Jump to content

Mustang -69


angry_buddha

Recommended Posts

Jag har hittat en billig Musse -69 som är i renoverings behov, och jag är inte rädd för lite rost eller plåtskador, det kan jag fixa men därimot har några frågetecken kommit fram om denna bilen.

jag bad om lite bilder på den och det var inga problem, den såg ut som det han sa på telefon, men så fick jag se att det var 4-bultade fälgar på. På en -69:a?

körde då regnr på Vägverket och fick se att det var en -68 på pappret men var uttagen 31 Dec 1968, så det kan jag gå med på att det var en -69:a. och den hade endast 74KW i motoreffekt vilket visar att den är reggad med en 6:a i, och efter vad jag har förstått så var det ganska sällsynt med en -69:a och ha en 6:a monterad.

Nu sitter det en 289:a i tydligen enligt bilderna.

Jag frågade killen om detta men han visste inget vad de tidigare ägarna haft för sig med bilen, men tydligen har de inte fått den igenom bes med den motorn och den drivlinan ihop, måste väl vara 5-bultat om det är V8?

Så vad ska man göra, köpa bilen billigt och leta reda på ny framvagn, kardan och bakaxel, ev ny motor och låda också.

eller blir det för dyrt och bara strunta i hela idén?

/Fundersam

Link to comment
Share on other sites

Strunta i det!

Jag har gjort hela jobbet en gång i tiden när jag var ung & dum! :)

Samtidigt får du det billigt och har ambitioner att bygga något street/ custom grej av det hela så kan det ändå vara ide.

Men då ska det vara billigt!!

Ja det skall vara 5-bult och hela framvagnen bör bytas och bakaxel måste bytas om det inte är gjort.

Det går att besikta med 4-bult men säkerheten äventyras eftersom du inte vet om det håller och dessutom har den usla bromsar

6a var mycket vanligt även 69 och alla som hade 6'a 200cui hade 4-bult-

6a 250cui hade däremot 5-bult

69 är svårt att få tag på i bra pris idag så är du bara mekarkunnig och har lagt till en fet budget för att bygga om så är det inga problem.

"Men varför gå över ån efter vatten?" :?

Link to comment
Share on other sites

ja tanken var att det skulle bli lite ombyggt, det skulle moderniseras lite var det tänkt, elektronisk insprutning med hemmabyggt tändsystem och sprut, kompressor. digitala mätare, o.s.v

jo några timmar har man väl lagt i verkstaden så jag vet ju hur man använder en skiftnyckel iallafall (bank bank) 8)

nä skämt osido, jag arbetar som motorprovare på volvo så jag har lite kunskaper som jag tycker ska räcka.

Och ännu har jag inte passerat 25 år gammal och har fortfarande lite sug efter att skruva så jag tänkte att det är dags att skynda sig innan det svalnar.

men om jag nu köper denna bilen så köper jag ju endast karossen kan man ju säga, allt annat som sitter på är ju ointressant.

men om man lägger ut en annons på att en tom kaross -69 köpes så kan man ju glömma att få några svar, och jag är inte ute efter en färdig renoverad för 200,000kr

jag vill ha ett objekt som är billigt som jag kan utgå ifrån, jag hade tänkt ett pristak på en sådär 50-60,000 för ett objekt i hyffsat skick.

Gärna lägre men då sjunker ju mitt bud klart beroende på skick och utrustning.

eller är jag orealistik :?

/Johan

Link to comment
Share on other sites

Ja det blir ju mindre prylar för dig som du kan återanvända.

Ett objekt som har rätt bitar från början sänker totalkostnaden radikalt.

Exempelvis en helt ny bakaxel måste du investera i och det är uselt med begagnat så räkna minst 30.000 där

Har den en 9'' från början så kanske det bara behövs 5000kr och dessutom har du rätt bladfjädrar på köpet

Framvagn är mindre bekymmer då det är billigt ändå förutom att du behöver nya bromsar så räkna minst 20.000 på bra bromsar.

Så stort projekt kräver massor med "deg" så vore jag i dina kläder så skulle jag ändå leta upp en 69 Sportsroof med V8.

Lägg mer pengar på ett bra obekt det tjänar du både i tid och material på.

Eftersom du ändå måste in med pengarna förr eller senare så gör dom mest nytta i början på ett projekt.

Det är lätt att lura sig på ett billigt objekt

Du får ingen 69'a som är färdigrenoverad för 200.000 tyvärr heller.

Suget har drivit priset över det.

Kan rapportera att suget på Mustang ÖKAR med åldern! ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja det blir ju mindre prylar för dig som du kan återanvända.

Ett objekt som har rätt bitar från början sänker totalkostnaden radikalt.

Exempelvis en helt ny bakaxel måste du investera i och det är uselt med begagnat så räkna minst 30.000 där

Har den en 9'' från början så kanske det bara behövs 5000kr och dessutom har du rätt bladfjädrar på köpet

Framvagn är mindre bekymmer då det är billigt ändå förutom att du behöver nya bromsar så räkna minst 20.000 på bra bromsar.

