Larry March 6, 2003 Report March 6, 2003 Hej Mustangfreaks!!Tänkte renovera min 351c. Vet någon hur kamdrev samt drevet på vevaxeln är uppmärkt? Det måste ju hamna rätt så att man inte får en "topplockssallad" Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 6, 2003 Report March 6, 2003 Hej Larry. Det bör vara samma märkning som på 289-351W det finns stansade märken som skall stå mot varndra. Förövrigt så tror jag att det är samma Ovavsett Fordmotor. Citera
Mange March 6, 2003 Report March 6, 2003 Står det inget på kartongen för kamdrivningen? Tror också att det är samma för alla fordmotorer, dvs. att de stansade markeringarna ska vara mot varandra. Ett tips är ju annars att ställa motorn i TDC på 1:an och dra runt den så att alla cylindrar genomlöper sina takter och nockarna verkar vilja öppna ventilerna på rätt ställe. Citera
429SCJ-R March 15, 2003 Report March 15, 2003 Tänk också på att kammen är offsettad för en lägre effekt om du exempelvis har en från 72 och uppåt, köp en kamdrivning för en 70-71 istället (om nu så är fallet)JL Citera
NiklasW January 7, 2004 Report January 7, 2004 Tänk också på att kammen är offsettad för en lägre effekt om du exempelvis har en från 72 och uppåt, köp en kamdrivning för en 70-71 istället (om nu så är fallet)Hej jag ska också byta till ny kamdrivning samt vassare kam på min 351C från 1972 men...Vad menar du med att 72:ans kam är "offsetad för lägre effekt"?Och vad är det man vinner genom att köpa en kamdrivning till 70-71 351C? Vilken kamdrivning ska jag ha till den vassare kammen jag ska köpa? Citera
ht67 cmc 1502 January 9, 2004 Report January 9, 2004 Hej!Jag har en 351c från -72 med en mycket vass kam. För vass! Resultatet blir en orolig motor med dåligt bottenvrid. Den vaknar först vid ca 3500 rpm. Men då händer det i och för sig en hel del. Detta vet ni säkert redan men ändå...De som vet (mycket mer än jag) säger ju att för vass kam är det störta misstaget folk gör när de trimmar sin 351c.Ha de!/John Citera
429SCJ-R January 9, 2004 Report January 9, 2004 Tänk också på att kammen är offsettad för en lägre effekt om du exempelvis har en från 72 och uppåt, köp en kamdrivning för en 70-71 istället (om nu så är fallet)Hej jag ska också byta till ny kamdrivning samt vassare kam på min 351C från 1972 men...Vad menar du med att 72:ans kam är "offsetad för lägre effekt"?Och vad är det man vinner genom att köpa en kamdrivning till 70-71 351C? Vilken kamdrivning ska jag ha till den vassare kammen jag ska köpa?För att lättare kunna uppfylla kraven på avgasutsläpp så offsetade ford kammen 4 grader från och med 72 på cleveland, sedan var det enkelt för ägarna att köpa ett drev med flera offset positioner och på så sätt få öka effekten i motorn. Om du nu skall köpa en kam så köp ett komplett kit med kamdrivning, kam, lyftare, ventilfjädrar etc. Då får du direkt någonting som passar. med rätt justerad kamdrivning osv.Sådana här kit kostar strax under 500$ i USA.JL Citera
NiklasW January 10, 2004 Report January 10, 2004 Ok 429SCJ-R. Tack för svaret!Ps. Har du slängt spoilern? Citera
429SCJ-R January 10, 2004 Report January 10, 2004 Spoilern är fortfarande kvar och den är reserverad för dig, jag glömde att skicka med den i den föra leveransen till eskilstuna. Just nu är det inget på gång dit men jag skall troligtvis uppåt landet inom några veckor ock isåfall så tar jag med den till dig.JL Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.