Jump to content

Hur mycket olja går det i en T5 växellåda?


Recommended Posts

Alla T-5 behöver 3 quarts enligt erfarenhet och den dokumentation som jag har. Rekommenderar Redline D4 ATF som gjorde underverk för mig, och rekommenderas av ledande växellådsbyggare som t.ex Bob Hanlon.

2 quarts brukar vara tillräckligt för 8.8 bakaxel. Jag kör själv med endast 1 quart, men jag har inget behov av olja i rören eftersom jag kör med C-c-clip eliminatorer med kapslade lager, till skillnad från originaluppsättningen med öppna lager och packboxar. Använder Redline Lightweight Shockproof gear oil i bakaxeln.

Säg till om du undrar över något.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Jag körde med nån annan ATF, tror det var nåt från Castrol. Jag hade lite småstrul med lådan ibland, den var inte svårväxlad, men inte heller så "smooth" som jag önskade. Efter oljebytet blev den som ny. Har hört om andra som upplevt samma. Att välja nåt annat än ATF är nog inte så bra (har dock all dokumentation och böcker i garaget), och jag rekommenderar iaf Redlines D4.

När det gäller hållbarhet; det skulle vara att den håller bättre i så fall. Har fullt förtroende för den info jag fått från Bob Hanlon. Kolla gärna på hans hemsida: www.hanlonmotorsports.com

Han rekommenderar för övrigt 2.75 qt i T5 och 3 i 3550/TKO. men köp 3 qt så klarar du dig.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

OK, redline it is!

Tycker mig känna igen, "inte svårväxlad men inte så smooth som jag önskar". Har inte den blekaste om vad det är för olja i nu, men det ska bli väldigt intressant o se vad ett byte kan göra..

Ska nog köra på Deras shockproof i bakaxeln också.. Enligt denna http://www.redlineoil.com/whitePaper/11.pdf så verkar den ju ruskigt bra, även om man kanske får ta det med en liten nypa salt.

Sedan får man väl beställa en shifter också.. Ska ju tydligen göra en hel del.

Lägger till hanlon i favoriter.. Tror jag varit där o kikat förut.

han länkar till pro 5.0 shifter, hur står sig t.ex steedas tri ax (eller va den nu heter) mot denna? tänkte då på att steedas kanske är lite lättare att få tag på här i sverige, pernolf då t.ex..

Tackar igen!

mvh /Peter

Link to comment
Share on other sites

Ahhh, du MÅSTE byta shifter!! :D

Har bara hört gott om Steedas Tri-Ax, men jag har aldrig provat den själv.

Jag kör med en Hurst, som funkar bra för mig. Pro-50 hade jag nog köpt själv om jag stått med en original idag.

Oljebyte i lådan rekommenderas varje år, så du kommer säkert att uppleva en stor skillnad. Vänta inte med att skaffa shifter.

En annan bra site om lådor har www.ddperformance.com

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

ingen fara det är planerat, har bara inte kommit mig för ännu.. :D

(köpte bilen i höstas/sensommar)

Är lite lat av mig, fick hem coatade longtube headers för ett par veckor sedan samt ställbara gasdämpare.. ligger fortfarande i hallen o skräpar. :oops: Skall dock dit snarast då jag har en sambo som inte alls tycker dessa skönheter passar inomhus.. fruntimmer!?! :-|

inte så blodigt pris på Pro 5.0

http://www.latemodelrestoration.com/iww ... 1&comp=LRS

Link to comment
Share on other sites

ingen fara det är planerat, har bara inte kommit mig för ännu.. :D

(köpte bilen i höstas/sensommar)

Är lite lat av mig, fick hem coatade longtube headers för ett par veckor sedan samt ställbara gasdämpare.. ligger fortfarande i hallen o skräpar. :oops: Skall dock dit snarast då jag har en sambo som inte alls tycker dessa skönheter passar inomhus.. fruntimmer!?! :-|

inte så blodigt pris på Pro 5.0

http://www.latemodelrestoration.com/iww ... 1&comp=LRS

Men, då har du ju haft hela vintern på dig att byta shifter... :D

Kvinnor.... hade det varit designade blomkrukor eller nåt annat skit som såg ut exakt som ett par coatade headers så hade du säkert fått ha dem i sovrummet! ;)

Shifters brukar kosta ungefär samma på de flesta ställen.

