Jump to content

Mustang Cab 70 projekt - CMC303


JanneJ

Recommended Posts

Var ute i garaget för att ta en funderare på fästet till servopumpen.

Fick en ingivelse att kolla hur mycket originalgrejorna väger!

Den gamla servopumpen, centerlink, kontrollventilen, servokolven och hjälpstyrarmen väger tillsammans 25,5 kg!

Bara servopumpen väger 6,5 kg, den nya väger 2 kg!

jag tror jag kommer att spara minst 10 kg på bytet!

vikt dödar väghållning och fart!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 821
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fästet till pumpen börjar ta form. Jag kommer att hänga pumpen så långt ner det går för jag tycker det blir snyggare!

Än så länge har jag ingen remskiva, men jag har hjälp från en firma som sysslar med transmissioner så det löser sig nog.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har jagat en remskiva som kan tänkas passa. Förhållandet mellan remskivan på vevaxeln och servopumpen bestämmer hastigheten på pumpen ( servoverkan är hastighetsberoende). Som av en händelse hade vi en audi ( som servopumpen ursprungligen kommer från ) på jobbet så jag tog fram tumstocken och tog mått på remskivan till vevaxeln.

När jag jämförde med mustangens vevaxelremskiva var den större.

Mitt resonemang blev att jag var tvungen att skaffa en större remskiva till servopumpen för att inte ändra hastigheten på pumpen.

Vad resultatet blir visar sig när jag provkör, jag vill inte ha för stark servoverkan i landsvägshastighet.

Hittade en aluminiumremskiva med rätt kilspår som en mekanisk firma fräste och svarvade till så den passar på pumpen.

Link to comment
Share on other sites

SNYGGT JANNE :-- Var under intrumentpaneln för första gången på mitt dagtidsmärke igår. Där sitter det en elservo direkt på rattstången! undrar om det är möjigt! ingen olja, inga läckage, ingen effekt förlust

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kuggstång och servo ligger lite lågt just nu, väntar på grejor som saknas.

Fortsätter jobbet med väghållningen så länge.

Fram har jag monterat grövre fjädrar.

Bak håller jag på att byta bussningar till polyurethan och samtidigt göra rent och måla.

Jag hade en blåögd vision om att kunna få loss bulten till den främre bussningen på bakfjädern, självklart gick det inte.

En gnutta våld i form av tigersåg och vinkelslip var det som slutligen fick fjädern att lossna.

Link to comment
Share on other sites

När jag plockade bort bladfjädern på högersidan hittade jag en bussning av polyurethan! Någon hade ersatt den främre bussningen med en poly någon gång i forntiden, tyvärr hade dom inte använt en hylsa i bussningen och dessutom använt en bit gängad stång istället för originalbulten. Vad blir effekten? -gängstång äter polybussning! glappet var centimeterstort.

min bil är full av spår efter glada mekaniker som har använt vad som har funnits på hyllan, eller kanske på golvet!

När jag skrapade bakaxeln för att lägga på lite ny färg kom det fram ett tjockt skikt av gul färg, antagligen servalack. hu så hemskt! gul bakaxel.

Någon gång måste jag nog börja en liten resa bland tidigare ägare!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nu har det hänt lite mer i motorutrymmet.

Den gamla svängningsdämparen är utbytt, gummit var helt uttorkat så den vobblade i sidled. Köpte en ny professional products dämpare men missade att jag behövde en spacer till remskivan, så där blev det ytterligare en veckas väntan.

Har också bytt till en holley 4-port och ett edelbrock insug. Ett edelbrock luftfilter fick hänga med också. Jag ville gärna ha ett filter som tar luften uppifrån.

En fan shroud är också monterad tillsammans med nya kylslangar.

Efter allt detta kunde jag äntligen göra färdigt fästet till den nya servopumpen. Det första fästet jag gjorde hamnade för nära bränslepumpen, -gör om, gör rätt!

we do it right because we do it twice är ett uttryck som jag ibland stiftar bekantskap med trots att jag inte vill!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bakvagnen är färdig med nya bussningar och ny färg på fjädrar och bakaxel.

