Jump to content

Amiga dator nostalgi


Per Berglund

Recommended Posts

Tänkte bara dela med mig av ett uns datanostalgi för att väga upp allt mustangsnack..

Idag hitta jag ett par gamla kartonger från 1985 men min gamla Amiga dator.

Låg i ett dammigt fläktrum och fick blåsa av allt med tryckluft.

Koppla in den 21 år gamla datorn och den går klockrent!!! :shock:

Slängde in ett spel som låg på lika gamla disketter och jajjamensan den tvekar inte.

Snacka om att det var en annan kvalite på prylarna.

Idag får en dator krupp bara man råkar flytta den i ett annat väderstreck.

Jag kännde hur nostalgin på 80-talet kom tillbaka! :)

Hockeyfrilla och allt! :--

Link to comment
Share on other sites

KÄRLEK!!! :--

Har en C64 bandare(!) och en Amiga 500 (+ extra nått var det nu va) liggande på vinden. Spel i sanslösa drivor med. Det var på den gamla goda tiden det!

De bli kanske värda pengar snart, när vi som var unga "då" börjar bli nostalgiska...

Link to comment
Share on other sites

Nej då var man väll inte riktigt medveten här heller.

Blev nyfiken på vad som fanns om Amiga på Internet och tydligen lever de starkt vidare även här.

http://www.amigau.com/aig/hardwarefaq.html

Hårdvara, program, spel och allt möjligt finns att köpa.

Windows program som gör att man kan koppla ihop en Windows PC och en Amiga.

Nätverkskort så man kan surfa med sin gamla Amiga.

Roligt att något i data världen lever vidare längre än 1 år.

Undra vad det är som är så speciellt med dom?

Lite roligt är ju att hela operativsystemet rymmer på en vanlig diskett och det är ju föregångare till "Windows"

Papperskorg, rullmenyer, kontrollpanel och hela köret finns med. :lol:

Drog igång programmet "Paint" i Amigan och det ser exakt ut som Windows standard redigerare som också heter Paint.

Roligt! hehehe Men jag ska inte bli någon "Amiganörd"

Det räcker med att jag redan är en "Mustangnörd"

Link to comment
Share on other sites

Commodore 128 är kult det med!

Det var en grymt bra speldator för den tiden och vi ödsla många timmar på det.

Säkert inte i närheten av det som ungarna lägger idag.

Min premiär dator var Comondore 20.

32kb internminne !!!!!!

Det var grejjer det!!

Föresten blev jag bjuden 1000kr för A2000 på blocket.

Fått 10 svar på 1 dygn.

Är det rätt pris eller ska man behålla av nostalgiska själ?

Link to comment
Share on other sites

Körde med Atari ( 500?). Köptes för 17-18 år sedan. Tillika en 17-tums PhilipsTV som fungerade som bildskärm. Kånkade mellan arbetsrummet och köket med den.

Datorn på lagret någonstans, TV:n fungerar fortfarande. Ska leta upp mitt gamla F15 fighter spel och se om jag kommer till målet nu!!

Inte tusan törs man slänga prylarna.

Tänk på barnbarnen om 20 år då "stofilen visar hur det var när jag var ung på glada 80-talet ( 1980 alltså))"!

:--

Link to comment
Share on other sites

Föresten blev jag bjuden 1000kr för A2000 på blocket.

Sätt ut den på tradera istället och _börja_ på 1000 bupp, om du nu ska sälja en så fin maskin. Sen lär du ju veta lite mer vad som sitter i maskinen; dom seriösare vill veta revisioner på moderkort, rom-versioner, expansionskort etc.

Link to comment
Share on other sites

Föresten blev jag bjuden 1000kr för A2000 på blocket.

Sätt ut den på tradera istället och _börja_ på 1000 bupp, om du nu ska sälja en så fin maskin. Sen lär du ju veta lite mer vad som sitter i maskinen; dom seriösare vill veta revisioner på moderkort, rom-versioner, expansionskort etc.

Bra tips tack!

Ja dom frågar faktiskt frågor jag inte har en aning om.

Några papper finns inte kvar tyvärr.

Hmm får se om jag kanske behåller av nostalgi skäl.

Vore skitkul att om ytterliggare 30år dra fram den igen och visa att "det var bättre förr" ;)

Har svårt att tänka mig att sån här datateknik skulle bli något man går till "Antikrundan" med och får svaret "för en sammlare är den värd sisådär 50.000" :--

Ändå var det lite banbrytande maskiner. Hemdatorns början kanske man kan säga...Commodore, Atari och Sinclaire hette väll dom som slogs om det på den tiden.