Mina nya Hedman long tubes ligger vid sidan av bilen, måste försöka hitta ett sätt att få tillbaka startmotorn efter det att jag monterat Lakewood SFI bellhousing och headersen, det verkar bli trångt... Får förmodligen lyfta motorn. Är jäkligt sugen på att se vad vinter och vårprojekten gör för skillnad på banan. Premiäröppning för säsongen i dag på MECA raceway, och jag har säkert 50-100 timmar kvar innan jag har bilen körklar... surt. Kunde dock inte gjort det annorlunda, kom hem me 70 kg delar för en vecka sedan...

mvh

Jocke, som fortfarande har jetlag...

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Lyfter nu en gammal tråd...

Jag har tänkt byta olja i både växellåda och bakaxel nu i vinter men jag undrar om man kan hälla något i växellådan för att rengöra den från gammal olja?

Diesel, bensin, avfettning ?!

Hälla i, köra runt, tömma ut, fylla på ny fin olja.

Hade tänkt mig det förfarandet. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog å det bestämdaste avråda från att köra i nåt annat än ATF i rengöringssyfte. Vill du göra verkligt rent så plocka isär den. Men vad är det du vill göra rent från? Ifall du skrapat drev så MÅSTE du ta isär den för att göra rent om det är spånen du oroar dig för. Om du skulle hälla i nåt annat så kommer du aldrig att få ut allt igen, och förmodligen förstöra lådan på köpet. Plocka istället ut pluggarna, och luta ev bilen om du verkligen vill få ut så mycket som möjligt (jag förmodar att lådan sitter på plats??). Fyll därefter i den olja du vill använda.

Det är min högst privata åsikt, och det är möjligt att jag har fel...

Annars är det inte nåt större meck att få ner lådan från bilen:

Kardan, crossmember, 4 bultar i bellhousingen, och några kontakter. Glöm inte shiftern... :D

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Lyfter nu en gammal tråd...

Jag har tänkt byta olja i både växellåda och bakaxel nu i vinter men jag undrar om man kan hälla något i växellådan för att rengöra den från gammal olja?

Diesel, bensin, avfettning ?!

Hälla i, köra runt, tömma ut, fylla på ny fin olja.

Hade tänkt mig det förfarandet. :)

Har alltid gjort rent prylarna med diesel eller kristallolja

i stort sätt samma sak

Funkar kanon finns säkert mindre kladdigare saker att använda tyckte jag se i ett annat inlägg av Per B men till vardags duger dieseln bra ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog å det bestämdaste avråda från att köra i nåt annat än ATF i rengöringssyfte. Vill du göra verkligt rent så plocka isär den. Men vad är det du vill göra rent från? Ifall du skrapat drev så MÅSTE du ta isär den för att göra rent om det är spånen du oroar dig för. Om du skulle hälla i nåt annat så kommer du aldrig att få ut allt igen, och förmodligen förstöra lådan på köpet. Plocka istället ut pluggarna, och luta ev bilen om du verkligen vill få ut så mycket som möjligt (jag förmodar att lådan sitter på plats??). Fyll därefter i den olja du vill använda.

Det är min högst privata åsikt, och det är möjligt att jag har fel...

Annars är det inte nåt större meck att få ner lådan från bilen:

Kardan, crossmember, 4 bultar i bellhousingen, och några kontakter. Glöm inte shiftern... :D

mvh

Jocke

Okej okej...