Nytt avgassystem i 2½" rör med h-pipa ( för ett amerikanskt ljud! hade x-pipa tidigare ) och flowtechdämpare. Har använt rör med 2 mm gods där jag har kunnat för att försöka få en dov klang i systemet.

Tanken utbytt, den gamla hade rostporer i botten och "svettades" bara mer och mer.

Kuggstången är färdigmonterad med ej provkörd. Servoburken kommer från en opel tigra men jag hoppas det inte blir några avstötningsproblem!

Slangarna fixade jag hos den lokala hydraulverkstaden.

Olja är påfyllt och än så länge läcker det ingenstans.

Link to comment
Share on other sites

Nytt avgassystem i 2½" rör med h-pipa ( för ett amerikanskt ljud! hade x-pipa tidigare )

Vilken skillnad skulle det göra? H eller X?

Finns det exempel? (på youtube)?

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

X-pipa blandar avgaspulserna från höger och vänster cylinderbank så ljudet jämnas ut.

Jag har kört med x-pipa 2 säsonger och motorn går mycket bra för att avgaserna ger en ejektorverkan i x-et men ljudet får inte den där rullande v8 gången.

När jag köpte min bil hade den 2 helt separerade avgasrör och ett väldigt tydligt v8 ljud, nästan ett smattrande.

I år vill jag ha tillbaka det distinkta v8 ljudet och satsar på en h-pipa som ger bra v8 klang men även en del av fördelarna med ejektorverkan mellan cylinderbankerna.

Link to comment
Share on other sites

X-pipa blandar avgaspulserna från höger och vänster cylinderbank så ljudet jämnas ut.

Jag har kört med x-pipa 2 säsonger och motorn går mycket bra för att avgaserna ger en ejektorverkan i x-et men ljudet får inte den där rullande v8 gången.

När jag köpte min bil hade den 2 helt separerade avgasrör och ett väldigt tydligt v8 ljud, nästan ett smattrande.

I år vill jag ha tillbaka det distinkta v8 ljudet och satsar på en h-pipa som ger bra v8 klang men även en del av fördelarna med ejektorverkan mellan cylinderbankerna.

Ejektorverkan? Nu är vi inne på en motorjargong jag inte behärskar. Och

då jag vet att det aldrig finns några dumma frågor så frågar jag vidare. Du

menar alltså att ett separat dubbelt avgassystem skulle ge det "rätta" V8-ljudet

och en X eller H-pipa skulle minska det mullrandet. Om man nu skulle vilja

ha "det rätta V8-ljudet" så skulle man ha ett inte sammanlänkat dubbelt

avgassystem, eller?

Ejektorverkan skulle istället kanske ge bättre effekt?

Mototgurus, kom igen :P

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade tidigare separata system

Då fick man ett ljud som påminner om fiskebåtsdunket ;);)

När jag senare bytte till H-pipa så blev det ett mycket rappare ljud

lite mera åt racinghållet :D:D

samt motorn fick en betydligt bättre gång, klart märkbart :D

Tror att det här med X-pipa blir lite mer åt

de italienska spagettiracerljudet ;);)

Link to comment
Share on other sites

Med både h och x pipa drar man nytta av avgasflödet från alla cylindrarna. När en cylinder har tömts på avgaser uppstår ett baksug som hjälper ut avgaser från nästa cylinder som ska tömmas på avgaser.

Har du ingen förbindelse mellan piporna hjälper inte höger och vänster cylinderbank varandra.

Resultatet med h eller x pipa är att motorn lättare får ut avgaserna och att det samtidigt blir lättare att suga in färsk luft/bränsleblandning i andra ändan.

En ford v8 har inte en jämn tändföljd höger-vänster-höger- osv utan tänder: h-v-h-h-v-h-v-v ( 289-302) vilket gör att ljudet uppfattas som en amerikansk v8. Lyssnar man på en Ferrari v8 är ljudet helt annorlunda för att dom tänder h-v-h-v-h osv, mer som en symaskin!

När du har en x-pipa blir blandningen av avgaspulserna mer effektiv och ljudet av den "oroliga" v8 gången maskeras.

Både h och x pipa ger fördelar effektmässigt, x-pipa i synnerhet när varvtalet ökar enligt vad jag har läst.

