Jump to content

Mustang Cab 70 projekt - CMC303


JanneJ

Recommended Posts

Tjenare Janne, så det är flera än jag som sitter med näsan i datorn idag...Problemet med att ha flere datorer är just att information ofta finns på fel ställe och datorerna är inte sammankopplade i nät. : twisted:

Topparna blir nog bra såhär också, fokusera på området kring styrningen vidare ut mot (och in i) förbränningsutrymmet.

Har du funderat på dom där 1.7 vipporna tillsammans med 256' -kammen, eller spricker budgeten?

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 821
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Tjenare Janne, så det är flera än jag som sitter med näsan i datorn idag...Problemet med att ha flere datorer är just att information ofta finns på fel ställe och datorerna är inte sammankopplade i nät. : twisted:

Topparna blir nog bra såhär också, fokusera på området kring styrningen vidare ut mot (och in i) förbränningsutrymmet.

Har du funderat på dom där 1.7 vipporna tillsammans med 256' -kammen, eller spricker budgeten?

Jag är lite aktsam för att holka ur för mycket under ventilen, vill inte att gashastigheten ska påverkas negativt, hellre för lite än för mycket, men lite mer putsning kan jag nog göra.

Angående kamaxeln har jag letat efter det som du skrev i ett tidigare inlägg men inte hittat något.

Upptäckte att jag hade angett att det är cat på min motor i simuleringen, nu är den påstådda effekten uppe över 300 hp och jag har provat en rad olika kammar men 256:an blir nog mitt val.

1,7 vippor har jag inte funderat på än, ska kolla vidare på detta :--

Link to comment
Share on other sites

256'an är säkert ett bra val, vipporna kan du ju enkelt montera senare. Om du tänker skaffa nya bling-bling ventilkåpor, så tänk att du behöver ha lite högre modell än original om du byter till Pro Magnum.

Växlingar i flödeshastigheten utgör enligt min mening inget större problem i området runt styrningen, det går hål i godset innan. Jag skulle gärna forma om själva "klumpen" där styrningen är pressad, och endast köra bort material från valda delar av själva kanalens vägg och tak. Ingen "total portning", bara hjälpa till flödet lite....

Svårt att beskriva i ord, är mera praktiskt lagd. Målet för ditt projekt måste absolut vara satt till ca 300 ärliga hästar i vevaxeln.

Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Än så länge är det originalkåporna som gäller... så långt det är möjligt kommer jag att ha en låg profil på blingandet under huven, kommer t.o.m att måla motorn ford-blå igen.

Hittade en bild på en portad topp, är det så här du tänker dig?

3158_mufp_0605_18zford_mustangcylinder_head_porting_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Javisst, här är vi på rätt spår, funkar bra och är beprövat.

Försök nå samma resultat, utan att avlägsna mer material än nödvändigt. Blanda insuget till kanalen under en sträcka på ca 25-30 mm i toppen, så att du tar bort minimalt med material från kanalens bas, och maximalt från "taket". Se till att inget hindrar flödet längs kanalens tak o. väggar, och polera inte kanalerna för blanka. Rör inte kortsidans radie om det inte finns gjutskägg (varken insug eller utblås), kör bara ner skarpa kanter.

Ingen idé att gå längre än så på originaltoppar och moderat effektuttag.

Svårt på distans, men du förstår säkert hur jag menar

;)

Link to comment
Share on other sites

Samtidigt som jag pysslar med topparna letar jag också delar till resten, lyckligtvis har jag ett jobb där jag kommer bakom kulisserna på en massa olika företag, bland annat bilskrotar..

Veckans fynd är elfläkt eller rättare sagt elfläktar till kylaren. Jag har jagat en blåsande fläkt med tillräckligt stor yta för att montera framför kylet, nu blev det bingo:

3158_motor_080_1.jpg

Den är bara dithängd för att testa storleken men kommer inte att behöva några stora avancerade fästen.

