Jump to content

Koppling problem


Our Pony

Recommended Posts

Hej Danne

titta igenom mina kvitton från USA.

Min har ju rullat en del troligen mer än dom flesta Mustnager 96:or här i Sverige.

Och där står det att föra ägaren byte koplingen vid 92384 miles.

Hur långt har din gått?

förra ägaren betala då 323 dollar för ett Clutch pack

och allt som allt med repration 679 dollar.

Står även att föra ägaren klagga lite på ljud från gamla koplingen vilket jag tycker man hör i vissa lägen från den som sitte i nu med. Speciellt på tomgång utan belastning kan det ticka lite om koplingen. ibland men så frikoplar man och kopplar in igen och då kan det vara tyst.

Har ni hört några sådana ljud på era?

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

mrv8: Det tikande ljudet är anledningen till att jag bytt min koppling nu. Antog att det var urtrampningslagret som spöka. Trök man in kopplingen nån millimeter så slutade det "ticka".

Den funkade ju bra o så men lite irriterande ändå, speciellt i crusing läge ;). Skall hämta bilen om 1 timme nu så får vi se om det blev bra.

//Daniel

Link to comment
Share on other sites

mrv8: Det tikande ljudet är anledningen till att jag bytt min koppling nu. Antog att det var urtrampningslagret som spöka. Trök man in kopplingen nån millimeter så slutade det "ticka".

Den funkade ju bra o så men lite irriterande ändå, speciellt i crusing läge ;). Skall hämta bilen om 1 timme nu så får vi se om det blev bra.

//Daniel

Precis så är min, men inte hela tiden, börjar undra om det är den modellen på dessa att dom tickar av och till.

titta lite mer i kvittot från USA när dom byte koppling där står även att dom monterat en ny REPAIR SLEEVE vad är det exakt?

Hoppas din blir bra nu så du inte bytt i onödan.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Hej Danne

titta igenom mina kvitton från USA.

Min har ju rullat en del troligen mer än dom flesta Mustnager 96:or här i Sverige.

Och där står det att föra ägaren byte koplingen vid 92384 miles.

Hur långt har din gått?

förra ägaren betala då 323 dollar för ett Clutch pack

och allt som allt med repration 679 dollar.

Står även att föra ägaren klagga lite på ljud från gamla koplingen vilket jag tycker man hör i vissa lägen från den som sitte i nu med. Speciellt på tomgång utan belastning kan det ticka lite om koplingen. ibland men så frikoplar man och kopplar in igen och då kan det vara tyst.

Har ni hört några sådana ljud på era?

Mvh

MrV8

Hej MrV8

Min har rullat c:a 70000 miles så det låter lite tidigt att byta kopling

men något oljud från koplingen har jag inte hört

Det jag blev så förvånad över var att den började slira helt plötsligt

Hade inte märkt något ett par dagar innan då jag trykte på betydligt mer

Justerade den => Blev bättre men inte bra så de är väl dax för byte

// Danne

Link to comment
Share on other sites

Mrv8: Fick tebax bilen och nu är ljudet borta. Det var urtrampningslagret det va helt slut. Min gjorde som din i början sen låter det "nästan" konstant. Så det e nog dax för dig.

Själv kopplingen var det dock inget fel på, men jag tyckte det va lika bra o byta alltihopa.

KimX: Dom är köpta på Ebay, funkar kanon. Sök på ebay så skall du se att dom dyker upp. Finns mängder med olika lampor där.

Link to comment
Share on other sites

Det handlar inte speciellt mycket om hur långt en bil gått när det gäller kopplingsbyte. Snarare är det väldigt beroende på föraren och på vilket sätt bilen körts. Jag har sett otaliga gånger i USA hur folk INTE kan köra med Stickshift. Vet de som bytt koppling 2 ggr på ett år och gett strippkörning skulden. Visst sliter det koppling, men föraren är oftast det största felet....

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Mrv8: Fick tebax bilen och nu är ljudet borta. Det var urtrampningslagret det va helt slut. Min gjorde som din i början sen låter det "nästan" konstant. Så det e nog dax för dig.

Själv kopplingen var det dock inget fel på, men jag tyckte det va lika bra o byta alltihopa.

KimX: Dom är köpta på Ebay, funkar kanon. Sök på ebay så skall du se att dom dyker upp. Finns mängder med olika lampor där.

Skönt att höra att den blev tyst.

Ja tänkte väll nästan att något skulle börja bli mört.

Men körde 500 mil föra året utan att det blev värre så vi får väll se hur länge till den hänger med innan jag lessnar på tickandet ibland.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Hejsan, Min 94GT hade ochså kass utrampningslager så det verkar vara ett vanligt fel. Har ett extra liggandes om nån intresserad(nytt). (Dock ingår det i kopplingspaketet om man väljer att byta hela)

Linde, Vad kostade ljusen då?

Link to comment
Share on other sites

KimX: Nä tror jag beställde från Symmic eller nått. (Inte Summit)

Edit:

Jag beställde från http://www.symmic.com/ fast dom hade försäljning även på Ebay. Lyckas dock inte finna dom på ebay nu. Men vet att lamporna säljs av andra oxå.

fast är det inte mycket skräp som säljs där också?

Så om du är nöjd med dina så lägg upp ett artikelnummer eller så...

Mina lampor kostade 2500kr totalt, det är klarglaslampor.

Så 2000kr måste vara rusktigt billigt.

var det med tull och moms eller slapp du den?

Link to comment
Share on other sites

Jag rotade bland alla gamla mail och fann uppgifterna på lamporna.

Jag betalade allt som allt på Ebay: US $258.99 (alltså ca 1 946,90 SEK )

Plussar vi på tull o moms så har vi priset.

Har för mig att det finns en tråd om lamporna skall se.

Pernolf självklart är det mkt skräp som åker på ebay oxå, man lär väl ha lite tur gissar jag på. Men jag är nöjd med lamporna iallafall :)

Edit:

http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... sc&start=0

Jag betalade totalt ca 2500kr :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej igen

Var under bilen igår och tittade hur man skulle gå tillväga

Vad jag förstår så får man plocka ner båda avgasrören , kardanen

Finns det något mer man ska kolla upp / byta när man ändå har så mycket nere ?

Finns det något annat man bör tänka på ?

// Danne

Link to comment
Share on other sites

Kolla så att alla rörliga delar går lätt och var varsamt med smörjning, lite bör man smörja ytorna som ligger metall mot metall. Får mycket smörj kan leda till att det hamnar på kopplingen.

Kolla så att svänghjulet är fritt från grader på slitytan, känn med fingret över ytan om den är ojämn.

Och det viktigaste GOTT om tid, har stress mekat en del och det blir bara fel då.

Lycka till ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En liten ska till bara :D

Smörj vajern i höljet, koplingen blir så mycket trevligare då.

Smörjde min i helgen nu och det blev nästan som en hydralisk kopling efter det, från att varit rätt trög trampad.

Smörjde med motorcyckel-kjedjeolja från Biltema, utmärkt smörjmedel för vajrar lagom kletig och suger sig in i vajrarna.

Vill du ha något lyxigare att smörja med är Motorex kjedjeolja riktigt fin om dom inte gjort om den på sista tiden? Var länge sen jag fick tag i den.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Tack David och mrv8

Ska bara bestämma vilken helg vi ska fixa kopplingen

En märklg grej i sammanhanget är att felet kom över en natt och då slirade han för ingeting

Nu slirar han inte alls , blev bättre på c:a 50 mil

Men vajerarmen vid kopplingen låg i bakre ändläget , så det är väl dags

// Danne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...