Så stort projekt kräver massor med "deg" så vore jag i dina kläder så skulle jag ändå leta upp en 69 Sportsroof med V8.

Lägg mer pengar på ett bra obekt det tjänar du både i tid och material på.

Eftersom du ändå måste in med pengarna förr eller senare så gör dom mest nytta i början på ett projekt.

Det är lätt att lura sig på ett billigt objekt

Du får ingen 69'a som är färdigrenoverad för 200.000 tyvärr heller.

Suget har drivit priset över det.

Kan rapportera att suget på Mustang ÖKAR med åldern! ;)

Ja du kanske har rätt.

Men jag har kikat runt lite delar, det finns lite firmor runt i kring och jag såg t.ex en 9" beg bakaxel för 8K hos nån firma och en nyrenoverad 4 vxl manuell låda för 8K och en firmo som jag var hos och handlade lite hade en komplett beg 390 för 9,5K, och en komplett ren sats till den gick på 6K med lager, kolvar, ringar, packningar o.s.v

så det går kanske komma lite billigare undan, eller går jag bara och drömmer om saker som inte kan uppnås. Jag kan ju erkänna att jag inte har så mycket erfaranhet av mustang marknaden, hittils har det mest varit volvo i alla dess utföranden, nu har man ju börjat snegla på muskelbilar istället. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja du gör exakt som du vill. Det gjorde jag med och det sved så jag bara vill ge ett varnande levande exempel.

En bra beg bakaxel för 8k!? Njaa knappast! Bara en bra klump spärrdiff kostar så mycket.

Isåfall var det en ospärrad och det ska du inte ha! 8)

Motorer och växellådor är inget bekymmer det åker du på ändå förr eller senare.

En 390cui är inget bra val dock. Håll dig till smallblock 302-351 eller bigblock 428 om det får kosta.

Link to comment
Share on other sites

jo det är möjligt att det var en utan diffspärr.

ja man får väl fylla magen en massa is så länge då tills man hittar en bättre komplett bil, och man kanske har hunnit samla på sig en fetare plånbok. 8)

men en annan fråga varför är en 390 inget bra val? jag vet att 351cl klassas som en av de bästa motorerna, och att om man ska vräka på riktigt så skaffar man en 428, men jag trodde att 428 bara var en borrad 390 med andra toppar.

Link to comment
Share on other sites

Maskiner har disskuterats tidigare så sök lite.

Alla har olika uppfattning och mycket bygger tycker jag efter "gammal historia" som inte längre gäller.

390 är inget fel funtionsmässigt annat än att 351 maskiner ger lika mycket effekt och är billigare att bygga på.

Finns ingen anledning till 390 idag annat än orginalrenoveringar.

5.0,302 & 351W är idag utan tvekan bästa maskinerna i nästan alla avseenden.

351C var bra under sin tid 70-80tal då ingen eftermarknad fanns för övriga smallblock så den enligt mitt eget tycke tjänar bara bra som orginalmotor där den ska vara.

Så glöm 390 säger jag bara. Gå för 428 om du ändå vill ha bigblock

Lackade i helgen en 428cui åt en kompis och jag fundera på att ta den till mig själv istället! ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

en liten inflikning, när jag reg. besiktade min -69 med v8 var jag tvungen att ha skivbromsar fram, det räkte inte med 5 bultade trummor på en 69 sa dom då. Annars skulle jag göra som Per skriver och vänta på ett bättre objekt, jag är 26 nu och var 20 när jag började med min musse och gjorde precis det misstaget han varnar för. Skillnade var att motorn i min var en påkostad 302 och prislappen 17000 kr (men jag ångrar ändå idag att det inte blev ett bättre objekt)

Link to comment
Share on other sites

Jag måste få försvara 390 lite igen, den frågan har varit uppe i tidigare disskusioner. På ett enkelt sätt så får du en väldigt potent motor om du modifierar en 390. Vridmomentet är överlägset en smallblock, om man nu gillar det vill säga.

Annan kam och större ventiler så har du en rejäl förbättring, för den är inte sämre än en vanlig 428 i hållfasthet. Samma vevstakar och samma uppbyggnad/konstruktion. Lite mindre borr, men i USA så borrar man 390 blocken till 428 storlek. Inte att rekommendera men det går.

Skillnader finns om du skaffar ett Cj block som då bl.a. har förstärkningar vid överfallen.

Skaffar du även en 428vev och sätter i 390´n så får du 410cui. Hur man än gör så blir det inte så mycket dyrare än att köpa eller modifiera en smalblock. Trimma moderat och varva inte för mycket så håller en Fe även i standarutförande. Både 390 och 428 behöver modifieras på samma sätt i oljekanalerna i blocket.

Köp en 390 och exempelvis ett par färdiga 428CJ toppar, se annons

http://www.usabil.nu/databas/Delarsalje ... p?ID=16712

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...