Jump to content

Recommended Posts

... , tom instrumentbelysningen tycks lite starkare.

Önsketänkande ;) , jag har beställt lysdioder från Mustang Project till min instrumentbelysning.

  • Svar 821
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

... , tom instrumentbelysningen tycks lite starkare.

Önsketänkande ;) , jag har beställt lysdioder från Mustang Project till min instrumentbelysning.

Där råder mer eller mindre mörker, har du möjlighet så ta några före/efter bilder och visa oss.

Jag sätter in ledlampor med vita tavlor i veckan. Har tyvärr inga före-efter bilder att erbjuda eftersom det inte funkade när jag tog isär det.Blir blått ledljus. :--:--

Återkommer med bilder på det hela.

En liten fråga:

Var köper man instumentljushållare Ullman eller mustangparts? :oops:

Har nu kört ett antal rundor och kan ge ett första intryck av förändringarna.

Skivbromsarna bak fungerar utmärkt. Jag bytte bromsvätska till ATE blue racing och tittade över frambromsarna samtidigt.

Bromsverkan är bättre än förut, ingen hjullåsning, bara en jämn och stark retardaktion. Handbromsen är super!

Momentstag och panhardstag har verkligen förbättrat bakvagnen. Tidigare var det tydligt hur bladfjädrarna kämpade för att hålla ordning på axeln, nu är det ett lugnare och mer konsekvent uppträdande. Bakvagnen märks inte, den bara gör sitt jobb.

Reaktionerna på gas/broms är mer direkta, hjulstudsandet är borta.

Mitt laborerande med lufttrycket visar hur känslig bilen är, ligger trycket för högt blir den spårkänslig och "skuttig". När trycket är runt 2-2,3 kg är bilen mycket mer i harmoni. Har tom minskat toe in till 3mm igen och fått en villigare instyrning i kurvor.

Totalt sett har bilen mindre hyss för sig.

Jag har besiktigat med kuggstång och det gick bra.

Bromsarna och de andra modifieringarna har inte testats hos SBP än, vi får se..

För att besiktiga som ombyggt fordon tror jag det krävs större ombyggnader än vad jag har gjort.

Har länge funderat på vilka stolar som kan tänkas passa. Moderna "stylingstolar" har fel attityd för min bil.

Har gått runt på bilskroten och letat bland vanliga bilar men insett att de flesta stolarna är märkes/modell specifika på ett sätt som jag inte vill ha.

Att klä om originalen med moderna stoppningar som är mer skålade var länge ett alternativ men föll till slut på priset.

Vad jag till slut ville ha var ett par "old school" Recarostolar. Sådana växer inte på träd, speciellt inte om de ska vara fräscha.

Med lite tur hittade jag ett par mörkt grå Recaro ( skulle helst varit svart, man kan inte få allt..) i kanonskick till en mycket rimlig peng.

Efter lite meck med fästena så sitter de på plats med original glidskenor.

Att jämföra komforten går inte, lika lite som det går att jämföra blodpudding och oxfile. :--

Har länge funderat på vilka stolar som kan tänkas passa. Moderna "stylingstolar" har fel attityd för min bil.

Har gått runt på bilskroten och letat bland vanliga bilar men insett att de flesta stolarna är märkes/modell specifika på ett sätt som jag inte vill ha.

Att klä om originalen med moderna stoppningar som är mer skålade var länge ett alternativ men föll till slut på priset.

Vad jag till slut ville ha var ett par "old school" Recarostolar. Sådana växer inte på träd, speciellt inte om de ska vara fräscha.

Med lite tur hittade jag ett par mörkt grå Recaro ( skulle helst varit svart, man kan inte få allt..) i kanonskick till en mycket rimlig peng.

Efter lite meck med fästena så sitter de på plats med original glidskenor.

Att jämföra komforten går inte, lika lite som det går att jämföra blodpudding och oxfile. :--

Det blev ju skitsnyggt Janne då föll Gruntstolara och trippen till Linköping... :--

Vi hörs...

Det blev ju skitsnyggt Janne då föll Gruntstolara och trippen till Linköping... :--

Vi hörs...

Ja, de kändes lite för "moderna".

Har provat komforten med en åktur på drygt 20 mil i mustangen, betyget blir högt. Galonen som originalet är klätt med måste vara jordens mest svettdrivande material, snudd på att man behöver en extra tröja med sig. Recarostolarnas tyg är betydligt behagligare.

Passerade förresten Alingsås 2 ggr idag, vacker stad!

