Jump to content

Recommended Posts

Det syns mest i den vänstra pipan vilket tyder på att det är den högra cylinderbanken som är den skyldige ( x-pipan korsar avgaserna ). Jag har ett litet tickande ljud från den sidan också som har funnits där sedan jag köpte bilen. Riv innan du vrålkör nästa gång, skulle inte ta risker.

lite bättre stötdämpare är det enda jag önskar just nu. Justerbara Koni

Bromsarna skötte sig bra utan tendes till mattning eller överhettning, dock kan man tänka sig att frambromsarna behöver uppgraderas och kylas om det börjar gå fortare. Javisst, kylning /bättre belägg. Försök också dela bromsverkan optimalt mellan fram och bakaxeln

Har du haft bilen på 4-hjulsvåg redan?

//mit besten Grüßen

Thomas

  • Svar 821
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Har du haft bilen på 4-hjulsvåg redan?

//mit besten Grüßen

Thomas

Nej, men det hade varit intressant.

Ska försöka fixa till motorn lite snabbt, dvs byta ventiltätningarna och kolla om tickandet är av någon allvarligare art. Kan vara en trött lyftare, vi får se.

Att få tillfälle att prova på en "riktig" bana ligger som ett önskemål. Sviestad är väldigt trång och har i princip inga avåkningszoner, dessutom är asfalten ganska risig jämfört med andra svenska banor.

Helt klart känns automaten som en begränsning, en 5.0 med insprutning kopplad till en T5 hade passat bra...men då kanske det är lika bra att börja på ett nytt projekt med tak...FB67-68...

Det var en artikel i Mustang Monthly för snart ett år sedan, och det finns en artikel på deras hemsida också, men ett par före-efter foton ska jag försöka komma ihåg att ta när jag byter.

http://www.mustangmonthly.com/techartic ... index.html

Mustang Project hittar man här http://www.mustangproject.com/

Jag testade med diodlampor som instumentljus i min 66'a, blev "för lite spridning" på ljuset.

Lackade om innanmätet i instrumentet med matt vit färg och satte i nya lampor, blev betydligt bättre än innan.

Däremot har jag diodlampor/lysdioder i blinkindikator, helljusindikator, oljetryckslampa mm.

Helt klart känns automaten som en begränsning, en 5.0 med insprutning kopplad till en T5 hade passat bra...men då kanske det är lika bra att börja på ett nytt projekt med tak...FB67-68...

Klart du ska ha en 5.0/5.8 EFI och T5 8)

Vad jag har förstått av denna tråd så är Du rätt insatt i hur en Musse uppför sig på vägen/bana och hur den skulle kunna föra sig när det svänger... Du kanske vore sugen på att agera pekpinne/testpilot i min Fox när jag bytt bromsar, fjädrar, bärarmar, ställbara dämpare c/c-plates och sånt.... är ju iaf 5.0 o T5 + lite annat.... ;)

Kanonbra skrivet Janne!

:D

Kan skriva under på att Shelby sänkningen är något som borde gjorts redan i fabriken.

Det och lite lägre däckprofil gör mycket för vägkänslan i Mustangen som annars är ganska obefintlig.

Jag har stansat fram borrmallar för 1965-1973 för den som behöver

Ja tack!

Helt klart känns automaten som en begränsning, en 5.0 med insprutning kopplad till en T5 hade passat bra...men då kanske det är lika bra att börja på ett nytt projekt med tak...FB67-68...

Klart du ska ha en 5.0/5.8 EFI och T5 8)

Vad jag har förstått av denna tråd så är Du rätt insatt i hur en Musse uppför sig på vägen/bana och hur den skulle kunna föra sig när det svänger... Du kanske vore sugen på att agera pekpinne/testpilot i min Fox när jag bytt bromsar, fjädrar, bärarmar, ställbara dämpare c/c-plates och sånt.... är ju iaf 5.0 o T5 + lite annat.... ;)

Det hade varit roligt :D

Jag har länge gått och funderat på att samla 4-5 bilar och ägna en dag åt att köra varandras bilar. Ibland kan man bli lite "hemmablind" och inte se om det man har är bra eller dåligt, gräset kanske inte är grönare på andra sidan, eller så är det just det och då kan man kanske få lite tips från någon annan.

