Jump to content

växellåda mustang -91


Recommended Posts

har inte hört några siffror, men den håller nog för mera vridmoment än vad vi normalt trimmar dom till...

Det man ska tänka på är att bromsarna är helt klart undermåliga för trim, samma gäller väghållningen.

ett par subframeconnectors/riktigt bra fjädrar och stålomspunna bromsslangar och bättre belägg är ju en början.

Ska du sen seiöst bygga en snabb och bra bil så finns skivbromskitt att köpa, bear brakes 4-håls, eller 5-håls Cobra R, kostar dock en hel del pengar (2000dollar typ)

sen lär ju väghållningen förbättras ytterligare...typ bättre stötdämpare, nya bär och länkarmar bak, nya bussningar, Caster Camber plattor osv

När du sedan har monterat ett kompressorkit eller ett kitt från Trickflow så kan du börja tänka på att byta Växellåda, Drivaxlar och diffbromsen.

Jag har kostat på min bil över 60000kr och då har jag inte ens börjat med motorn än.....

:)

Link to comment
Share on other sites

Som Pernolf skriver så är det inte mycket lådan klarar.

Om det är Automat eller?

En AOD låda är bland de klenaste lådan Ford har satt på V8.

Bör inte lägga på mycket mer effekt än orginal.

En hel del måste bytas ut på AOD för det ska stå pall och det är en ganska saftig prislapp för det.

En T5 är klart bättre men inget skottsäkert

Link to comment
Share on other sites

Johan, det beror helt på vad du ska använda bilen till. T-5an är inte det första som ger upp. Jag hade mer än 60 repor på klistrad bana med slicks i fjor med min, och den är fortfarande fullt fungerande.

Om den är original till bilen och är märkt med 1352-199 så är den rated till 300 footpound. Du hittar detaljer om lådan här:

http://www.ddperformance.com/Trans%20ID%20chart.htm

Kör du sedan sönder så är det inte hela världen, de ska vara relativt enkla att uppgradera. G-force har tagit fram innanmäten som tål rejält med stryk. Det viktiga är att inte powershifta dem, och framför allt, skaffa en bra eftermarknadsshifter!! 2-3 är lätt att missa och kan kosta både övervarvningar och skrap i lådan...

/Jocke

Link to comment
Share on other sites

skärmarna som går runt bilen som är Grå/silver, skulle jag vilja lacka så bilen blir hel grön. Är det nån som gjort det? Har sett mussar från dom här årtalen med en färg endast, tillvekades det både med grå kant runt och enfärgade bilar eller bara med gråa kanter runt?

Link to comment
Share on other sites

Johan,

En bra site som hanterar alla FOX GTmodellerna från 1982 till 1993 är:

http://www.mustanggt.org/main.htm

Där ser du skillnaderna mellan årsmodellerna, door tag decoders, tillverkningsdata osv.

Personligen skulle jag låta bli att måla den nertill så länge den frisk i den grå färgen. Men, det är ju en smaksak...

Här är ett utdrag från texten om 1991 års färgoptions:

"Four new paint colors for ‘91 GTs were introduced: Medium Titanium Clearcoat Metallic, Titanium Frost Clearcoat Metallic, Deep Emerald Green Clearcoat Metallic (all 3 with Titanium lower accent treatment) and Medium Red. The following paint colors carried over from ‘90: Wild Strawberry Metallic, Twilight Blue Metallic, Ultra Blue Metallic (all of these available with the Titanium lower accent treatment), Black Clearcoat, Oxford White and Bright Red. "

mvh

jocke

Link to comment
Share on other sites

No worries, jag skrev ju tidigare att det finns en del information bland medlemmarna på forumet... :D

Jag har en uppsättning nästan nya stötdämpare till salu om du är intresserad. De har gått max 500 mil, förmodligen bara hälften...

Gabriel Red Ryder VST tror jag de heter, hör av dig om du är intresserad.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...