Jump to content

Mustang Cab 70 projekt - CMC303


JanneJ

Recommended Posts

  • Replies 821
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej.

Ett sätt att bli av med nördvarning är att sätta dit

dammskydd som finns i en massa varianter, en del

ser faktiskt ut som ventilerade bromskivor. 8);)

he,he, ja det vore någonting på en mustang.. antagligen mycket billigare i alla fall!

En jobbarkompis har en rosa rattmuff med texten left-right i sin bruksbil, skivbroms-wannabee-plastimitationer lirar i samma division tycker jag ;)

Jag kommer säkert att få en massa strul med bromskraft fram-bak och servo och allt annat som kan gå snett, men va sjutton...det finns alltid en chans att kunna lära sig något nytt på kuppen!

Link to comment
Share on other sites

Navet och skivan är nästan bolt on, det skiljer 0.5 mm på ytterdiametern på navet och innerdiametern på skivan. Lite skavande på navet så passade det perfekt.

Bromsar_005.jpg

Skivans ringa djup gör det ganska enkelt att få till ett fäste för oket. Jag tror det räcker med en 8-10 mm tjock adapter för att få det perfekt. Ska göra en mall i plywood först innan jag börjar på med den slutgiltiga.

Till och med handbromswiren känns som den inte ska bereda några större bekymmer.

Bromsar_006.jpg

Link to comment
Share on other sites

Handbromsen passar direkt efter lite trixande med okets arm. Du kommer att få tusen gånger bättre handbroms än original med VAG ok.

Om det inte burnar med fullt gaspådrag, kan du knycka i handbromsen, så ryker det nog om däckena ändå... :--:--

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Efter mycket funderande har jag bestämt mig för att göra fästena till oken i två delar. En inre 3mm tjock del som ersätter trumbromsskölden, tjockleken bestäms av att den är inblandad i hjullagrets fästsättning.

En yttre del bestående av 2 st 3mm tjocka delar som monteras utanpå brickan som sitter mellan hjullager och nav.

Totalt blir tjockleken där jag skruvar fast oket 9 mm.

Här är den inre delen:

Bromsar_inre_fastjarn.jpg

Den yttre delen, ej färdig.

Bromsar_yttre_faste_mall.jpg

Provmonterat, ursäkta för biltemabeläggen :oops:

Bromsar_ok_provmont.jpg

Link to comment
Share on other sites

Janne, Biltemabeläggen pallar vanligtvis inte för bankörning....

håller kanske bak, men inte framtill.

Lite vrålköra en fredagsnatt, och du förstör dem redan på asfalterad landsväg.

min :oops: berättade vad jag tycker om bilbuttricks ;)

beläggen sitter där enbart under inprovningen, synd att få fett från skivan på ett par nya "riktiga" belägg.

Link to comment
Share on other sites

Följer denna uppdatering med stort intresse, ser fram emot å höra vad du tycker om bromsarna efteråt..

Har du hunnit fundera något än på hur du ska lösa bromskraftsfördelningen mellan fram å bak? Eller fungerar det ändå? Jag har hört att bilprovningen kan vara lite bråkiga på justerbar, men det kanske bara är gamla rykten..

Link to comment
Share on other sites

Följer denna uppdatering med stort intresse, ser fram emot å höra vad du tycker om bromsarna efteråt..

Har du hunnit fundera något än på hur du ska lösa bromskraftsfördelningen mellan fram å bak? Eller fungerar det ändå? Jag har hört att bilprovningen kan vara lite bråkiga på justerbar, men det kanske bara är gamla rykten..

Ja....där har jag lite trial and error inblandat i projektet..

Hur bromskraftsfördelningen blir återstår att se, provkörningen blir spännande.

Om det blir för mycket bak kommer jag att montera in en reducerare, och antagligen smyga in den lite diskret under huvudcylindern..

En sån här passar bra:

http://62.181.75.60/GetImage.aspx?Image ... 27e240bec8

Projektet bromsar är ju inte bara bakbromsar heller ;)

Link to comment
Share on other sites

Följer denna uppdatering med stort intresse, ser fram emot å höra vad du tycker om bromsarna efteråt..

Har du hunnit fundera något än på hur du ska lösa bromskraftsfördelningen mellan fram å bak? Eller fungerar det ändå? Jag har hört att bilprovningen kan vara lite bråkiga på justerbar, men det kanske bara är gamla rykten..

Ja....där har jag lite trial and error inblandat i projektet..

Hur bromskraftsfördelningen blir återstår att se, provkörningen blir spännande.

Om det blir för mycket bak kommer jag att montera in en reducerare, och antagligen smyga in den lite diskret under huvudcylindern..

En sån här passar bra:

http://62.181.75.60/GetImage.aspx?Image ... 27e240bec8

Projektet bromsar är ju inte bara bakbromsar heller ;)[/quote:3aawehq2]

Perfekt, då hinner du utvärdera och få allt att funka innan jag får ut min bil ;) Så kan jag planka :--

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är de flesta delarna färdiga.

Så här börjar det:

Bromsar_028liten.jpg

Efter en stund:

Bromsar_032liten.jpg

Fästena i sin slutgiltiga form:

Bromsar_034liten.jpg

Bromsar_038liten.jpg

Oket monterat:

Bromsar_044liten.jpg

Handbromswiren passade direkt efter att jag gjort ett nytt fäste 3 cm bakom det gamla.

Bromsar_042liten.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dags att plocka ut bilen och köra lite, kan inte hålla på att grotta i garaget hela tiden.