Link to comment
Share on other sites

En annan använder ju sin Amiga aktivt fortfarande.. Frustrationsnivån ligger på en mycket mer beskedlig nivå när man jobbar med dom här gamla burkarna jämfört med, tja, "nya" datorer. Men det är ju klart, ska man göra nåt som kräver lite mer processorkraft så får man ju ta PC'n till hjälp. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej på er alla nostalgi kompisar

Kul att se att det här ämnet dykt upp här, här har jag en liten kul länk som ni kanske gillar.

http://c64s.com/toplist/

Amigan var grejer det, kommer ihåg hur man sukta efter en sån och sen vart det en med allt möjligt till 1084S monitor hårddisk på 20mb som bullra så man trodde den skulle lyfta, undras hur man skulle tycka idag, måste ta in grejerna och provstart någon dag.

F/A 18 Interceptor vilket spel det var!

Och Test Drive 1 och 2 har ni tillägen till Test Drive 2 ? Muskel cars till exempel? Med Mustang Cobra GT500 där det står i beskrivningen i spelet något i still med att 428 motorn gör varje backe till ingenting att köra upp för om jag mins rätt.

På tal om Fler gamla datorer, så mins jag min första data.

Fick den i julklapp 1983 en Sinclair ZX spektrum 48k, kommer ihåg den dagen som igår den fungera nämligen inte, det var en stor besvikelse den dagen. Men fick en ny på garantin några dagar senare oj vad man vänta.

Sen hade man C64 och Amiga innan det vart PC. Men jag har sparat alla dom gamla väll! Man kanske skulle köpa på sig några till egentligen??

Undras hur dom här som har lagt ut Amiga simulatorer och även lyckats ladda över spel till PC:n har gjort? Hade en bra emulator förut och lite spel som försvunnit, måste leta igen.

Hittar ni någon bra emulator eller kul om dessa datorer så skriv här till oss nostalgiker.

Har en Centronics 779 Skrivare från 1979 vad tror ni om en sån? Finns det något musum som vill ha en sån tro eller är det något värde i den? Har 5 nya färgband till den oöppnade också, gick inte att köpa mindre än 6st från Inmac då jag skulle köpa nytt färgband till den 1989 *ler* har lyckats rädda den undan i många år nu, var en del här hemma som ville slänga den förut men nu mer är det tyst om det sen jag sa kanske något för ett data museum *ler*

Ja kul är det med dessa gamla nostalgi saker.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

http://www.emulator-zone.com/

Här finns det lite om allt möjligt.

På tal om museum så var jag med i en datorförening för ett tag sedan där vi höll på att bygga upp ett museum med gamla datorer. Dock så kände jag att det höll på att ta över hela mitt hem (30+ datorer med kringutrustning). Så jag sålde allt till föreningen för en symbolisk summa och sparade endast ett par Amigor.

Tänkte ägna lite mer tid och pengar till min Mustang. :-)

Jag menar, jag kan ju redan allt om datorer :--

så det är ingen sport. Bilar däremot.. Hehe.. 8)

Link to comment
Share on other sites

http://www.emulator-zone.com/

Här finns det lite om allt möjligt.

På tal om museum så var jag med i en datorförening för ett tag sedan där vi höll på att bygga upp ett museum med gamla datorer. Dock så kände jag att det höll på att ta över hela mitt hem (30+ datorer med kringutrustning). Så jag sålde allt till föreningen för en symbolisk summa och sparade endast ett par Amigor.

Tänkte ägna lite mer tid och pengar till min Mustang. :-)

Jag menar, jag kan ju redan allt om datorer :--

så det är ingen sport. Bilar däremot.. Hehe.. 8)

Hej Lazlo

Tack för din länk, ska ladda ner emulator och testa den.

Data föreningen du nämner råkar inte ha någon hemsida?

Skulle vara kul att se vad dom har.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Utvecklingen går väl bakåt?

På 80-talet så var Atarin ( och Amigan?) en enhet, allt inbyggt i tangentbordet.

Nu måste man ha en stor ful burk på bordet!

Tänk vad megabiten tar plats!

/Svedis

( vi får väl packa våra gammelburkar i Mussarna och drägla över dom på någon sommarträff?) :P

Link to comment
Share on other sites

Data föreningen du nämner råkar inte ha någon hemsida?

Skulle vara kul att se vad dom har.

Föreningen jag var med o startade http://www.gco.cc har nog inget officiellt museum, det var lite därför jag slutade, ingen orkade göra nånting.

Men kika in på den här sidan, här finns det grejjer: http://www.old-computers.com/museum/default.asp

Man kan ju bli fast i timmar på den sidan ju. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Hur som helst det var kul att få lite nostalgi men jag ser nog hellre frammåt.

Jag blev av med allt för 1000kr och det är bättre än att stå och damma i ett fläktrum!

Den bidrog till mitt motorbygge så pengarna kommer till nytta. :--

Men jag kommer nog kanske hålla ett öga på allt på internet och se vad som händer Amiga fronten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...