Kåre Olsson Posted February 21, 2006 Report Posted February 21, 2006 Hittade följande artikel på nätet:Over the last few months, a number of listers, including myself have asked the question, "what is the correct teal blue color for power steering pumps?"In the October issue of Mustang Monthly, Bob Aliberto answers that question. Use a PPG PAR 12366 acrylic enamel. One other point is that he says the pump was painted with the dip stick in place, so there should be a band of bare metal where the dip stick shroud hides the tube. Har varit inne på PPG´s hemsida och lagt in denna kod och då får man fram 2 alternativa färger, Chesapeake Blue met och Empress Blue poly.Båda är Ford-färger.När man printar ut recepten på dessa och jämför de båda färgerna så är det rätt stor nyansskillnad på dem.När jag jämförde de båda med färgresterna på min pump så var det givetvis så att ingen stämde helt klockrent.Den som låg klart närmast var dock Empress Blue.Chesapeake var för ljus.Ett tag var jag inne på att med färgprover matcha fram en färgnyans som färgresterna på pumpen hade.Vad man inte kan avgöra är ju hur 38 år kan ha påverkat originalkulören.Så, originalfreak som man är, litar jag på det Bob skrev och då blev det alternativet Empress Blue Poly som stämde bäst Quote
Lasse cmc625 Posted February 21, 2006 Report Posted February 21, 2006 Eftersom jag också vill ha originalfärg på min pump och just står beredd att måla motor, motorrum mm så skulle jag vilja veta bestämt om servopumpen skall vara blå? Har en 66:a som haft a/c och nu är pumpen svart och jag kan inte se något blått på den hur jag än undersöker. Kan det vara så att en motor som haft a/c skall ha svart servopump ? Om den skall vara blå, skall det då inte vara samma blå som på motorn ? Quote
Kåre Olsson Posted February 21, 2006 Author Report Posted February 21, 2006 På pumpen sitter en id-bricka. Koda av enl nedan så bör det framgå!What colour should your power steering pump be? According to a TSB dated February 28, 1968, "The power steering pump can be either a Ford Thompson design, blue in colour or a TRW design, black in colour. The pump parts in Depot stock will fit either pump as they are interchangeable in model application." The purpose of the TSB was to advise of a pulley change on the production line started on October 10, 1968, to improve pump durability. The next question is typically, how do you tell a Ford pump from a TRW one? The tag on the rear of a Ford pump will have an "F" in the middle row of codes. The TRW pump tag can be identified by a "W" as the first letter stamped in the bottom row of information. Quote
lennart lundberg Posted February 21, 2006 Report Posted February 21, 2006 Hej.Jag har både A/C och servo original och pumpen har en ljusblå färg påminner lite om hammarlack, om det är original färg vet jag inte. Jag tror inte att den skulle vara ommålad. CMC 1507 Lennart Quote
Kåre Olsson Posted February 21, 2006 Author Report Posted February 21, 2006 Bra beskrivning.Det var mitt intryck också.Vad jag har läst så spelar övrig utrustning på bilen inte någon roll för vad det skulle vara för färg på pumpen. Det är fabrikatet som avgör!Det skall hur som helst definitivt inte vara motorfärgen på någon av pumparna.För övrigt om man vill vara petig så skall det (enl mailsvar av Stangerssite) vara typ halvmatt glans.Det är trixit att få fram uppgifter om man vill få det så nära original som möjligt, annars kan man strunta i det och köra efter eget tycke och smak.Det behöver ju inte vara just original som ser bäst ut, men själv tycker jag att det är lite av sporten, att gräva fram info om hur det en gång sett ut. Quote
Recommended Posts