Kanske ska labba med 2 olika givare, en till varje fläkt, 90 och 95 grader.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Från vilken bil kommer fläktarna? Alla sa till mig att Volvo 850 fläktar var bra, men den är ju inte slät så den gick inte montera dikt ann helt oduglig.

Så jag tog 1st Nissan fläkt och en Ligier

har hört att volvos fläktar drar för mycket ström och drar ut batteriet om man har kvar orginal generatorn d.v.s

Link to comment
Share on other sites

Från vilken bil kommer fläktarna? Alla sa till mig att Volvo 850 fläktar var bra, men den är ju inte slät så den gick inte montera dikt ann helt oduglig.

Så jag tog 1st Nissan fläkt och en Ligier

har hört att volvos fläktar drar för mycket ström och drar ut batteriet om man har kvar orginal generatorn d.v.s

Hur mycket ström det drar borde stå i paritet till hur mycket luft den flyttar.

Link to comment
Share on other sites

Har letat efter toppar på alla möjliga och omöjliga ställen ( vissa ställen med USA-bils anknytning borde vara K-märkta ;) ) Verkligheten kan ibland överträffa den vildaste fantasi. Ett ställe jag besökte är nästan värt en egen berättelse..

Det mesta jag hittade var ren skit till fantasipris, gravrostiga toppar där ventilerna står öppna trots att ventilfjädern är monterad var inte vad jag letade efter.

En kompis kompis hade 2 toppar av okänt ursprung och skick som jag fick ta över för en rent symbolisk summa, eftersom han hade plockat med dem till sitt jobb kunde jag inte neka utan tog med dem hem.

Gjutnumret C3OE sade mig att de var från en 260:a och ingenting som jag kunde ha någon direkt nytta av.

Nyfikenheten tog emellertid över och jag lossade ventilerna på den ena toppen. Det borde ha suttit pyttesmå ventiler i toppen men någongång hade den varit utsatt för ett byte. Det var nya ventilstyrningar monterade och ventilskaften var bara 8 mm...hum..? Sätena var fina och ventilerna kändes bra i styrningarna.

Avgasportarna är redan från början större än de var på min 302 topp efter att jag har portat ur dem!?

3158_motor_082_1.jpg

Insugsportarna matchar mitt Edelbrock performer nästan exakt emedan mina 302 toppar var större än insuget ( därav min tanke på epoxi i kanalen på 302 topparna)

Förbränningsvolymen är 54,5 cc vilket är positivt då det sjutsar upp kompressionen till 10,5-1. Att de är gjorda för ett mindre cylinderlopp gör att det blir en klämspalt runtom som kan bidra till en effektivare förbränning.

Intressanta toppar, eller vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Har tittat lite noggrannare, det är rev A, alltså från en 221:a.

Måtten stämmer, förbränningsrum 45 cc, insugningsventil 41 mm, avgas 35 mm.

Fjolliga ventiler kan man tycka men man kanske inte ska döma ut toppen bara för det. Dags för ett tankeexpriment :D

Förbränningsrum på 45 cc är kul, om jag bara bultade på det skulle kompressionen hamna på över 11,5-1.

Arean på insugskanalen mot insuget är 10,5 cm², förträngningen i ventilsätet under ventilen är 8,7 cm², ventiltallriken är 12,6 cm².

Insuget har en area på 12.55 cm² mot toppen, att anpassa kanalen i toppen mot insuget är en mycket liten operation, några få mm slipas bort på höjden bara.

Om vi tänker tanken att insugskanalen ska kona lite lagom mot ventilen, låt säga att arean under ventilen ska vara 85-90% av arean på insugskanalens början, då behövs en diameter under ventilen på 37mm eller 10,75 cm², ingen omöjlighet.

Frågan är om hur mycket större en insugsventil ska vara för att få optimalt flöde, kan 302:ans 45 mm vara lagom.

Kompression på 11,5-1 på en gatmotor är lite i högsta laget, strax under 11 är nog bättre vilket ger mig möjlighet att anpassa förbränningsrummets väggar för ett maximalt flöde från insugsventilen och även en så gynnsam form som möjligt för att få ut avgaserna.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om hur mycket större en insugsventil ska vara för att få optimalt flöde, kan 302:ans 45 mm vara lagom.