Ha det bra, Bege och Berra

Hälsning till Kent också, fälgarna blev kanon!

Just det med galon eller vinyl som det kallas för. Var orsaken till att jag klädde om mitt fordon. Fick spel på orginal klädsen. Så jag klädde om hela inredningen. Med vinyl på sidorna och plysch på sittytan. Plysch var högsta mode då. Läder hade man inte råd med. Så det var det enda alternativet. Så blir det recaro så måste jag följa baksätet.

Berra

"Gamla" Recaro stolarna är mycket underskattade, men som du skriver kan det vara lite svårt att få tag i ett par med skick som duger.. Jag har själv ett ljus grå par som jag haft funderingar på att klä om (dom är för slitna + fel färg för mussen) för att jag tycker så bra om dom...

Har idag kört ytterligare en dryg 20 mila runda ( ena grabben har varit på fotbollsläger i Sollebrunn med VFF, bra anledning att köra mustang )

Besök hos både Magnus och Benny på vägen förgyllde resan.

Vad det gäller bilen så har den blivit mycket mer harmonisk och säker. Uppstyvningen av karossen har minskat skrammel och knak betydligt. Väghållningsmässigt har den närmat sig känslan i en modern bil, det går att stå på utan att det känns jobbigt eller osäkert.

Stolarna är kanon, inte bara komforten utan även vägkänslan påverkas när ryggen har bättre kontakt med vägen.

44 mil på 2 dagar, 1,30 l/mil i snitt och ruskigt roligt :--

Skitkul med sporadiska inhopp hoppas det blir mer sånt Janne hann inte titta och begrunda våra underverk men den tiden kommer snart. Kommer att ha kaffet klart nästa gång. :--:--

Bara man får lite mera varsel än 10 minuter. :--:--

Äntligen har jag hittat vad det var som gjorde att min bil ibland kändes lite "skuttig", speciellt åt höger.

När man står med facit i hand är allt så enkelt och jag borde ha hittat det långt tidigare :oops:

Krängningshämmaren tog i rambalken vid kraftig nerfjädring!

Visst, jag har sett att balken har haft en buckla just där men trott att det har varit ett arv från tidigare ägares våldsamheter.

Penslade på lite ny färg och gav mig ut en runda på gropiga vägar. Bilen tog sina omotiverade hopp och jag körde hem igen och tittade på färgen, avskavd!

Som ett provisorum gjorde jag några nya hylsor till staget mellan k-hämmare och länkarm och flyttade ner infästningen så marginalerna ökade.

Att jag inte har tänkt på det tidigare, jag skäms... :oops:

  • 2 weeks later...

Ibland är det lätt att gå och knuffa tråkiga jobb framför sig, speciellt om man inte har rätt verktyg och måste fixa nån som hjälper till.

Mitt vänstra bakhjulslager började låta illa redan förra året.

När jag monterade skivbromsarna hade jag loss drivaxlarna men strutsade :oops:

Nu kunde jag inte vänta längre.

Jag började med att bygga en hydraulpress..

En 10 tons domkraft och lite järn, 4 timmar senare är den klar och jag kan börja byta hjullager vilket tar mindre än 2 timmar.

Gött, nu är det gjort :D

Summering från körning på Sviestad:

Negativt först:

Bara ett körpass, sedan började motorn ryka ur vänstra avgasröret vid motorbroms/ kraftigt pådrag. I början när jag lät automaten sköta växlingarna själv märktes inget men när jag började trycka på lite mer och växla manuellt kom röken. Antagligen är det otätt i ventilstyrningar och eller tätningar och den ökade belastningen drar genom olja ner i förbränningsrummet. Det syns mest i den vänstra pipan vilket tyder på att det är den högra cylinderbanken som är den skyldige ( x-pipan korsar avgaserna ). Jag har ett litet tickande ljud från den sidan också som har funnits där sedan jag köpte bilen.

Positivt då?

Väghållningen fungerade över förväntan, bra balans, mycket bra grepp ( förvånansvärt bra faktiskt ), styrningen suverän, bilen går att placera precis där jag vill, lite bättre stötdämpare är det enda jag önskar just nu.

Bromsarna skötte sig bra utan tendes till mattning eller överhettning, dock kan man tänka sig att frambromsarna behöver uppgraderas och kylas om det börjar gå fortare.

Känslan av att bilen har haft mer motor än chassie har vänt, nu kan chassiet klara högre effekt..mersmak, mersmak :twisted:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...