Jump to content

Klockan går gör fort ! Elfel ?

snickeri

Recommended Posts

Enligt brochurer från tiden när den var nya, är den självreglerande. När man korrigerar tiden ett antal gånger justerar man samtidigt hastigheten. Om den till exempel visar för mycket, vridar man den tillbaka till rätt tid och då ska den går liten långsamare. Visar den då för liten efter några dagar, då vridar man upp den och då går den liten fortare. Efter ett antal justeringar ska den visar tiden korrekt.

Hur bra principen fungerar och om den fortfarende gör den vet jag inte.

Hej.

Det finns två typer av Rally Pac klockor.

Den äldre är en kloka som har en sekundvisare som stegar fram och en senare variant där sekundvisaren går med en konstant hastighet.

Det tidigare uret har en elektromekanisk urverk. Det innebär att den har en spole som drar upp ett mekaniskt urverk ca varannan minut och det urverket går att ”rucka” (urmakares uttryck) justera.

Det stämmer som Arjan beskriver att det går att justera med hjälp av att ställa tiden. Men denna justering går endast att göra när elektromagneten drar = drar upp klockan, en mycket mycket kort tid för annars skulle man inte kunna ställa tiden utan att ändra urets hastighet. Tiden bakåt = långsammare fart på uret. Tiden framåt = snabbare fart på uret.

Ett tips. Lyssna på uret när det tickar till med ett kraftigare tickljud än klockan eget tickande ljud. Mät tiden mellan varje uppdrag så att du vet hur lång tid det är emellan tillslagen. När det är ca 5-10 sek. kvar innan det ska dras upp, så vrider du timvisaren hela tiden åt det håll som du vill förändra tiden.

Det senare urverket vet jag inget om men jag tror att det är ett Qvartz ur.

Lycka till.

CMC 1507 Lennart