Jag fick en märkbar förändring när jag gick från raka rör till x-pipa, motorn svarade bättre på gasen och fick bättre råstyrka. Dock blev ljudet lite för lite v8 för min smak och jag provar h-pipa nu istället.

Link to comment
Share on other sites

Bra!

Då behåller jag mitt dubbla icke sammanfogade avgassystem eftersom jag

inte är ute efter hk utan vill ha ett mullrande amerikanskt V8-ljud. :--

Tach för alla upplysningar :D

Link to comment
Share on other sites

Bra!

Då behåller jag mitt dubbla icke sammanfogade avgassystem eftersom jag

inte är ute efter hk utan vill ha ett mullrande amerikanskt V8-ljud. :--

Tach för alla upplysningar :D

Knappast "mullrande V8 sound" :!:

Mer korrekt beskrivning "smattrande raggar V8" med delat avgas.

Eller som "Janne" skrev....Fiskebåtsdunk....:)

Rätt djupt V8 Ford muller får du med H-pipa som är original på alla Mustang

Link to comment
Share on other sites

Attityd är viktigt, och vilken attityd en bil har ligger mycket i hur hög eller låg den är och också vilken vinkel den har.

För mycket hjulhus och för mycket lutning bakåt ser inte sportigt ut tycker jag.

Det är inte så enkelt att hitta rätt attityd på första försöket, oftast behövs det en hel del trixande innan det stämmer.

Jag lyfte ner min bil från pallbockarna idag och körde en liten sväng i regnet, delvis för att kolla styrningen men även för att få fjädringen att sätta sig så jag kan fundera ut vad som behövs för att få en läcker attityd.

Titta på bilderna och fundera ( mobilkamerabilder och regn = ingen dräparkvalitet) Det är också för mycket negativ camber fram som luras lite.

Jag har min uppfattning klar om vad som ska justeras...

Link to comment
Share on other sites

Tja Janne måste nog hålla med John något lägre bak med sänkblock

men det är min syn på det hela en del vill ha högt fram en del högt bak o.s.v

sen vill jag ha mycket däck men det är en helt annan sak ;););)

Fast din gör sig mycket bra med de däcken min skulle se hemsk ut med de hjulen, har nog med färgen på bilen att göra kanske ;)

Link to comment
Share on other sites

Ang. Avgassystem. Så tycker jag det är en smaksak, system som ej har typ H pipa, eller X pipe. (Min smak) Tycker det låter dåligt. Brukar säga

öl svins ljud. H pipa schysst mjukt dovt muller. X pipa Tycker det inte är så stor skillnad på ljudet på tomgång. Den stora skilnaden kommer när motorn kommer upp i lite varv. Den får en viss klang, går man upp mer i varv så blir klangen till sång. Uppe i dom höga registren. Får man långt ifrån men en viss känsla till F1 sång. Snacka om det låter gött. Sjunger döds skönt i tunnlar. Med mycket eko. Och reaktioner från andra bilister

upphöjda ögonbryn, näsor som trycks mot sidorutan. När man passerar.

Har även sett folk som applåderar när man susar förbi, med lite varv på motorn. Fram för X pipe.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Rätt djupt V8 Ford muller får du med H-pipa som är original på alla Mustang

Fick en skiss på Lasse O's konstruktion. Man kan ju alltid prova... :D

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

John Bakke. Skrev lite hög bak. Jag förstår vad han menar. Vi har här i Sverige ett stuk som kallas Norge stuk. Menas att bilen är lägre bak än fram. Så därför förstår jag din komentar. Att du vill se mera Norge stuk på bilarna. Detta är inget på hopp menas som ett litet skämt.

Berra

Link to comment
Share on other sites

John Bakke. Skrev lite hög bak. Jag förstår vad han menar. Vi har här i Sverige ett stuk som kallas Norge stuk. Menas att bilen är lägre bak än fram. Så därför förstår jag din komentar. Att du vill se mera Norge stuk på bilarna. Detta är inget på hopp menas som ett litet skämt.

Berra

:lol::lol::lol: Dom Norska bilene du har sett i Sverige er jo full med billigt øl i skuffen. Derfor stuket :lol::lol::lol:

John

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...