Jump to content

Vad tankar ni för soppa?


Jocce

Recommended Posts

Kör V8 (Tysk, BMW 540) idag, och är extremt nära att införskaffa en Mustang GT istället.

Vad tankar ni för soppa, och märker ni nån skillnad om ni tankar 98 oktan istället för 95?

Eller kanske ni går "all the way" och kör Shells 99 oktaniga V-Power?

Själv kör jag alltid BMW:n med 98 oktan, pga att jag märker det, dels lite i att den blir lite "piggare" (kanske bara inbillning) men att den drar lite mindre bensin också (ungefär så att det tar ut mellan priset)

Har inte provat V-Power i den, men känns inte som det är värt pengarna...

/Jocce

Link to comment
Share on other sites

Tankade min 05:a med både 98 och 95 (provade aldrig V-power) - märkte liten skillnad att den var piggare på 98 oktan, kollade aldrig förbrukningen tyvärr.

Har provat V-power i andra bilar, Audi 2,7 Biturbo, ingen märkbar skillnad med V-power, men på en SAAB 9000 Aero så blir det otroligt mycket bättre effekt och den drar mindre bensin, kör lätt på 0,65 vid landsvägskärning !? Generellt går båda dessa bilar bättre och snålare på 98 i stället för 95. På SAAB'en lönar det sig att köra på högre oktan (även V-power).

Dock är det ju lätt att man gasar extra och då drar den ju knappast mindre :)

Kan bara konstatera att det är beroende på motortyp och kanske även individuellt på bilens allmänna "kondition" i de enkla prov som jag gjort.

Link to comment
Share on other sites

ÄR det inte så att bilarna är inställda för att gå på ett visst bränsle. Kör man V-bränsle får man "koda om". Tror dom flesta är inställda för att gå på 95. Men i USA är dom väl inställda på lägre ändå väl?

Link to comment
Share on other sites

ÄR det inte så att bilarna är inställda för att gå på ett visst bränsle. Kör man V-bränsle får man "koda om". Tror dom flesta är inställda för att gå på 95. Men i USA är dom väl inställda på lägre ändå väl?

De flesta bilar i dag har automatiska knacksensorer (= sensorer som läser av hur hård komprission bensinen tål = oktantalet), vilket gör att man kan köra på ganska varierande soppa.

Min BMW är godkänd från 92 oktan och uppåt.

Det är just detta många Chiptrimmare jobbar med, att de optimerar bilen för t.ex. 98 oktan, och då får man ut av det hela att bilen både går snålare och får ett par extra hk.

Så, min fråga är väl hur pass bra knacksensorerna är i Mustangen, om man skall ställa den på teknisk basis :)

/Jocce

Link to comment
Share on other sites

Jag kör V-power eller 98 beroende på vad som finns närmast när tanken är tom. Mest blir det V-Power. De örena som skiljer i pris gör ingen större skillnad anser jag, om det rör sig om några hundringar per år kanske. Iofs vet jag inte vad bensinen kostar hos er.

Tror INGEN bil avsedd för bensin bara är att köra på E85 (antar att det e vad som menas) utan att någon form av modifikation behövs för att bilen skall gå bra. Visst, allt går ju men vissa krav får man ju ha. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag kör V-power eller 98 beroende på vad som finns närmast när tanken är tom. Mest blir det V-Power. De örena som skiljer i pris gör ingen större skillnad anser jag, om det rör sig om några hundringar per år kanske. Iofs vet jag inte vad bensinen kostar hos er.

Tror INGEN bil avsedd för bensin bara är att köra på E85 (antar att det e vad som menas) utan att någon form av modifikation behövs för att bilen skall gå bra. Visst, allt går ju men vissa krav får man ju ha. ;)

Vad har du för prisskillnad på V-Power mot 98 oktan?

Skillnaden mellan 95 oktan och 98 oktan är ca 30 öre, dock inte koll på hur mycket dyrare V-Power är.

/Jocce

Link to comment
Share on other sites

Hörde av en kompis som jobbar med motorer att man ser framtida problem med bilar som tankas på alldeles för hög halt av etanol och inte är gjorda för detta.

Blocket var helt rött på insidan och oljan för en högrehalt av etanol och måste köras riktigt varm för att dunsta(lagerskador)

Var försiktiga

Mvh Robban :!:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Personligen tycker jag inte det är någon skillnad på 95 eller 98 på en suggmotor prestanda mässigt om den inte spikar på 95 vill säga.

Men det är min åsikt om det hela, tror inte alla håller med om det.

Har provat när jag köpte min Mustang några tankar 95 och märkte då ingen effekt skillnad mer än att den ville spika lite väll lätt både på låga varv typ 1500rpm och uppförsbake med medel belastning och höga varv när man gasa på mycket. Så nu mer kör jag på 98 oktan. Men det är en 96:a med eventullt något pillrat i datan har inte kontrolerat det, men tror att den egentligen ska kuna gå på 95.

Här 2 länkar till sida om etanol för er som inte hittat dom ännu.

http://www.etanol.nu/

http://www.cbmma.net/etanol/

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...