Nej lådan är hel och fungerar perfekt, tänkte bara så ingen gammal olja finns kvar i lådan när man ska fylla på ny. :D

Angående lådan så kanske man skulle ta ner den, ser nu när bilen stått i garaget en längre tid att den fuktar olja kring utgående axel.

Är detta vanligt när den står länge?

Finns den nån packningssats att köpa för att åtgärda detta?

Helst i sverige så det inte tar 20 år att få grejerna! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog å det bestämdaste avråda från att köra i nåt annat än ATF i rengöringssyfte. Vill du göra verkligt rent så plocka isär den. Men vad är det du vill göra rent från? Ifall du skrapat drev så MÅSTE du ta isär den för att göra rent om det är spånen du oroar dig för. Om du skulle hälla i nåt annat så kommer du aldrig att få ut allt igen, och förmodligen förstöra lådan på köpet. Plocka istället ut pluggarna, och luta ev bilen om du verkligen vill få ut så mycket som möjligt (jag förmodar att lådan sitter på plats??). Fyll därefter i den olja du vill använda.

Det är min högst privata åsikt, och det är möjligt att jag har fel...

Annars är det inte nåt större meck att få ner lådan från bilen:

Kardan, crossmember, 4 bultar i bellhousingen, och några kontakter. Glöm inte shiftern... :D

mvh

Jocke

Okej okej...

Nej lådan är hel och fungerar perfekt, tänkte bara så ingen gammal olja finns kvar i lådan när man ska fylla på ny. :D

Angående lådan så kanske man skulle ta ner den, ser nu när bilen stått i garaget en längre tid att den fuktar olja kring utgående axel.

Är detta vanligt när den står länge?

Finns den nån packningssats att köpa för att åtgärda detta?

Helst i sverige så det inte tar 20 år att få grejerna! :roll:

Det sitter en packbox i slutet av struten, ut mot yoken. Hittar du nån rörbit eller hylsa som passar precis på packboxen så kan du nog banka in den med lådan på plats i bilen. I gummidelen av packboxen sitter det ett litet "skvallerhål", torka rent och se om det är därifrån som oljan kommer. Om allt är friskt så ska det normalt inte komma någon olja där.

Du kan ju kolla med Grufman om han kan få tag på packboxen här hemma. Jag köpte min som reservdel på Ford i USA.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog å det bestämdaste avråda från att köra i nåt annat än ATF i rengöringssyfte. Vill du göra verkligt rent så plocka isär den. Men vad är det du vill göra rent från? Ifall du skrapat drev så MÅSTE du ta isär den för att göra rent om det är spånen du oroar dig för. Om du skulle hälla i nåt annat så kommer du aldrig att få ut allt igen, och förmodligen förstöra lådan på köpet. Plocka istället ut pluggarna, och luta ev bilen om du verkligen vill få ut så mycket som möjligt (jag förmodar att lådan sitter på plats??). Fyll därefter i den olja du vill använda.

Det är min högst privata åsikt, och det är möjligt att jag har fel...

Annars är det inte nåt större meck att få ner lådan från bilen:

Kardan, crossmember, 4 bultar i bellhousingen, och några kontakter. Glöm inte shiftern... :D

mvh

Jocke

Okej okej...

Nej lådan är hel och fungerar perfekt, tänkte bara så ingen gammal olja finns kvar i lådan när man ska fylla på ny. :D

Angående lådan så kanske man skulle ta ner den, ser nu när bilen stått i garaget en längre tid att den fuktar olja kring utgående axel.

Är detta vanligt när den står länge?

Finns den nån packningssats att köpa för att åtgärda detta?

Helst i sverige så det inte tar 20 år att få grejerna! :roll:

Det sitter en packbox i slutet av struten, ut mot yoken. Hittar du nån rörbit eller hylsa som passar precis på packboxen så kan du nog banka in den med lådan på plats i bilen. I gummidelen av packboxen sitter det ett litet "skvallerhål", torka rent och se om det är därifrån som oljan kommer. Om allt är friskt så ska det normalt inte komma någon olja där.

