Jump to content

Varför?????


pineman

Recommended Posts

Har precis kommit hem från USA, San Diego Kalifornien efter 10 dagar med frugan. Skönt med sol och värme. Ca: 25 grader, lagom varmt. Trist att komma hem till detta men snart så kommer ju våren.

Är uppriktigt förvånad att efter jag sett en hel del nya mussar "over there" så är 9 av 10 är V 6:or. Och ändå så kostar soppan hälften jämfört i Svedala, Ursäkta mig till er som kör 6:or men jag är uppriktigt förvånad, och jag skulle nog aldrig köra annat som inte har 8 cylindrar. Hyrde visserligen en Chrysler SUV med 6:a men att äga en vore annat.

Så tycker jag iaf....

Ber om ursäkt i fall jag trampar nån på tårna som kör 6:a.

Nä en bil ska ha två pipor............

Link to comment
Share on other sites

Om du kollar på vad försäkringskostnaderna är, och skillnaden mellan en 6a och 8a, och med bakgrunden att de flesta faktiskt använder dem som daily drivers så har du nog en stor del av förklaringen. En annan del är att många faktiskt inte bryr sig så mycket om motorstorleken, de vill ha en fräck bil som inte kostar skjortan, och det är vad de får med en 2005a med 6a.

mvh

jocke

Link to comment
Share on other sites

Är uppriktigt förvånad att efter jag sett en hel del nya mussar "over there" så är 9 av 10 är V 6:or.

Roligt att du nämnde det, tänkte också på detta när jag var i Florida i augusti.

Inget ont mot V6:orna, men man tänker ju automatiskt på mentaliteten att det ska vara "störst, bäst & vackrast" overthere. Kanske har ändrats i.o.m. orkanerna och hur det påverkade soppapriserna.

Har ingen koll själv på vad försäkringarna ligger på, men det skulle vara kul och veta vad de stora pick-ups:en kostar jämför med V8:an... :?: Kanske är dyrare i Kalifornien också där de är mer tuffare kring miljö/utsläpp. Förklarar dock inte samma iakttagelser som jag hade i Florida.

Link to comment
Share on other sites

jag tror att i synen på Mustangen i USA kontra i Sverige ger en del av förklaringen.

Mustangen är en poppis bil, men mera folklig i USA, i Sverige anses den vara en lyxigare/sportigare bil.

men sen är bilförsäkringar väldigt dyra i USA, så där finns säkert en stor del av förklaringen också.

Link to comment
Share on other sites

Ja, instämmer i resonemangen ovan. Det är ju en lite annan profil på bilen i Usa kontra Sverige. I Sverige ser man mussen mer renodlat som en muskelbil men i Usa finns det en väldigt blandad syn på den som både och. Det är väl litegrann samma som med Volvo, nu är den ju dyr men den ansågs ju länge som en svennebil i Sverige samtidigt som den var (och fortfarande kanske är?) en "finare" bil i Usa. Att man sen kan tycka att de inte borde fästa så mycket vikt vid bensinförbrukningen då soppan kostar relativt lite så glömmer man att se det i sitt sammanhang, det är ofta inte det absoluta priset som avgör utan hur man uppfattar prisnivån och vad man kan relatera till. Ja, det blir till att köpa en Lupo 3L med "tullkepa" till sommaren, riktigt häftig bil det där! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...