Jump to content

Svarvning av bromsskivor


Recommended Posts

Har problem med att det vibrerar en hel del när jag bromsar och tror det är skivorna som har blivit vinna, löser det problemet om man svarvar dom tror ni, läste nämligen detta på nån sida: "Går inte att svarva bort vibrationerna helt. Det försvinner temporärt men defekten ligger inne i metallen så det kommer aldrig bli riktigt bra." Stämmer detta? Och går det att svarva skivor när dom är ventilerade som mina?

Har ett par liknande skivor som på bilden.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Ska väl inte vara några problem att svarva dom. Bara man sätter upp dom på lagerbanorna om det är skivor med navet i eller på en riktig dubb om det är navlöst. Kolla bara vad minsta tjocklek på skivan är, sista gången jag svarvade mina egna låg dom ca 1mm under minimimått - höll en vecka ungefär. Brukar gå att få väck mer eller mindre all vibration, småvibrationer kan dock komma från bakskivorna. Känns ju mycket mindre.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nu kollat upp skivorna, men dom är nästan helt spikraka (kollat med klocka) både i fram och bak. Så vad fasen kan det vara som får bilen att skaka när man bromsar?

Broms klossarna i fram är som nya, men i bak är dom på gränsen ca 4-6 mm kvar. Men det borde ju inte bero på att det skakar? Och allt sitter som det ska.

I låga hastigheter skakar det mest i ratten, och i högre i hela bilen. Kan det va nått med huvudcylindern?

Mvh. Mattias

Link to comment
Share on other sites

Ofasen, så då vibrerade/skakade bilen när han bromsade?

Har faktiskt problem med att bilen också skakar lite när jag håller 90-100km/h men skakar ingenting över och under dom hastigheterna. Så kan kanske vara dom då. Hur kan man se ifall dom är slut då?

En sådan här du menar alltså?

Link to comment
Share on other sites

Exakt den är det!

En får sitta i bilen och svänga lite fram och tillbaka och du får ligga under och spana om den glappar. (passa skallen bara) :)

Lyft inte upp bilen eftersom det är bra om däcken har friktion mot underlaget så det blir en stor kraft mot leden

Prova först hålla med handen över leden så kanske det känns.

Eller lyft på damasken och titta

Link to comment
Share on other sites

Garanterat bromsskivorna fram som är lite vinna,då får du det fenomenet har du ochså en styrled som är glapp så förstärks vibbrationen men är det bara en styrled som är glapp så blir det inte någon större vibbraton.Börja med att svarva eller köp två nya bromskivor och belägg fram.

Link to comment
Share on other sites

Okej tackar, ska kolla lite närmare på den leden.

Bromsskivorna i fram är inte vinna någonting, helt spikraka, va bara nån hundradels mm skeva har jag för mig när vi kollade dom, och beläggen ifram såg som nya ut.

I USA på ett forum säger dom att det kan hjälpa att kolla "alignment" alltså en hjulinställning då va? och så säger dom att de kan bero på kardanaxeln också, att det ska sitta några vikter på den, som kan ha lossnat, även att fälgarna kan vara vinna.

Blir mycket att kolla upp nu...

Link to comment
Share on other sites

Okej tackar, ska kolla lite närmare på den leden.

Bromsskivorna i fram är inte vinna någonting, helt spikraka, va bara nån hundradels mm skeva har jag för mig när vi kollade dom, och beläggen ifram såg som nya ut.

I USA på ett forum säger dom att det kan hjälpa att kolla "alignment" alltså en hjulinställning då va? och så säger dom att de kan bero på kardanaxeln också, att det ska sitta några vikter på den, som kan ha lossnat, även att fälgarna kan vara vinna.

Blir mycket att kolla upp nu...

Om det är kardanen så märker du skillnad på om du belastar den eller ej, dvs vid gaspådrag. Samma om ett knutkors är på g. Om det bara vibrerar när du bromsar så har det med stor sannolikhet med bromsar och/eller framvagn att göra. Fälgar blir regel inte skeva så länge du inte kört in i något, men du kan få obalans om en vikt fallit bort. Dock kommer du då att uppleva obalans stort sett hela tiden, inte bara när du bromsar.

Det är inte så att du har eller har haft någon sorts läckage som hamlat på skivorna? I så fall kan du få en ojämn bromsverkan som säkert kan upplevas som vibrationer vid inbromsning. Men, eftersom du skriver att du även har obalans i vissa hastigheter utan inbromsning så skulle jag kollat över alla länkar och bussningar i framvagnen. E dessa dåliga så behöver förmodligen bussningarna i bakvagnen bytas med. Sätt bilen på ballbockar och sätt sedan en domkraft under framhjulet så kan du kolla efter glapp när du hissar och sänker. Ett litet spett eller kofot kan också vara till nytta.

Köp hem ett kit polyurethanbussningar till bilen så sommer du garanterat att få en helt ny körupplevelse.

Ja, "front end alignment" är framvagnsinställning.

Lycka till!

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Nopp inte något läckage, har även sprutat på bräkleen rengörning på skivorna. Det är nog som du säger ang. bussningarna, antagligen dom som är slut. En annan på StangNet forumet hävdar att det är mina coil-overs stötdämpare som är slut.

"A stiff spring can overheat your shocks, making the seals wear out faster. They are probably rebuildable if they are a good brand, so you should probably get that done, to match your springs. Without shock absorbers, your tire would bounce down the road at speed, like a basketball. That gives you the shaking feeling. The fact that you feel the shaking at high speed even when not braking is what tells me it is the shocks, not the brakes."