Jag har länge gått och funderat på att samla 4-5 bilar och ägna en dag åt att köra varandras bilar. Ibland kan man bli lite "hemmablind" och inte se om det man har är bra eller dåligt, gräset kanske inte är grönare på andra sidan, eller så är det just det och då kan man kanske få lite tips från någon annan.

En klubb bestående av utvalda gentlemän i dessa feministiska tider......bejakas med iver.:--:--

Helt klart känns automaten som en begränsning, en 5.0 med insprutning kopplad till en T5 hade passat bra...men då kanske det är lika bra att börja på ett nytt projekt med tak...FB67-68...

Eller köp en komplett och kvaddad Fox eller importera en som skrot, så får du "allt" du behöver för en konvertering. Motor-låda-kablar-boxar-pumpar....

Sen är det bara att börja transplantationen.

Har fått ett ryck att bygga om bilen till komfortkryssare, pösigt och mjukt ska det vara.

Nån som trodde på mig?

Tänkte väl det..

Det är mest allmän klåfingrighet som är skälet, kanske lite även den dåliga markfrigången som tyvärr gör sig påmind då och då ( hade en stor pinne sittande ovanpå växellådan när jag hissade upp bilen).

Hittills har jag haft framfjädrar med 18 mm tråddiameter och 5 aktiva varv vilket ger en fjäderkonstant på 152 N/mm eller ca 860lbs/in, väldigt hårda med andra ord. Funkar bra vid hård körning men är i hårdaste laget för vanliga vägar. Smäller rätt duktigt i karossen när jag kör över vägskarvar och gropar.

Hade fjädrar med 16mm tråddiameter och 6 aktiva varv liggande. 79 N/mm eller 450 lbs/in.

Jag får en höjning av bilen med ca 2-3 cm fram och kommer att fixa till en motsvarande höjning bak.

Det kan vara roligt att prova hur mycket vägegenskaperna påverkas av ett sådant byte, antagligen passar fjäder och stötdämpare ihop bättre.

Jag har lite funderingar på vad som kommer att påverkas, verkligheten får utvisa om jag hade rätt eller fel.

Min 3.00 diff ligger på arbetsbänken och har blivit rengjord och lackad. Ny packbox och delar till att flytta över yoken finns på hyllan.

Du har väl sjösjuketabbletter med dig på provturen.

Berra

skepp ohoj Berra!

Nu ska jag leka Cadillac wannabee 8)

Det är ett rent test då min bil är lättare än original,

kuggstång vs original - 10 kg

aluinsug vs gjutjärn -12 kg

batteri till skuffen -20 kg

Bara där är 42 kg som inte belastar framfjädrarna.

Rackans många kilo som är ändrat. Man gör en massa saker ibland utan att tänka på en del detaljer. Har själv inte varit inne på vikten. Och nu när du nämner det så så blir det en del. Har även plast huv och alutoppar blir några kilo till som sagt. Det blir väl en alu kylare med till slut. Det blir lite där med. Lycka till Janne. följer dig med stort intresse.

Berra

  • 2 weeks later...

Bytet till 3.00 utväxling passade väldigt bra till resten av bilen/drivlinan. Tidigare upplevde jag att lådan skickade i 3:an vid 40 km/h och sedan var det den som gällde till man nästan stannade igen. Nu är det bättre harmoni mellan hastighet och växlingar.

Hastighetsmätaren stämmer till 100% mot GPS hastighet, åtminstone till 140 km/h ( har inte provat högre :oops: ).

Vid 90 km/h ligger varvtalet på ca 2200 och färden känns avspänd och lugn.

Har länge försökt minska resonans och oljud från avgasröret.

Fick ett infall att mäta hur mycket avgassystemet vidgar sig av värmen.

Lodade från kofångaren till yttersta ändan på avgasröret:

Kallt avgassystem: 30 mm

Varmt avgassystem. 22 mm

Skillnad 8 mm!

Jag ska byta ut mina förhållandevis hårda bakre upphängningar mot någonting som kan röra sig lite mer..

Tänkte att jag skulle höja bilen lite för att slippa vara så rädd för vägbulor mm. Monterade längre fjädrar fram och fick upp nosen ca 25 mm, gjorde lite längre fjäderhänken bak som gjorde ca 10-15 mm. Nu var bilen helt plan fram-bak. Justerade hjulvinklarna i garaget och gav mig ut på en provrunda.

