom på jobbet men det kanske är onödigt jobb om dom inte ligger emot som Per B skrev? Vad kan det då vara?För mycket olja i klumpen? Nån som vet?

Walter CMC 1119

Link to comment
Share on other sites

Packboxen tätar mot axeln, men den blir hård med tiden och tappar spännsten. Då tätar den sämre eller inte alls. Ta ut drivaxeln, känn efter med fingret om läppen på packbox är hård eller utan spännst.

Skall du bara byta packbox och har mycket olja i så lyft upp en sida åt ggn. så rinner inte oljan ut medans du byter packbox.

Inte roligt att få bakaxelolja på bromsbackarna.

Det fick jag trodde det var en bromscyl. som gett sig.

Min bakaxel var full av gamla oljerester m.m. så jag plockade ner den och gjorde en läskstång och rensade/tvättade hela bakaxelhuset invändigt med trasor avfettning och högtryckstvätt.

Gissa om det var mycket skit. Ångrar inte att jag gjorde detta, nu behöver jag inte ägna mig åt den biten fler ggr.

Ny olja nya lager nya tätningar. Allt tipp-topp.

Tommy 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...