Du kan ju kolla med Grufman om han kan få tag på packboxen här hemma. Jag köpte min som reservdel på Ford i USA.

mvh

Jocke

Okej, jag ska torka ordentligt så man ser exakt vars det kommer ifrån!

Olja då? Vad jag har kommit fram till är detta:

Växellåda: Redline D4

Bakaxel: Redline Lightweight Shockproof, Ska man sätta i nån tillsats i den oljan?

Motor: Jag kör Shell Helix Plus 10w/40, det är en semisyntet olja och fungerar bra. Har ni andra något bra tips på olja?

Link to comment
Share on other sites

ATF D4 är perfekt till lådan.

Vilken olja du väljer till bakaxeln beror nog lite på ifall du tänker jaga 100-delar eller vill slippa byta alltför ofta. Jag valde lightweight shockproof för att jag vill ha nåt med lite friktion men med bra skydd. Min bil går kanske 25 mil på ett år, men merparten av det är under full belastning. Om du fortfarande har limited slip diff så skulle jag nog försöka få i en flaska knäppolja, men det beror mycket på vilket skick ditt diskpaket i diffen har.

Motorolja är nog en smaksak. Jag kör själv med helsyntet, Castrol Magnatec, men det gör å andra sidan min far i sin Merca turbodiesel med :D

Redlines motoroljor håller säkert minst lika bra kvalitet som deras övriga, men att betala över 200kr/ liter är nog overkill. Personligen kommer jag nog att prova Castrol Edge under 2007 om det inte dyker upp nån som vill sponsra med Redline eller Royal Purple eller liknande. ;)

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Har för mej att jag hört att man inte skall använda RedLine i Tremec. Vet inte säkert, vet inte varför, men jag tror att jag har låtit mej bli informerad angående detta nånstans. Kan vara bulla o. båg. Har inget vattentätt...

Varför tror jag det?

Ingen aning?

Tremec rekomenderar ATF Dextron III till sina lådor...

Så väljer man en olja som uppfyller det ska det väl inte vara några probs?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ska nu byta olja i bakaxeln!

Vet att det ska vara 75w140 helsyntet MEN måste man använda sk. knäppolja?

Vet att mitt diffpaket är lite slitet och gör inte knäppoljan "friktionsmodifierare" etc. att det blir mindre friktion mellan lamellerna?

Om man inte tillsätter denna tillsats kan man då få tillbaka lite prestanda i axeln? Eller bränner man upp lamellerna efter ett tag?

Link to comment
Share on other sites

Alla T-5 behöver 3 quarts enligt erfarenhet och den dokumentation som jag har. Rekommenderar Redline D4 ATF som gjorde underverk för mig, och rekommenderas av ledande växellådsbyggare som t.ex Bob Hanlon.

2 quarts brukar vara tillräckligt för 8.8 bakaxel. Jag kör själv med endast 1 quart, men jag har inget behov av olja i rören eftersom jag kör med C-c-clip eliminatorer med kapslade lager, till skillnad från originaluppsättningen med öppna lager och packboxar. Använder Redline Lightweight Shockproof gear oil i bakaxeln.

Säg till om du undrar över något.

mvh

Jocke

Kör du med Shockproof-blandning i D4-oljan?
Link to comment
Share on other sites

Angående knäppoljan - jag bytte min utväxling och passade på att knöla i nya lameller och diskar i min diff för några år sen. Jag la då helt enkelt lamellerna i ren bakaxelolja så dom fick suga åt sig. Senare när jag backade ur garaget så knakade det rätt bra i diffen innan den blandade oljan med tillsats hade nått diffpacken. Det är min erfarenhet med nya lameller. Vissa oljor har väl tillsats för just lamelldiffar från början annars finns ju flaskan att köpa. Har även läst nånstans att man minskar livslängden rätt bra genom att köra utan, men man läser så mycket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...