Kom hem lite besviken, det var en markant skillnad i vägkänslan. Funderade lite och kortade fjädrarna fram som test. Provtur och nu var det mycket bättre. Gjorde lite fler tester med mellanlägg och olika höjder på framvagnen.

Min slutsats är att framvagnen fungerar bäst om höjden från marken upp till inre leden/bussningen på nedre länkarmen ( där camber justeras ) är 20 cm och länkarmarna horisontella. För stora avvikelser typ 3 cm upp-ner märks tydligt i vägkänslan.

Efteråt gav jag mig på krängningshämmaren och stagen till länkarmarna. En krängningshämmare ska vara helt obelastad när bilen står på hjulen.

Skruvade bort stagen och mätte hur långt det var till respektive länkarm med krängningshämmaren i vanlig höjd. Hade en skillnad på 10 mm på höger och vänster vilket gjorde att jag fick en spänning i krängningshämmaren om jag använde likadana stag på höger-vänster. Kapade till en ny hylsa mellan bussningarna på ena sidan med rätt mått och fick på så sätt en krängningshämmare som är helt obelastad i neutralläge.

Sedan åkte jag ut på Torestorpsvägen och jagade en motorcykel :twisted::twisted:

:D:D:D:D:D

Hej !

Det finns många bra idèer i din tråd. Det här med lite mer markfrigång passar bra på en cab. Den är ju ingen banracingbil i mitt tycke. Det finns det andra modeller till. Visst ska man kunna svänga med den när man kör på en lite mindre väg utan för stan. I stan finns det ju tyvär lite för mycket väbulor vid korsningar och övergångsställen. Då är det bra om man kommer över lite smidigt.

Hoppas det blir bra med höjningen.

Lente

:D:D:D:D:D

Hej !

Det finns många bra idèer i din tråd. Det här med lite mer markfrigång passar bra på en cab. Den är ju ingen banracingbil i mitt tycke. Det finns det andra modeller till. Visst ska man kunna svänga med den när man kör på en lite mindre väg utan för stan. I stan finns det ju tyvär lite för mycket väbulor vid korsningar och övergångsställen. Då är det bra om man kommer över lite smidigt.

Hoppas det blir bra med höjningen.

Lente

Då skulle du sett Janne då han var uppe och körde på sviestadbanan i Linköping med sin cab då växte hornen ut :twisted:

Janne Holm CMC1740 skrev

Då skulle du sett Janne då han var uppe och körde på sviestadbanan i Linköping med sin cab då växte hornen ut :twisted:

Jag kan tänka mig det. Jag har sett i hans tråd att han tidigare kört banracing.

När han sen kommer ut på banan igen väcks gamla minnen till liv och då :twisted::twisted:8)

Har skruvat dit en mojäng som jag tycker om.

Farthållare 8)

Hade en eftermarknads liggande i garaget, allt som saknades var en hastighetsgivare. Ing f:a Sjöberg hade lösa magnetgivare för kardanen på lager.

Det är den mest avstressande pryl jag vet i bilen, slippa hålla koll på hastigheten, bara sitta och titta på kossorna på ängen jämte vägen..... ;)

Du Janne. Har du inte funderat på att införskaffa en nyare Mustang av årgång -06 eller så ?? För din Musse är ju en -05a snart :roll:;)

Då kommer problemet: vad ska jag göra med en ny bil, den är ju färdig!

måste dock erkänna att tanken har funnits, jag kan inte ha en bil för evigt, nån gång tröttnar jag säkert på den här.

Coooolt. Det skulle jag också vilja ha.

Har faktiskt dragit en funderare på det men skulle nog aldrig våga montera själv.

Slutar väl med att bilen stannar på full gas när en annan ska vara där och mecka. :roll::twisted:

Visst fixar du det, om inte annat har du ett helt forum som hjälper dig :D

Det är ganska enkelt: montera manöverenheten på rattstången, montera servon och fixa till ett fäste för gaswiren, montera en hastighetsgivare på kardanen, koppla in ström och 2 kablar till bromsljuskontakten, provkör och gör en set up.

Klart!

Njut!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...