Tja, det beror. Om du öppnar insugssidan, skall du nog göra det på avgassidan också.

45 ganska okej, men inte gärna över 47,7 mm insug / 40,7 utblås och några andra små tricks skulle jag köra med.

Jag skulle inte vara rädd för att gå upp till ca 47-48 mm på insug, och absolut också göra avgassidan, om det blir till förnuftig kostnad.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om hur mycket större en insugsventil ska vara för att få optimalt flöde, kan 302:ans 45 mm vara lagom.

Tja, det beror. Om du öppnar insugssidan, skall du nog göra det på avgassidan också.

45 ganska okej, men inte gärna över 47,7 mm insug / 40,7 utblås och några andra små tricks skulle jag köra med.

Jag skulle inte vara rädd för att gå upp till ca 47-48 mm på insug, och absolut också göra avgassidan, om det blir till förnuftig kostnad.

Har letat på nätet och hittat data på flöden i olika toppar, original, portade, större ventiler, mm

Du har helt rätt Thomas, ventilstorleken måste upp om det ska bli någon nytta med det. Funderar på kombinationer av topp-ventil och samtidigt få en bra kompression, vi får se vad det blir..

Om man matar in data på flöden från portade originaltoppar med något större ventiler i camsimuleringsprogrammet så är 350 hp fullt möjligt även med en snäll kam.

C3OE topparna får ligga och vila på hyllan.

Link to comment
Share on other sites

Du har inte funderat på att bygga en "Clevor" med 2V clevelandtoppar??Hyfsade flöden men med open chamber och lågkompade om man inte hyvlar lite :--

425_smallblock_head_flow_1.jpg

Jag har läst om den kombinationen på en del forum. Kommer nog att hålla mig inom samma motorfamilj för att inte få budgeten att skena. Någonstans finns det en gräns där det är lika bra att köpa ett par helt nya toppar.

Kan man få till ett flöde runt 180-190 cfm vid 0.500 lyft och ha en kompression på 10,5-1 så är inte 350 hp långt borta... :--

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu när jag har bestämt att mina originaltoppar inte duger är det fritt fram att testa portning på dem :--

Avgasporten är sanslöst trång i original. Även om man slipar bort gjutklumpen och öppnar upp mot grenröret är partiet under ventilen väldigt trångt.

På den här bilden är kanalen påbörjad men ventilstyrningen är en bula längst in i kanalen ( toppen ligger upp och ner, titta på "golvet" längst in)

3158_motor_093_1.jpg

Jag provade att slipa ner styrningen och omgivande gjutning så att "golvet" blev helt plant. Styrningen blev 4 mm kortare, 53 mm istället för 57 mm, tror inte det har någon större betydelse. Kanalen blev betydligt öppnare och skillnaden känns stor när man jämför original och modifierat.

3158_motor_092_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ventilstyrningen i insuget är en stor klump som bromsar flödet. Här har jag börjat forma till den till en mer konisk form men inte gett mig på området "bakom" styrningen mot väggen.

3158_motor_099_1.jpg

På nästa bild har jag slipat runt hela styrningen och lämnat en liten rygg mitt bakom för att gaserna ska styra mot ventilen. Funderar på hur mycket detta gör jmfrt med den övre bilden, det är ganska mycket jobb med detta.

3158_motor_100_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu tar vi fram de topparna som jag ska använda.

Ett par C6OE-M från en 289 har precis de förutsättningarna som jag söker. Förbränningsrum på 54 cc och lika stora/små kanaler som mina original 302 toppar.

Styrningarna är bytta och supertighta, förmodligen är det gjort i USA .

I tändstiftshålen satt det ihoprullade bitar av tidningspapper som när jag pusslade samman dem blev en sida ur en amerikansk dagstidning från -98.

Det kommer att bli flera steg i utvecklingen av dessa, här är nummer 1, avgaskanalerna urfrästa:

3158_motor_101_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...