Här kommer en bild jag tog innan idag när jag skulle byta pinnbulten som gått av...

Link to comment
Share on other sites

Hej Steeda cmc 1746

Tror det är skivorna, som du beskriver felet.

Blir det värre när bromsarna är riktigt varma?

Har haft bilar med dåliga leder både här och där i framvagnen och dåliga dämpare men alldrig varit med om att det börjat skaka mer vid bromsning då. Däremot skeva fälgar kan vara lurigt innan man kommer på att det är dom, men då brukar det oxå kännas bara man kör.

Skulle jag vara dig skulle jag köra på den billiga varianten och börja med att svarva skivorna.

För dom du har ser ut att kosta några kronor.

Om det nu inte är så att dom blir värre när dom blir riktigt varma, då skulle jag först prova nya skivor.

Innan du lägger ut massa pengar på nya dämpare m.m

Har oxå hört om skivor som har varit fel i metalen och sen inte fungerat när dom blivit varma vid bankörning tex trots svarvning.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Hej Steeda cmc 1746

Tror det är skivorna, som du beskriver felet.

Blir det värre när bromsarna är riktigt varma?

Har haft bilar med dåliga leder både här och där i framvagnen och dåliga dämpare men alldrig varit med om att det börjat skaka mer vid bromsning då. Däremot skeva fälgar kan vara lurigt innan man kommer på att det är dom, men då brukar det oxå kännas bara man kör.

Skulle jag vara dig skulle jag köra på den billiga varianten och börja med att svarva skivorna.

För dom du har ser ut att kosta några kronor.

Om det nu inte är så att dom blir värre när dom blir riktigt varma, då skulle jag först prova nya skivor.

Innan du lägger ut massa pengar på nya dämpare m.m

Har oxå hört om skivor som har varit fel i metalen och sen inte fungerat när dom blivit varma vid bankörning tex trots svarvning.

Mvh

MrV8

Du kanske har rätt, får se hur jag gör. Framvagns inställning är nog inget att tänka på ändå för jag har inga caster camber plates på fjäderbenen, och efter som den är sänkt kan man aldrig då det bra utan sådanna va jag har hört.

Link to comment
Share on other sites

Har mycket svårt att tro att dämparna skulle ha något med det här att göra, utan att veta i detlaj vad som är ändrat på din bil. Är det ett färdigt coilover-koncept du köpt, eller något du pysslat ihopa sjäv? Jag förstår iofs vad han menar,men våra vägar är inte som amerikanernas. Har just kommit hem efter 350 mils körning i USA, och vägarna over there är ofta faktiskt sämre än här, trot eller ej...

Börja med bussningarna, ett kit från Energy Suspension kommer att göra susen! :D

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Har mycket svårt att tro att dämparna skulle ha något med det här att göra, utan att veta i detlaj vad som är ändrat på din bil. Är det ett färdigt coilover-koncept du köpt, eller något du pysslat ihopa sjäv? Jag förstår iofs vad han menar,men våra vägar är inte som amerikanernas. Har just kommit hem efter 350 mils körning i USA, och vägarna over there är ofta faktiskt sämre än här, trot eller ej...

Börja med bussningarna, ett kit från Energy Suspension kommer att göra susen! :D

mvh

Jocke

Allt satt på när jag köpte bilen från USA, dom större bromsarna, coilover, fälgarna mm..

Får se hur jag ska göra, antingen svarva skivorna ändå, eller byta ut bussningar som du säger.

Link to comment
Share on other sites

har du kollat så däcken inte är obalans på?

hade du samma problem i höstas inan du ställde av den för vintern?

har du kollat att framvagnen står rätt?

Caster/camber plattor finns ju garanterat hemma på hyllan hos nån firma här i Sverige.

en framvagnsinställning är ju inte bortkastade pengar heller, då däcken äts upp ganska så fort om det står mycket fel...

händer det bara vid kraftig inbromsning samt vid 90-100km/h?

Link to comment
Share on other sites

har du kollat så däcken inte är obalans på?

hade du samma problem i höstas inan du ställde av den för vintern?

har du kollat att framvagnen står rätt?

Caster/camber plattor finns ju garanterat hemma på hyllan hos nån firma här i Sverige.

en framvagnsinställning är ju inte bortkastade pengar heller, då däcken äts upp ganska så fort om det står mycket fel...

händer det bara vid kraftig inbromsning samt vid 90-100km/h?

Ja skakning i bilen när jag bromsar har varit så länge jag ägt bilen.

Det skakar lite i ratten när man kör lungt och bromsar, när jag kör snabbare 90-100 kmh så skakar det i hela bilen, men skakar ju som sagt även lite i bilen då ändå utan att jag bromsar, men mer när jag bromsar.

Ja caster/camber plattor är nog inga problem att få tag i, men har ingen lust å slänga ut massa mer pengar på den, å framvagns inställning är väll ingen idé om jag inte har dom dära plattorna. Däcken har ungefär hälften kvar av mönstret och är jämt slitna, så tror det är rätt så bra inställt.

Link to comment
Share on other sites

Har du möjlighet att skifta fram och bakdäck, bara för att utesluta skeva fälgar och dåliga däck. Har hört talas om att däck kan ha "löst" gummi innuti som kan ge konstiga vibrationer. Bara en tanke.

M.v.h.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...