MrTurbo_1645 Posted April 14, 2006 Report Posted April 14, 2006 Jag bygger ju på en 351w och har knåpat ihop lite olika godsaker i motorn. Men undrar nu hur jag får fram vad för kompression det blir. Vet att förbränningsrummen är 60cc (+/- nån cc) men hur vet jag vad bottendelen ger? Använt mig av flattopkolvar från KB, men deckhöjden gör väl skillnad på kompen med vad? Och som bonus kan jag ju fråga vad som rekomenderas i komp och vad ni kör med också... Quote
ht67 cmc 1502 Posted April 14, 2006 Report Posted April 14, 2006 Jag har Federal Mogul kolvar med Edelbrocks Performer RPM (60 cc) toppar på min 351W. 9,7:1.Men du gillar väl att överladda? Funderar du på kompressor så bör man väl ha lite lägre komp?Jag tror det anges när man köper kolvarna vilken komp det blir. Med 60 cc och flat top på 6.5 cc så får du enligt KB, 10.8:1. Quote
Ingo Posted April 15, 2006 Report Posted April 15, 2006 Eftersom man numera mest kör med höglyftande rullkammar så behöver man inte lika mycket komp som förr,enligt en motorbyggare jag pratat med..,kring 9,5:1 räknar man med ska räcka,och då klara man även något sämre besinkvalitet som vissa "miljövurmare"hotat med. Quote
MrTurbo_1645 Posted April 15, 2006 Author Report Posted April 15, 2006 Tack för svaren! Blir inget överladd på denna motor, det får bli senare, då helst på en 5,0 iofs. Om det stämmer med 10,8 så känns det relativt "lagom" på något sätt då jag kommer köra med originalkolvar till att börja med, kan bli nån rullhistoria senare men fortfarande rätt snälla grejer. Satsar inte på några värstinggrejer så utan en relatvit normal (vad är normalt?), småtrimmad motor. Hoppas landa runt 300hkr, kan d va realistiskt? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.