Lilla premiärturen var ca 1 mil och pulsen låg på stadiga 185 slag, öronen lyssnade efter minsta missljud och jag var allmänt hysterisk.

Lite landsvägskörning gav direkt svar på om justeringen av pinjongvinkeln hade gjort nytta. Svar: ja, den dova hastighetsberoende vibrationen är borta.

Några svängar på ett industriområde för att kolla så inget av mina moment och panhardstag tar i eller på något annat sätt ställer till det. Mycket mer provkörning behövs för att uttala sig om funktionen.

Bromsarna funkade också, inga uppenbara tokigheter såsom att de bakre låser före de främre utan känslan var positiv.

Så ska det se ut!

Bromsar_048liten.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack Axel.

Snart är du där också, lycka till med resten. Du gör ett snyggt jobb har jag sett i din tråd.

Vårkänslorna spirar för fullt. Lars Karlsson kom på besök med sin fastback och snackade bil en stund.

Karlsson_001liten.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ett litet tips: Byt till enkla DIN 125 brickor där du nu eventuellt har 2-3 brickor staplade. Finns brickor av lite hårdare material.

Om du behöver shimma, använd DIN 988 av stål.

Om jag inte minns fel, skulle du kanske idka lite bankörning....då skall man hålla kinesernas 4.6 fästdon på ett betryggande avstånd. Se till att det är minst 10.9 på respektive bult.

Hälsningar,

T.

Link to comment
Share on other sites

Ett litet tips: Byt till enkla DIN 125 brickor där du nu eventuellt har 2-3 brickor staplade. Finns brickor av lite hårdare material.

Om du behöver shimma, använd DIN 988 av stål.

Om jag inte minns fel, skulle du kanske idka lite bankörning....då skall man hålla kinesernas 4.6 fästdon på ett betryggande avstånd. Se till att det är minst 10.9 på respektive bult.

Hälsningar,

T.

Du har så rätt, högen med brickor är inte optimal. Jag ska bara ta mig i kragen och fixa fram 4 st M10 * 1,25 ( metrisk fingäng, finns inte i varje järnaffär) med en längd av 20 mm. Magnus ordnade 40 mm långa bultar till mig från sitt vardagsjobb med japsar som en temporär lösning. Ska ta en sväng till VAG handlaren och kolla hur oken normalt sitter fast på audi.

Vad det gäller bankörning så är det bara som en kul grej helt utan ambitioner, bilen är som tidigare skrivet lååångt från optimal som banbil.

Var ute och tog en morgonrunda idag med. Sämre väder, men befriande fritt från folk ( kl 7:30 en söndagsmorgon är det bara legitimerade stollar som är ute och kör bil..)

Det gick brett på en del ställen... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag gått igenom hela din tråd, igen. Phu.

Fy f****n vad din bil såg ut från början.

Måste bara säga att du gjort ett förjäkla bra och gediget jobb. :D

Man blir väldigt inspirerad, vill nästan springa till garaget och Shelbysänka bilen. Dock har en japanräcer tagit över

lyften så det blir inte mycket mer meckande för min del. :x

Mvh / Tobias

Link to comment
Share on other sites

Oj, oj, oj!

Är ganska ny här, och har nyss läst hela denna tråden.

Jag kan bara säga: Tackar ödmjukast för hela tråden. Du skriver så fint och klockrent tydligt dessutom. Du borde ha betalt för all denna fömedlade kunskap

Mvh Gustaf 1478

Link to comment
Share on other sites

Tack för dessa omdömen, det är nästan så jag rodnar :oops:

Gjorde ett litet sidoprojekt, batteriflytt.

Tanken på att ha 17 kg batteri hängande strax bakom höger framlampa har aldrig känts bra.

Batterlåda , grov pluskabel och huvudsäkring på 100 A införskaffades.

En Hella huvudströmbrytare fanns i bra-att-ha lådan.

Material till fästen trollades fram ur skrotlådan.

Jag hade tänkt montera batteriet mitt i bagaget, längst mot cabbrunnen men ångrade mig pga att fästena skulle bli tunga och krångliga ( skruva i tanken är ju ingen bra ide).

Istället placerade jag det till höger i bagaget med ett minimum av tunga fästen.

Strömkabeln drog jag i en skyddande slang i höger tröskel fram till solenoiden.

Jordningen ordnade jag med en mutter fastsvetsad i rambalken.

Link to comment
Share on other sites

Dra ventilation från lådan också :!:

tänkte inte på det..

får kolla i barnens kemiböcker om vätgas är tyngre/lättare än luft, dvs var ska avluftningen sitta, högt eller lågt.

edit, hjärnsläpp, klart att vätgas är lättare, hindenburg...

Link to comment
Share on other sites

Efter att har kört lite småturer märker jag att batteriet inte är på topp.

Tar fram voltmetern och konstaterar snart att generatorn inte laddar :(

Ägnar en stund åt att förstå och mäta den externa laddningsregulatorn men tappar sugen när jag inser vilken ålderdomlig konstruktion det är.

Klättrar upp på vinden och rotar i gömmorna, hittar 2 generatorer. En motorcraft från någon Ford och en Bosch från en BMW, väljer Bosch..

Efter att ha borrat upp hålet i generatorn till 11.5 mm och kapat till en 62 mm lång distans passar den perfekt.

Omkoppling av kablage och in med en laddningslampa lite provisoriskt så är det klart för provkörning.

13,9 volt på tomgång och batteriet jublar, tom instrumentbelysningen tycks lite starkare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...